آموزش روش تحقیق در سه سوت! (طنز)

تحقیق، تحقیق وَیومَه

تحقیق چه خوش وَیومَه

تحقیق چه خوب بیدِه

تحقیق چه مفید بیدِه

خوب بید؟

(بگور، شاعر معروف برره)

اهمیت تحقیق، آن قدر واضح است که نیازی به توضیح بیشتر ندارد و شما نمونه ای از آن را در ابیات فاخر فوق ملاحظه فرمودید. بنابراین، ما در این جستار به این مقوله بیش از این نمی پردازیم؛ بلکه با اجازه بزرگ ترهای فامیل، می رویم سر اصل مطلب که همان روش تحقیق است و ما برآنیم تا آن را در سه سوت به خوانندگان محترم آموزش دهیم.

۱٫ سوت اول، تحقیق در دوره کارشناسی

واضح و مبرهن است که تحقیق در این دوره از ارزش حیاتی برخوردار است؛ چرا که می توان با نمره آن، عدد معروف ده را به دوازده ارتقا شغلی داد و از بلا و رسوایی افتادن نجات یافت. کارشناسان در این مرحله دو روش زیر را پیشنهاد می کنند:

الف. اگر به رایانه دسترسی دارید و همچنین حسش هست، خودتان در گوگل جست وجویی بکنید و در زمینه مورد نظر، مقاله ای پیدا کنید و پرینت بگیرید و یا با تجزیه و ترکیب چند مقاله دیگر با استفاده از فرایند بسیار فنی، پیچیده و دشوار کپی – پیست، قال قضیه را بکنید. لازم به ذکر است از آن جایی که هیچ استادی وقت خود را برای خواندن نوشته های در پیتی من و شما تلف نمی کند، چندان نگران محتوا نباشید. تنها خواهشی که در این زمینه داریم، این است که حواستان را جمع کنید و ببینید مقاله کش رفته، نوشته خود استاد نباشد که خیلی سه می شود؛ چون این بلا سر مرتضی آمد و خیلی بد ضایع شد!

ب. شیوه دوم که به کار شما سرعت بیشتری می دهد، مراجعه به نزدیک ترین کافی نت محل سکونت است که در مدت زمانی که شما مشغول درینک کردن کافی هستید، پ‍‍ژوهش گر بی نظیر، تر و فرز، مقاله ای برای شما راست و ریس می کند؛ هلو!

استفاده از این روش، این حسن را دارد که پ‍ژوهش گران برجسته مستقر در کافی نت ها، به دلیل مراجعه بی شمار دانشجویان عزیز، لم کار دستشان آمده، می دانند چه جوری باید تولید علم کنند که هم استاد راضی باشد و هم دانشجو؛ فقط مواظب باشید موقع تحویل گرفتن مقاله تان، مقاله مشتری دیگری را ندهد دست شما. مثلاً موضوع شما «نقش بحران هویت در افت تحصیلی نوجوانان» است؛ ولی وقتی آن را به دست استاد می دهید، متوجه می شوید که مقاله ای است با موضوع «بررسی اتصالات سازه های بتنی ساخته شده از پانل های پیش ساخته»!

۲٫ سوت دوم، پایان نامه ارشد

بر اساس تحقیقات میدانی که بیشتر حول و حوش میدان ونک و آرژانتین صورت گرفته است، باز شما دو راه زیر را بیشتر ندارید:

الف. حتماً در جریان هستید که خوشبختانه مسئولان و دست اندرکاران امر آموزش و پ‍‍ژوهش دانشگاهی، برای تقویت

روحیه تحقیق و گسترش پژوهش در کشور، بعضی رشته های ارشد را بدون پایان نامه اعلام فرموده اند. بنابراین، از همان اول بروید به چنین رشته هایی و حالش را ببرید.

ب. اگر به هر دلیلی مجبور شدید به رشته های پایان نامه دار بروید و به عبارتی بدبخت شدید، باز امید خود را از دست ندهید و بر اعصاب خود مسلط باشید؛ یک نفس عمیق بکشید؛ لبخندی بزنید و به این شیوه پیشنهادی که بارها تست شده است، عمل کنید:

سعی کنید پایان نامه ای همنام یا تقریبا همنام موضوع خود پیدا کنید؛ ترجیحاً از دانشگاهی غیر از دانشگاه خودتان و بعد کانالی پیدا کنید تا فایل آن یا لااقل یک نسخه مکتوب آن به دستتان برسد. اگر میسر نشد، سری به خیابان انقلاب، روبه روی دانشگاه تهران بزنید؛ مطمئن باشید که دست خالی بر نمی گردید (البته درباره جیبتان قضیه بر عکس است).

پس از موفقیت در به دست آوردن متن محترم پایان نامه، آن را تحویل دهید و آماده شوید برای دفاع. تنها نکته ای که خوانندگان محترم مخصوصا پسران عزیز باید به آن توجه کنند این است که پیش از تحویل آن به استاد، یک نگاهی به صفحه های آغازین آن بیندازند، چون ممکن است احیانا چنین عبارتی در آغاز آن آمده باشد:

«لازم به ذکر است که بنده این پایان نامه را در زمانی به نگارش در آوردم که در ماه های آخر انتظار برای تولد فرزندم بود و مستحضر هستید که یک مادر در چنین زمانی از نظر جسمی و روحی در چه شرایطی قرار دارد. به هر حال، امید است که نتیجه کارم موجبات رضایت استادان بزرگوارم را فراهم سازد».

در صورت رویت چنین عبارتی، باید فی الفور آن را حذف کنید و گرنه، همان بلایی سر شما خواهد آمد که بر سر بهزاد آمد.

۳٫ سوت سوم، دوره دکترا

دوستان عزیز! حالا شما ارشدش را بگیرید؛ تا دکترا هم خدا بزرگ است؛ یک فکری برایتان می کنیم.

در پایان امیدوارم که به اندازه لازم و کافی با شیوه های تحقیق ذکر شده در فوق که مطابق آخرین یافته ها و استاندارهای تحقیق و پژوهش در پیشرفته ترین دانشگاه های جهان است، آشنا شده باشید و برای اموات ما هم دعای خیری بکنید. الفاتحه (ببخشید و السلام)!