رشد ۱۲۲ برابری دانشجویان مقطع ارشد طی ۳۰ سال گذشته

رشد 122 برابری دانشجویان مقطع ارشد نسبت به سال 57 / برگزاری رشته‌های بین رشته‌ای و دوره‌های مهارتی/ ماموریت گرا کردن دانشگاه‌های کشور یکی از اهداف وزارت علوم است

رشد ۱۲۲ برابری دانشجویان مقطع ارشد طی ۳۰ سال گذشته

 

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم صبح امروز در مراسم تجلیل از نفرات برتر کنکور با اشاره به لذت علم و دانش اظهار داشت: هیچ عرصه‌ای به اندازه علم و دانش زیبا نیست و سخن گفتن درباره حقیقت علم و دانش بسیاری از تجربیات گوناگون را در ما عرضه می‌کند و علم و دانش باعث ارتقای مراتب انسانی می‌شود.

وی بیان کرد: علمی که در آن کشف نباشد سبب انباشته شدن حافظه است و تنها در محافل علمی به درد انسان می‌خورد و همچنین علم همراه با کشف سبب ارتقای انسان به شناخت خود است.

فرهادی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه‌های کشور جهش بزرگی در حوزه علم و فناوری و تربیت نیروی انسانی برداشته‌اند به طوری که در اوایل انقلاب تعداد پزشکان و گروه‌های وابسته به آن و همچنین افرادی که خدمات پزشکی را ارائه می‌دهند در کشور کم بود به طوری که در کشورهای خارجی  پزشک به کشور می‌آوردند.

وی عنوان کرد: بسیاری از بیماران با هزینه‌های بالا به دلیل نبود امکانات و تجهیزات برای درمان به خارج از کشور منتقل می‌شدند که هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار در طول سال در حوزه سلامت کشور تحمیل می‌شد.

وی ادامه داد: به لطف خدا کشورمان از نظر تربیت نیروی انسانی وابستگی‌اش از کشورهای خارجی از بین رفت اما به طور کلی پزشکان متخصص و نخبه کشور در بردهای تخصصی و کنفرانس های علمی حضوری فعال دارند.

وی عنوان کرد: در زمانی راه اندازی دکترای رشته علوم پایه بسیار سخت بود اما امروزه در بسیاری از گروه‌های مختلف علمی استادان در مقطع دکترا دانشجویان خوبی را تربیت می‌کنند و این مساله با سرعت خوبی در حال گسترش است.

وی ادامه داد: در سال ۵۷ در مقطع ارشد ۶ هزار دانشجو تحصیل می‌کردند که این رقم امروزه به بیش از ۷۰۰ هزار نفر رسیده است و در دوره دکترا تعداد دانشجویان تحصیل در دانشگاه کشور نسبت به سال ۵۷ ، ۹۱ برابر شده است.

فرهادی افزود: در سال‌های  اخیر بحث آمایشی آموزش عالی و ماموریت گرایی و کارآفرینی کردن دانشگاه‌های کشور در حال انجام است تا با آموزش‌های مهارتی و ارتباط بیشتر صنعت، جامعه و دانشگاه قدم موثری برداشته شود و وزارت علوم از طرح‌های در دست اجرا حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: بر طبق تفاهم‌ نامه‌ای که وزارت علوم با سند به امضا  رسانده است دوره‌های کار ورزی دانشجویان پس از تحصیل به مدت یک سال برگزار می‌شود تا آنها با کسب مهارت بتوانند شرکت‌های دانش بنیان را تاسیس و همراه با استادان از تسهیلات مختلف بهره مند شوند.

وی تاکید کرد: هم اکنون در کشور ۲۲ هزار دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل هستند و ما باید از ظرفیت خالی دانشگاه‌ها که رقم قابل توجهی است به طور کامل استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در حال  حاضر با کشورهای راهبردی و هدف تعامل خوب علمی داریم و در این راه با دانشگاه‌های معتبر دنیا وزارت علوم سعی در ایجاد دیپلماسی علمی با هدف ارتقای سطح علمی دانشجویان و کشور دارد و دوره‌های مشترکی را با دانشگاه‌های مطرح دنیا و مقاطع تحصیلی  راه اندازی کرده است.

وی با بیان اینکه بر طبق سند چشم انداز وضعیت علمی کشور خوب است، افزود: بر اساس مستندات علمی منتشر شده کشورمان رتبه اول منطقه و رتبه ۱۶ جهان است و در تولید علم با ۲۵ کشور مطرح دنیا در حال رقابت هستیم.

فرهادی تصریح کرد: بحث نوآوری و فناوری در کشور صورت گرفته و من امیدوارم که آموزش  رشته‌های بین رشته‌ای افزایش یابد و رشته‌های پر تقاضا در دانشگاه های کشور جایگزین رشته‌های کم اهمیت شود.ارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *