10 دانشگاه برتر کشور در زمینه تولید علم معرفی شدند

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 89 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، به ریاست محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد و وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، گزارشی از روند تدوین و تصویب آئین‌ نامه شرح وظائف و ساختار شورای عتف ارائه کرد.
همچنین گزارش تهیه شده توسط معاونت پایش، ارزیابی و نظارت ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور پیرامون شاخص وضعیت ایران در زمینه نوآوری در سال 2016 و بررسی کمی و کیفی تولیدات علمی 10 دانشگاه برتر ایران ارائه شد.
در بخش مربوط به تولیدات علمی 10 دانشگاه برتر کشور به ترتیب تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علم و صنعت به عنوان 10 دانشگاه برتر کشور در زمینه تولید علم دسته‌بندی و ارزیابی شده‌اند.
بعد از ارائه این گزارش مخبردزفولی با اشاره به برخی شاخص‌های ارائه شده گفت: به نظر می‌رسد در این گزارش دانشگاه‌های مورد مقایسه از برخی ابعاد با یکدیگر برابر نیستند.
وی افزود: با توجه به این موضوع که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای برنامه‌ریزی دقیق به آمار و اطلاعات به‌روزرسانی شده نیاز دارد این آمار باید به‌روزرسانی شوند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر توانایی علمی برخی از دانشمندان ایرانی که در خارج از کشور به فعالیت علمی مشغول هستند، ادامه داد: بارها بر این موضوع تأکید شده که نیروی انسانی توانمند کشور باید حفاظت شود و در این زمینه اخبار خوبی به گوش نمی‌رسد.
دستور بعدی جلسه 89 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، بررسی «سند ملی فناوری‌های نرم و هویت‌ساز» بود که گزارشی از این سند ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این گزارش با اشاره به نقش فناوری در ایجاد انگیزش اجتماعی، اهداف کیفی و کمی این بخش با توجه به شرایط و اقتضائات محیطی و بین‌المللی بررسی شد.
مخبر دزفولی گفت: در تدوین اهداف کمی و کیفی باید نقطه شروع و مسیر حرکت دقیقاً معلوم شود.
وی افزود: نباید اهدافی ترسیم شود که با توجه به امکانات و همچنین حرکت سایر کشورها، دست نیافتنی به نظر برسند.
در ادامه جلسه، اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است:
روشن شدن متغیرها و اهداف تعیین شده، زمان‌بر بودن فعالیت‌های فرهنگی در مقایسه با فعالیت‌های علمی و فناوری، تکیه بر تولید و صادرات محصولات فرهنگی، تلاش برای تولید نما نام «برند» در حوزه‌های دارای اولویت مانند بازی‌های رایانه‌ای، پویانمایی «انیمیشن» و…، حمایت حداکثری از تولید دانش بنیان داخلی، استفاده از تجربیات موفق مانند تجربه اسباب‌بازی، نوشت‌افزار، توجه هوشمندانه به شرایط بین‌المللی و مقررات‌زدایی و تسهیل فرایندها.
ادامه بررسی این سند به جلسه آینده ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور موکول شد.
فراهنگ **1085** 1823 دریافت کننده : ناهید پورمند انتشاردهنده: طاهره نبی اللهی

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *