در حالی داوطلبان ورود به مقطع دکتری مرحله انتخاب رشته را پشت سر گذاشته‌اند که اخباری مبنی بر لغو اعتبار آزمون عمومی این دسته از افراد شنیده می‌شود.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، این روزها داوطلبان ورود به مقطع دکتری به تازگی از انتخاب رشته فارغ شده‌اند، پیش از این قرار بود آزمون عمومی این دسته از داوطلبان تا دو سال اعتبار داشته باشد؛ این در حالی است که اخباری مبنی بر لغو این موضوع و ایجاد تغییرات جدی در آزمون عمومی دکتری شنیده می‌شود.
تغییرات آیین‌نامه‌ای آزمون دکتری از سال گذشته شروع شد، در آیین‌نامه‌های مربوط به شیوه پذیرش و سنجش دانشجویان دکتری شاهد تغییر و تحولاتی بودیم که این بازنگری‌ها همچنان در سال جاری نیز ادامه دارد.
اولین خبر آن بود که آزمون کتبی دکتری تخصصی در قالب آزمونی عمومی دو بار در سال برگزار می‌شود و پذیرش نهایی در اختیار دانشگاه‌ها گذاشته می‌شود. آیین‌نامه مذکور دوم اردیبهشت‌ماه ۹۴ توسط محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شد و قرار شد برای سال‌های ۹۵ و ۹۶ اجرایی شود.

افزایش دانشگاه‌های بی حساب و کتاب

عبدالوحید فیاضی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با ایکنا درباره قانون جدید سنجش و پذیرش، گفت: در مقطع تحصیلات تکمیلی حالت از هم گسیختگی وجود دارد که در نتیجه آن شاهد نوعی تولید مدرک و افزایش دانشگاه‌های بی حساب و کتابی هستیم که در کشور وجود دارند.
وی افزود: قانون سنجش و پذیرش برای این وضع شده تا نظام سنجش و پذیرش دانشجو را در مقطع تحصیلات تکمیلی اصلاح کنیم.
فیاضی بیان کرد: شورایی نیز تحت عنوان سنجش و پذیرش در رابطه با این قانون تشکیل شده که هم نحوه پذیرش دانشجو را برنامه‌ریزی می‌کند و هم از نظر کمی و کیفی کار سنجش و پذیرش را مدیریت می‌کند که خوشبختانه مورد تأیید شورای نگهبان نیز قرار گرفت.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: شورای سنجش و پذیرش در وزارت علوم تشکیل می‌شود، رئیس آن نیز وزیر علوم است، اعضای مختلفی نیز دارد از جمله بعضی از وزا عضو آن هستند.

ابلاغ در آینده نزدیک

وی در مورد زمان ابلاغ و اجرایی شدن آیین‌نامه جدید، گفت: به محض اینکه آیین‌نامه ابلاغ شود اجرایی می‌شود، در همین سال ۹۵ ان‌شاءالله ابلاغ خواهد شد.
همچنین خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور پیش از این درباره این آیین‌نامه گفته بود: اولین هدف این آیین‌نامه تفکیک فرآیند سنجش علمی از فرآیند پذیرش دانشجو است. پس از آن اعتباربخشی و استانداردسازی آزمون‌هاست و دیگر اینکه به گروه‌های آموزشی اختیار داده شده است. هدف دیگر نیز ایجاد امکان شرکت متعدد داوطلب و توجه جدی به سوابق علمی آموزشی داوطلب است.
بنا بر این گزارش، قرار شد آزمون عمومی نیز دارای اعتبار چند ساله باشد به این شکل که به مدت دو سال معتبر خواهد بود. سازمان سنجش آزمون را برگزار می‌کند و به داوطلبان کارنامه می‌دهد، متقاضیان بر اساس نمره تراز خود که در کارنامه مشخص می‌شود اقدام به انتخاب رشته می‌کنند، دانشگاه‌ها نیز برای پذیرش اعلام عمومی می‌کنند و داوطلبان برای مصاحبه به دانشگاه‌ها مراجعه می‌کنند. بعد از آن دانشگاه‌ها بر اساس شیوه‌نامه‌ای که همزمان با آیین‌نامه سال گذشته ابلاغ شده، داوطلبان مورد نظر را انتخاب می کنند. پس از پذیرش داوطلب از سوی دانشگاه، فرد ثبت نام موقت انجام می‌دهد و اسامی داوطلبان به سازمان سنجش آموزش کشور جهت تأیید نهایی اعلام می‌شود.

تأیید قانون در شورای نگهبان

این گزارش حاکی است، به تازگی قانون سنجش و پذیرش دانشجو در شورای نگهبان تأیید شده است. در این قانون تعدد آزمون در سال پذیرفته شده است. طبق این قانون در آینده آزمون عمومی دکتری ۵۰ درصد در نتیجه نهایی تأثیر خواهد داشت؛ نمره ارزیابی تخصصی نیز ۵۰ درصد تأثیر دارد. از اینرو طبق گفته خدایی، در سال آینده مواد امتحانی آزمون دکتری تخصصی خواهد شد و آزمون مذکور در سطح کارشناسی نخواهد بود. البته تغییرات مذکور منوط به نظر نهایی شورای سنجش و پذیرش است.

لغو اعتبار دو ساله آزمون عمومی

رئیس سازمان سنجش همچنین از لغو اعتبار دو ساله آزمون عمومی خبر داده و گفته است: با توجه به تغییرات اساسی در محتوی آزمون سال آینده؛ بنابراین قطعاً آزمون سال ۹۵ تنها برای همین امسال اعتبار دارد و دیگر نمی‌توان برای سال آینده از رتبه و تراز آن استفاده کرد.
خدایی به زمان اعلام تغییرات نهایی نیز اشاره نکرد و اظهار امیدواری کرد که تا یک ماه و نیم الی دو ماه آینده تکلیف آزمون دکتری مشخص شود.
بنا بر این گزارش، از وظایف شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی می‌توان به تعیین عناوین و ضرایب دروس هر رشته و مدت اعتبار اشاره کرد. شورای سنجش و پذیرش موظف است هر تغییری را یکسال قبل اعلام کند و پس از ابلاغ نیز آن موضوع برای سه سال اعتبار دارد.

اعلام جزئیات پذیرش دکتری در هفته آینده

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور نیز در گفت‌وگو با ایکنا در مورد آیین‌نامه پذیرش دکتری و تحصیلات تکمیلی بیان کرد: قانون سنجش و پذیرش در مورد تحصیلات تکمیلی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده که پس از ابلاغ و جلساتی که تشکیل می‌شود ان‌شاء‌الله تا هفته آینده جزئیات آن اطلاع‌رسانی می‌شود.
وی گفت: در صورت ابلاغ قانون به ما، برای کنکور ۹۶ اجرایی خواهد شد. جزئیات آن هنوز به ما ابلاغ نشده است در صورت ابلاغ همه جزئیات اعلام می‌شود، ان‌شاءالله تا هفته آینده جزئیات آن اعلام می‌شود و دستورالعمل‌های آن نیز آماده خواهد شد.