مقام وزارت علوم: روند جذب دانشجویان خارجی پس از برجام افزایش یافت

مقام وزارت علوم: روند جذب دانشجویان خارجی پس از برجام افزایش یافت

صمد حاج جباری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا اظهار کرد: اکنون حدود 24 هزار دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه های کشور تحصیل می کنند که البته این آمار هنوز قطعی نشده و منتظر گزارش نهایی دانشگاه ها از جذب دانشجویان در نیمه دوم سال تحصیلی هستیم.
وی افزود: همین آمار نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است به گونه ای که طی سال گذشته 22 هزار و 500 نفر دانشجوی خارجی در کشور مشغول به ادامه تحصیل بوده اند.
مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم اضافه کرد: همچنین بر اساس برنامه ششم توسعه کشور بایستی در سال نخست اجرایی شدن آن تعداد دانشجویان غیر ایرانی جذب شده در دانشگاه های کشور به رقم 25 هزار و 420 نفر برسد که با برنامه ریزی های موجود به طور حتم بدان دست خواهیم یافت.
وی ادامه داد: کشورهای همسایه، منطقه و مسلمان نشین در شورای سیاستگذاری جذب دانشجو وزارت علوم در اولویت هستند و در مراحل بعدی سایر کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقا و حتی اروپا در دستور کار قرار دارند.
حاج جباری خاطرنشان کرد: اولویت اصلی در جذب دانشجو از منظر دیگر، داشتن فرهنگ، زبان و دین مشترک است؛ هرچند که سیاست بین المللی سازی آموزش عالی چتر گسترده ای دارد و پذیرای همه افراد است.
وی تاکید کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هیچگونه محدودیتی برای جذب دانشجویان غیرایرانی و خارجی ندارد و به غیر از رژیم صهیونیستی با تمامی کشورها ارتباط علمی دارد.
مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم اظهار داشت: اغلب این دانشجویان خارجی یا در آزمون های کشور شرکت کرده و پذیرش شده اند و یا شهریه دانشگاه ها را خودشان پرداخت می کنند و کمتر از 10 درصد بورسیه وزارت علوم هستند.
وی گفت:پس از برجام و رفع تحریم های ظالمانه علیه کشورمان و دانشگاه ها شاهد افزایش حضور دانشجویان خارجی بوده ایم و یکی از دلایل آن معرفی مراکز علمی جمهوری اسلامی ایران در رنکینگ های جهانی بوده است.
وی افزود: قبل از برجام به سبب تحریم ها، دانشگاه های کشور نمی توانستند قابلیت های خود را به سایر دانشگاه های جهان عرضه کنند اما اکنون این فرصت ایجاد شده و رتبه های علمی دانشگاه های ایران در پایگاه های جهانی بسیار بالا است.
مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم خاطرنشان کرد: همین امر سبب شده تا دانشجویان خارجی علاوه بر آشنایی با دانشگاه های ایران با توان بسیار بالای مراکز علمی کشورمان آشنا شده و تمایل به حضور در کشورمان را داشته باشند.
Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *