دانشگاه توکیو مهد تحقیق در آسیا/ با دانشگاه نخست وزیران آشنا شوید

یکی از برترین دانشگاه های دنیا با ۳۰ هزار دانشجو در توکیو قرار دارد. برخی از فارغ التحصیلان این دانشگاه با کشف های خود دنیای علم را دگرگون کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، ژاپن یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی و در حقیقت سومین قدرت اقتصادی بزرگ دنیاست. اما این قدرت فقط در بخش اقتصادی نیست. یکی از دانشگاه های برتر دنیا نیز در این کشور قرار دارد. دانشگاه توکیو با بیش از یک قرن سابقه، در فهرست برترین دانشگاه های world universities ranking جهان رتبه ۳۴ را در سال ۲۰۱۶ میلادی به خود اختصاص داده است.

۲۱۰۰ دانشجوی خارجی

دانشگاه توکیو از زمان تاسیس خود در سال ۱۸۷۷ میلادی تاکنون در زمینه تحقیق و تحصیلات عالیه در ژاپن پیشرو بوده است.

این دانشگاه در حقیقت با ترکیب دانشکده های دولتی پزشکی و علوم غربی به و جود آمد. سپس به نام دانشگاه امپریال توکیو نامگذاری شد. در سپتامبر ۱۹۲۳ میلادی پس از زلزله و آتش سوزی حدود ۷۰۰ هزار جلد از کتاب های آن نابود شد. اما به هرحال در سال ۱۹۴۷ میلادی و پس از شکست در جنگ جهانی دوم این دانشگاه با نام اصلی خود فعالیتش را دوباره آغاز کرد. سیستم جدید دانشگاهی در سال ۱۹۴۹ میلادی آغاز شد.

اکنون بیش از۵۵۰۰ نفر در بخش های مختلف آن مشغول به کارهستند. همچنین وجود ۳۰ هزار دانشجو سبب شده دانشگاه توکیو به یکی از مهمترین مراکز بین المللی تحقیق و تحصیل در جهان و همینطور آسیا تبدیل شود. در حال حاضر نیز حدود ۲۱ هزار دانشجوی خارجی در آن مشغول به تحصیل هستند.

البته این دانشگاه بیشتر یک دانشگاه تحقیقاتی است که در توکیو واقع شده و دارای ۱۰ دانشکده است. دانشگاه توکیو دارای ۵ پردیس در هونگو، کومابا، کاشیوا، شیرواکنه و ناکانو است.

همچنین به نوشته ژاپن تایمز، در ۲۰۱۲ میلادی از ۱۲۸۲ پروفسور آن ۵۸ نفر زن بوده اند.

جذب دانشجوهای خارجی

دانشگاه توکیو شامل دانشکده هایی در زمینه حقوق، پزشکی، مهندسی، علوم، کشاورزی، اقتصاد. هنر و علوم دانش های دارویی در مقطع کارشناسی دارد. هرچند اصولا در دانشگاه های ژاپن جمعیت دانشجویان خارجی محدود است اما طی سال های اخیر مقامات این دانشگاه تصمیم گرفته اند با اجرای برنامه هایی به زبان انگلیسی درهای خود را به روی دانشجویان بین المللی بگشایند.

درهمین راستا دانشگاه توکیو از سال ۲۰۱۲ میلادی دو برنامه برای دانشجویان کارشناسی را به زبان انگلیسی در نظر گرفت. همچنین در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز دانشکده علوم برنامه ای برای انتقال دانشجویان انگلیسی زبان به نام GSC ایجاد کرد.

مرکزی برای تحقیقات علوم مختلف

یکی از نکات مهم درباره دانشگاه توکیو، وجود موسسات تحقیقاتی متعدد در آن است. دانشگاه توکیو شامل موسسه های تحقیقاتی در علوم و بخش های مختلف از جمله علوم پزشکی، زلزله، فرهنگ شرقی، علوم اجتماعی، صنایع، تاریخ، علوم زیستی مولکولی و سلولی، تحقیقات اشعه های کیهانی، فیزیک، جوی و اقیانوسی و غیره است.

۱۲ نوبلیست درمیان فارغ التحصیلان

در این دانشگاه ۱۵ نخست وزیر ژاپن تحصیل کرده اند. علاوه بر آن ۱۲ فارغ التحصیل آن به برنده جوایز نوبل یا مدالیست های جهانی شدند. ساتوشی امورا برنده نوبل پزشکی و تاکاکی کاجیتا برنده نوبل فیزیک در سال ۲۰۱۵ شدند. همچنین یوشینوری اوهسومی برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۱۶ نیز در همین دانشگاه تحصیل کرده بود. برخی از این دانشمندان بسیار تاثیرگذار بوده اند. به عنوان یویچیرو نامبو وماساتوشیکوشیبا که علم فیزیک را دگرگون کرده اند.