رشد 5 برابری شاخص های فناوری ارتباطی کشور در سه سال گذشته

رشد 5 برابری شاخص های فناوری ارتباطی کشور در سه سال گذشته

رشد 5 برابری شاخص های فناوری ارتباطی کشور در سه سال گذشته

به گزارش ایرنا، امیر حسین دوایی روز یکشنبه در آئین رونمایی از طرح های نوپا ( استارت آپ ) در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در تبریز با اشاره به نقش دولت در این زمینه، گفت: ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور موتور محرکه ای در این حوزه است.
وی با بیان اینکه زیست بوم های ایجاد شده به تولید محصولات استارت آپی کمک کرده اند، توسعه زیرساخت های ارتباطی نشانگر همراهی دولت با استعدادهای جوان و خلاق است.
دوایی با اعلام اینکه 60 درصد جمعیت کشور به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند، گفت: در زمان حاضر در 500 شهر اینترنت پرسرعت 3G و 200 شهر اینترنت 4G راه اندازی شده است.
وی با بیان اینکه مصرف سرانه اینترنت به 25 کیلوبایت در ثانیه افزایش یافته است، اظهارکرد: هزینه دسترسی به نسبت مصرف کاهش یافته است.
دوایی با اشاره به اینکه در گذشته نسبت ترافیک داخلی به بین المللی 10 به 90 بود، گفت: در زمان حاضر این نسبت برابر شده که نشانه رشد فضای فناوری در کشور است.
وی به ایجاد زیست بوم ها و حمایت از فعالیت شرکت های نوآور در کشور اشاره کرد و گفت: 80 درصد شرکت های حوزه ارتباطات خودجوش هستند و عمده شتاب دهنده ها در این حوزه فعالند.
دوایی با اشاره به اینکه برندهای ایجاد شده در کشور در حوزه یاد شده به طور عمده کپی برندهای خارجی هستند، گفت: این گام در راستای استفاده از تجارب و اشتغال زایی خوب است ولی در صورت توقف در این مرحله خطرناک خواهد بود.
وی با بیان اینکه استفاده غیرقانونی از نرم افزارهای جهانی موجب بی اعتمادی جامعه بین المللی می شود، اعلام کرد: ظرفیت بازار 2 میلیارد دلاری در زمینه آپ سورس را داریم به شرط اینکه مالکیت فکری رعایت شود.
دوایی با یادآوری اینکه در زمان حاضر نرم افزارهای ارتباطی کشور در حال تبدیل شدن از سرویس بدون ارتباط با مکان به سرویس های مکان محور هستند، گفت: هر چند همه این نرم افزارها مبتنی بر گوگل مپ هستند اما موجب شناخته شدن ما می شوند.
وی با بیان اینکه رویکرد موجود در کشور خودمختاری دیجیتالی است، اظهار کرد: این به معنی بستن مرزها نیست بلکه درصدد حفظ داشته ها هستیم.
دوایی بر رعایت مرزهای دیجیتالی در تولید نرم افزار تاکید کرد و افزود: در کنار اطلاعات مکانی، احراز هویت از ضرورت های فعالیت در این زمینه است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه آینده سامانه های ارتباطی بر پیام رسان ها استوار است، گفت: پیام رسان ها نقش مهمی در افزیش سواد دیجیتالی دارند.
وی در پایان با اشاره به همراهی این وزارت خانه با ایده های نو از محل تسهیلات وجوه اداره شده، گفت: تلاش اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی در این زمینه قابل توجه است.
به گزارش ایرنا، در این برنامه رونمایی تعدادی از طراحان نرم افزارهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در آذربایجان شرقی ضمن معرفی اپلیکیشن (نرم افزارها) و سرویس قابل ارائه توسط نرم افزارهای استارت آپی ( نوپا)، کاهش بروکراسی اداری و محدویت های قانونی، رعایت حق مالکیت فکری، شفاف سازی نظارت بر فضای کسب و کار، ایجاد انجمن صنفی و جایگاه معین در اتاق بازرگانی را خواستار شدند.
از جمله طرح‌هایی که امروز در تبریز رونمایی شد، نرم افزار (اپلیکیشن) درخواست تاکسی از طریق اینترنت به نام ‘ قونقا’ بود که مشابه نرم‌افزار ‘اوبر’ آمریکا و ‘اسنپ’ تهران است.
‘بیمیتو’ سامانه خرید آنلاین بیمه خودرو، سامانه مهارت آموزی الکترونیک با عنوان ‘نما’، شبکه اجتماعی، پزشکی و سلامت سیمرغ و سامانه سفارش غذای ‘وای بای’ از جمله طرح های استارت آپ بودند که امروز در تبریز رونمایی شدند.
در کنار این برنامه رونمایی از 23 طرح نوپا نمایشگاهی از طرح های استارت آپ حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان شرقی برپا شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *