رئیس انجمن فلسفه تعلیم و تربیت:راه دبیرستان به دانشگاه باید باریکه راه باشد

رئیس انجمن فلسفه تعلیم و تربیت:راه دبیرستان به دانشگاه باید باریکه راه باشد

رئیس انجمن فلسفه تعلیم و تربیت:راه دبیرستان به دانشگاه باید باریکه راه باشد

دکتر خسرو باقری روز دوشنبه در سومین سمینار فلسفه علم در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد افزود: لازم نیست همه افراد یک جامعه، تحصیلات دانشگاهی داشته باشند.
وی گفت:ما اگر بخواهیم دانشگاهمان را درست کنیم بخشی از این اصلاح، مربوط به نظام دانشگاهی و آموزشی کشور است برای مثال این دبیرستان نباید به به طور حتم به دانشگاه ختم شود.
او افزود: اکنون در دانشگاههای ما تراکم کمی دانشجو وجود دارد که کار را دشوار کرده است برای مثال کدام غول علمی می تواند استاد راهنمای 20 دانشجوی دکتری دانشگاه باشد اما ما این کار را در ایران انجام می دهیم، در صورتی که در دانشگاههای معتبر دنیا استاد فقط می تواند راهنمای رساله یک یا دو دانشجوی دکتری را قبول کند و در این صورت است که می تواند کار کند، وقت بگذارد و مطالعه نماید.
وی گفت:مسائل عاملیتی بیشتر ازمسائل ساختاری برای اصلاح وضعیت علم در کشور ما اهمیت دارد، چون ما عاملانی در ساختار هستیم و در هر فضا و محیط و ساختار باید عاملیت خود را نشان دهیم.
او افزود: دانشگاه، یکی از مهمترین مکانهایی است که باید عاملیت در آن اتفاق بیفتد چون افراد دانشگاهی، فهیم و دانشمند هستند پس نباید منتظر اصلاحات ساختاری بود و هر کس در دانشگاه هر کاری می تواند انجام دهد، نباید دریغ بورزد.
استاد دانشگاه تهران گفت:خود دانشگاهیان هم باید خودشان را اصلاح کنند و فقط اصلاح ساختاری کافی نیست چون دانشگاهیان، انسانهای عاملی در دانشگاهند و خود باید تشخیص دهند که چه کار بکنند و چه کار نکنند.
باقری افزود: دانشگاهیان اهل فکرند و دانشگاه، موسسه ای است که باید در ایجاد تغییرات، پیشقدم باشد و مسئولان را در مقابل کار انجام شده قرار دهد یعنی اگر مقاله چاپ کردن اشکال دارد باید دانشگاهیان یک حرکت دانشگاهی، اجتماعی آغاز کنند، به عنوان مثال استادان دانشگاه نامه ای تهیه و اعلام کنند که چون روند چاپ مقاله را در کشور غیر مفید و مضر می دانند تا سه سال مقاله چاپ نمی کنند به عبارت دیگر باید فشارهایی از پایین به بالا وارد شود تا مسئولان بدانند که مشکل کجاست و چیست.
باقری گفت:این که چرا روند مقاله نویسی در کشور ما ادامه یافته است شاید یکی از دلایلش این باشد که دست اندرکاران دولتی هم از این وضعیت، بدشان نمی آید چون رتبه بندی (رنکینگ) شان را با همین مقالات، تنظیم می کنند و می توانند ادعا کنند که رتبه علمی شان از فلان مرتبه به فلان مرتبه افزایش است به عبارت دیگر هم، برنامه ریزان و هم دانشگاهیان از وضعیت کنونی مقاله نویسی استقبال کرده اند.
وی تاکید کرد:این در حالی است که موثر بودن یک استاد فقط در نوشتن مقالات زیاد آشکار نمی شود بلکه تاثیر یک استاد دانشگاه می تواند در
تربیت یک شاگرد یا نوشتن تنها دو مقاله آشکار شود.
او گفت: کار دیگری که باید در دانشگاهها انجام داد برقراری ارتباط بین افراد و متخصصان رشته های مختلف دانشگاهی است چون جدا و منفک از هم کار کردن نمی تواند در دانشگاه رشد علمی ایجاد کند.
وی افزود: ممکن است گفته شود که رشته ها به هم ارتباطی ندارد ولی رشته های دانشگاهی آن قدر از هم دور نیستند که نتوان حرف یکدیگررا فهمید پس خود دانشگاهیان باید در دانشگاهها روال ارتباط علمی متداول را راه اندازی کنند چون علم و دانش محصول ارتباطات بین افراد و رشته های علمی است.
باقری گفت: کار دیگری که باید انجام داد ارائه تعریف جدیدی از نقد و انتقاد است چون به طور معمول از نقد به عنوان تخریب و فحش یاد می شود در حالی که اگر بتوانیم نقد درست و علمی را در دانشگاه نهادینه کنیم، دانشگاه ایجاد می شود.
وی افزود: اقدام دیگری که برای بهبود وضعیت علم باید انجام داد جلوگیری از اجرای قانون های بد است چون قانون بد، رفتارهای غیر اخلاقی ایجاد می کند.
او گفت: به طور مثال یکی از این قوانین بد این است که دانشجوی دکتری در ایران تا دو یا سه مقاله آی اس آی چاپ نکرده باشد نمی تواند از رساله اش دفاع کند در حالی که ثابت شده که این امر در ظرفیت دانشجوی ایرانی نیست و وقتی بن بست قانونی ایجاد می شود دانشجو هم می کوشد به هر طریقی از این بن بست رهایی یابد ولو از طریق خرید پایان نامه و رساله و یا دزدی و سرقت آثار علمی دیگران.
سمینار یک روزه فلسفه علم با رویکرد تبیین وضعیت علم در دانشگاههای کشور امروز دوشنبه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *