سفر موگرینی به تهران و عزم جدی اروپا برای افزایش تعاملات علمی

سفر موگرینی به تهران و عزم جدی اروپا برای افزایش تعاملات علمی

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از روز چهارشنبه خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا، فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه هیات بزرگی از هفت كمیسیونر اتحادیه اروپا شنبه آینده (28 فروردین) به تهران سفر می كند.
این كمیسیونرها، مسئولان اتحادیه در حوزه های انرژی، تحقیقات علمی، محیط زیست، ورزش و صنعت هستند و گفت و گوهای جدی بین اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران در مسایل مختلف انجام می شود.
سفر خانم موگرینی برای دومین بار به تهران، نشان دهنده محتوایی و جدی بودن این سفر بوده و مقدمات افزایش همكاری های دو طرف به ویژه در حوزه های اقتصادی و علمی را فراهم می كند.

** دورنمای 10 ساله علمی و فناوری با اروپا شفاف سازی می شود
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل، با اشاره به سفر موگرینی به تهران به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طی این سفر، وزارت علوم علاوه بر هیات دولت و سایر نهادها، پذیرای مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه كمیسیونرهای این اتحادیه خواهد بود.
حسین سالارآملی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه ریزی جدی در راستای تبادلات علمی، تحقیقاتی و نوآوری با دانشگاه های اروپایی دارد.
وی افزود: بر همین اساس طی سفر موگرینی به ایران یك بیانیه مشترك علمی و تحقیقاتی با كمیسونر آموزش اتحادیه اروپا خواهیم داشت.
وی گفت: همچنین 2 بند بیانیه نهایی كه توسط دكتر ظریف وزیر امور خارجه كشورمان و خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امضاء خواهد شد؛ مربوط به فعالیت های علمی و فناوری خواهد بود.
رییس مركز همكاری های بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: انتظار داریم پس از این سفر، مسیر همكاری ها كاملا باز شده و سیاستگذاری ها مشخص شود.
وی خاطرنشان كرد: همچنین مصمم هستیم طی سفر موگرینی به ایران، دورنمای 10 ساله علمی و فناوری با اروپا شفاف سازی شود و تصویر روشنی از ظرفیت های طرفین در اختیار قرار گیرد.

** اهتمام دولت یازدهم به مسائل علمی و دانشگاهی
رییس دانشگاه صنعتی امیركبیر در پاسخ به این سوال ایرنا كه درصورت گسترش روابط ایران و اروپا چه انتظارات و پیش بینی هایی در زمینه همكاری های علمی و دانشگاهی و تبادل استاد و دانشجو بین دو طرف وجود خواهد داشت؟ اظهار كرد: پس از برجام مبادلات و همكاری های مناسب و مطلوبی با كشورهای پیشرفته صورت گرفته است.
سیداحمدرضا معتمدی گفت: یكی از اقدامات ارزشمند دولت یازدهم، اهتمام ویژه به مباحث علمی و انتقال تكنولوژی در كنار مراودات سیاسی و تبادلات تجاری با سایر كشورها بوده است.
وی افزود: دولت تدبیر و امید تلاش كرده تا ورودی جدی به امر فناوری و انتقال تكنولوژی در قراردادهای صنعتی داشته باشد.
معتمدی ادامه داد: در گذشته روند غالب در تعاملات علمی صرفا واردات سخت افزار بوده و همراه آن انتقال دانش فنی وجود نداشت.

** سفر موگرینی و فرصتی طلایی برای كسب دانش های فنی
رییس دانشگاه صنعتی امیركبیر یادآور شد: دانشگاه های اروپایی از نظر تكنولوژی از مراكز علمی ما قویتر هستند و سفر خانم موگرینی فرصت مناسبی است تا با تفاهم نامه هایی علاوه بر انتقال این تكنولوژی ها، دانش های فنی مربوط به آن نیز در اختیار ایرانیان قرار گیرد.
وی خاطرنشان كرد: دانشگاه صنعتی امیركبیر پس از برجام تعاملات علمی زیادی با كشورهایی همچون آلمان، فرانسه، اتریش و غیره داشته و تفاهم نامه های مناسب و مطلوبی نیز در این زمینه داشته است.
معتمدی اظهار داشت: باید زمینه هایی را كه در آن دچار ضعف هستیم؛ شناسایی كرده و دوره های مشترك با دانشگاه های اروپایی در راستای تقویت آن برگزار كنیم.
وی گفت: همچنین می توان در سفر موگرینی، تفاهم نامه هایی با دانشگاه های اروپایی برقرار كنیم تا بتوان با مشاركت آنان، دانشجویانی را از كشورهای منطقه جذب كنیم.
رییس دانشگاه صنعتی امیركبیر افزود: افزایش تعاملات و كارهای مشترك اعضای هیات علمی و مشاركت دانشگاه های ایران در انتقال تكنولوژی می تواند از جمله راهكارهای مناسب و مطلوب به شمار رود.
وی در ادامه با بیان اینكه بسیاری از دستاوردهای علمی ایران ناشی از همت و تلاش خود اتكایی مراكز و دانشمندان علمی ایران بوده است، یادآور شد: روند مناسبی مابین مراكز علمی ایران و اروپا پس از برجام شروع شده و دانشگاه های برتر كشور در این راستا نقش مهم و موثری دارند.
وی با اشاره به سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران گفت: این سفر فرصتی مغتنم به شمار می رود تا تفاهم نامه های ارزشمندی با كمیسیونرها علمی و تحقیقاتی اتحادیه اروپا برقرار شود.
معتمدی تاكید كرد: به طور حتم این تفاهم نامه ها می تواند نقش تاثیرگذاری در قراردادهای آتی دانشگاه های كشور با مراكز علمی اروپایی داشته باشد.

** پسابرجام و افزایش تحركات دیپلماسی و علمی
بر اساس این گزارش دیدار مقامات بلند پایه سازمان های بین المللی و كشورهای مختلف غربی از جمله نخست وزیر ایتالیا و سفر قریب الوقوع رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یك هیات بلند پایه سیاسی، اقتصادی و علمی طی روزهای آتی به تهران، بیانگر افزایش تحركات دیپلماسی، تاثیر برجام و عزم كشورها برای ارتقای همكاری با ایران است.
فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه 16 آوریل (28 فروردین) در رأس یك هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به ایران می آید كه به گفته تحلیلگران، سفر وی و هیأت همراه در راستای ادامه برنامه های برجام و گسترش همكاری های اقتصادی و سیاسی و علمی اتحادیه اروپایی با تهران به شمار می رود.
ایجاد فضای تعامل با دنیا و زدودن عوامل نومیدی در جامعه از جمله اقدامات دولت در كنار حل موضوع هسته ای و كنترل تورم بوده است كه سبب شده در این فرایند اقشار مختلف جامعه به ویژه دانشگاهیان با شور و شوق، مشغول كار و تلاش دوچندان شوند كه به طور قطع از مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید به شمار می آید.
مزیت و ویژگی های پسابرجام، روسای دانشگاه های كشور را به افزایش تعاملات علمی با سایر دانشگاه های معتبر جهان، امیدوار ساخته است.
از دید بسیاری از ناظران، پسابرجام فرصت ویژه ای برای كسب و انتقال فناوری های جدید و مدرن، شناساندن هرچه بیشتر توانمدی جوانان ایرانی به سایر ملل و كسب تجربیات و یافته های جدید علمی است.

** نیاز دو طرفه برای افزایش تعاملات
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای نیز در همین زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: سال گذشته مقوله برجام به فرجام رسید و بالاخره تحریم های ناعادلانه بر ضد ایران برداشته شد.
مسعود شفیعی گفت: البته ذكر این نكته برای افكار عمومی حائز اهمیت است كه هر چند تحریم ها برداشته شده اما نباید چنین پنداشت كه تمامی مسائل دیگر حل و فصل شده و یك كشور پیشرفته هستیم.
وی افزود: هنگامی كه تحریم ها برداشته شد، جمهوری اسلامی ایران به دوران قبل از تحریم بازگشته و همچون سایر كشورهای منطقه و جهان شده و اكنون باید از فرصت ها استفاده كند.
شفیعی ادامه داد: اروپایی ها علاقمند به ارتباط با ایران هستند چرا كه كشوری در حال توسعه و دارای موقعیت سوق الجیشی با ظرفیت غنی در امر بازار محصولات هستیم.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای یادآور شد: از سوی دیگر ایران نیز برای دسترسی به فناوری های جدید و رفع نیازهای صنعتی و تجهیزاتی خود باید با كشورهای اروپایی ارتباط داشته باشد.
وی خاطرنشان كرد: در این شرایط باید به گونه ای رفتار كنیم كه روابطمان فقط به خرید محصولات منحصر نشود؛ بلكه طی تفاهم نامه هایی زمینه های لازم برای آموزش های فنی نیز مهیا سازیم.
شفیعی تصریح كرد: باید علاوه بر خرید محصولات دانش تولید آنها را نیز كسب كنیم تا در یك دوره زمانی ما نیز بتوانیم از این امر، درآمدزایی داشته باشیم.

** حداكثر بهره مندی از سفر موگرینی
وی با اشاره به سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، اظهار داشت: باید از سفر موگرینی و هیات همراه اتحادیه اروپا حداكثر بهره مندی و استفاده را ببریم.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینكه در دوران پسابرجام هیات های مختلفی به ایران سفر كرده اند، گفت: باید با حداكثر آمادگی به استقبال این هیات اروپایی برویم تا بتوانیم با شناسایی دقیق و علمی نیازهایمان، مطالبت خود را از آنان بخواهیم.
وی افزود: بر همین اساس دولت محترم باید هیات های تخصصی را برای مذاكرات با هیات اروپایی تشكیل دهد و به طور حتم نقش دانشگاهیان در این امر بسیار مفید و ضروری خواهد بود.
شفیعی ادامه داد: كشورهای اروپایی صاحب فناوری هستند و باید در سفر موگرینی به تهران با توجه به این امر، خواستار وصل به منابع اولیه فناوری ها و تكنولوژهی های جدید باشیم.
وی خاطرنشان كرد: همچنین می توان با تفاهم نامه هایی مشترك با دانشگاه های اروپایی زمینه اعطای بورس و افزایش همكاری های هیات های علمی و فرصت های مطالعاتی را مهیا سازیم.

** سفر موگرینی زمینه ساز تفاهم نامه های مشترك علمی
مسئولان وزارت علوم نیز بر این باورند كه دانشگاه های كشور در عصر پساتحریم باید در مسیر تقویت ارتباط هرچه بیشتر با دانشگاه های معتبر دنیا و استفاده بهتر از منابع علمی روز گام بردارند؛ چرا كه در چنین شرایطی امكان بهتری برای استفاده از تجربیات فناوران خارج از ایران و همكاری آنان با اندیشمندان داخلی و آسان كردن مبادله دانشجو و استاد و پذیرش و اعزام دانشجویان دكترا وجود خواهد داشت.
بر همین اساس به نظر می رسد سفر موگرینی به تهران علاوه بر اینكه می تواند زمینه ساز مناسب و مطلوبی برای بهبود فضای بین الملل شود؛ فرصتی نیز برای استفاده شمار بیشتری از استادان دانشگاه ها از دوره های دانش افزایی و تقویت فرصت های مطالعاتی را فراهم كند تا آنها با جدیدترین دستاوردهای علمی روز دنیا آشنا و از امكانات دانشگاه های برخوردار از آزمایشگاه های مجهز، بهره مند شوند.
سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می تواند دستاوردهای مغتنم و ارزشمندی داشته باشد تا با تفاهم نامه های علمی، زمینه ساز آشنایی جوانان ایران زمین با دانش و فناوری های جدید مراكز علمی و معتبر جهانی و اروپایی شده و سبب انتقال تكنولوژی های مدرن به كشور شود.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *