کلیات سرفصل های کارشناسی ارشد مهندسی معماری تصویب شد

کلیات سرفصل های کارشناسی ارشد مهندسی معماری تصویب شد

کلیات سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی ارشد، با رأی مثبت اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۳۴ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

دراین جلسه، بررسی سرفصل‌‌های درسی و برنامه آموزشی رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی قرار گرفت و گزارش تدوین شده توسط کارگروه مربوطه ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به وجود بیش از ۸۰۰ مرکز آموزشی فعال در این رشته و لزوم ساماندهی پذیرش در این مقطع از منظر سابقه تحصیلی متقاضیان در مقطع کارشناسی، مواردی مانند حساسیت و نقش این رشته در ساماندهی زیست بوم‌های شهری و پذیرش تکثر و تنوع در اجرای برنامه درسی نیز مورد تأکید قرار گرفت.

سید غلامرضااسلامی رئیس کارگروه معماری شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی در ادامه با اعلام انتخاب دو تن از اعضای این کارگروه در جمع یک درصد از دانشمندان برتر جهان گفت: خوشبختانه دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران جزء ۲۰۰ مرکز برتر آموزشی در جهان انتخاب شده است.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به لزوم مطالعات میان رشته‌ای در این سرفصل‌ها، در نظر گرفتن تنوع اقلیمی نقاط مختلف کشور در این سرفصل‌ها و انعطاف‌پذیری شیوه‌های آموزش نیز مورد تأکید قرارگرفته است.

پس از بیان گزارش کارگروه مربوطه، کلیات سرفصل‌ها و برنامه درسی با رأی مثبت اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی به تصویب رسید.

پس از تصویب کلیات سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی ارشد، جزئیات این برنامه و سرفصل‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این بخش بر لزوم توجه به جنبه‌های اسلامی و ایرانی در این سرفصل‌ها، تاکید شد و همچنین ضرورت و اهمیت روش تحقیق تخصصی در این سرفصل‌ها، در نظر گرفتن ارتباط میان جنبه‌های نظری عرفان و هنر اسلامی، تفکیک میان این رشته و سایر رشته‌های مشابه مانند مهندسی عمران، در نظر گرفتن مبانی قانونی و حقوقی و زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته، توسط اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی مورد تأکید قرار گرفت.

غلامعلی حداد عادل هم در این زمینه گفت: ارتباط میان معماری و فرهنگ جزء دغدغه‌های فکری قشر زیادی از متفکران معاصر کشورمان بوده است.

وی افزود: متأسفانه غفلت از این مبانی در بخش اجرایی و سیاست‌گذاری معماری شهری موجب شده تا این بخش بی‌هویت و آشفته باشد و وضعیت فعلی تهران مبین این موضوع است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به‌منظور رفع این نقیصه باید معماری با فرهنگ بیشتر مأنوس شود.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: همان‌گونه که طرح لباس باید به عقاید و فرهنگ شخصی که می‌خواهد آن لباس را بپوشد توجه کند، معمار نیز باید عقاید و فرهنگ جامعه‌ای که می‌خواهد برای آن جامعه ساختمان بسازد توجه کند.

پس از سخنان دکتر حداد عادل، اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی مقرر کردند تا جزئیات این برنامه درسی با توجه به نظرات ارائه شده در این جلسه در کارگروه مربوطه مورد بازنگری قرار گرفته و مجدداً در شورا مطرح شود