دانشگاه مجازی صبح امروز با حضور وزرای بهداشت و فناوری ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این دانشگاه با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد. این دو وزیر جزء هیأت امنای این دانشگاه هستند.

دانشگاه علوم پزشکی مجازی در جهت توسعه آموزش مجازی، تحقق عدالت آموزشی و ارائه کلاسهای درسی به صورت مجازی در نقاط دور دست کشور ایجاد شده است.

دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور در طی سال های گذشته اقدامات ارزنده ای در طراحی و ارائه انواع روش های یادگیری الکترونیکی انجام داده اند. با این وجود سرعت رشد و توسعه آموزش های مجازی در جهان بسیار زیاد بوده و دستیابی به آخرین دستآوردهای جهانی و ارتقای کیفی و کمی آن بر اساس استانداردهای جهانی و هم گام با دانشگاه های معتبر خارج از کشور و کسب مرجعیت علمی این شاخه از علم در منطقه، مستلزم ایجاد مجموعه ای پویا با فعالیت اختصاصی در زمینه آموزش مجازی می باشد.  امروزه آموزش علوم پزشکی با گسترش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی با چالش های مهمی روبروست. تغییر در سیستم های ارائه خدمات مراقبت سلامت و پیشرفت های ایجاد شده در پزشکی، همگی باعث افزایش میزان خدمات اعضای هیات علمی دانشگاه ها در زمینه ارائه خدمات درمانی و در نتیجه آن، صرف زمان کمتر در مقوله آموزش شده است. این تغییرات در محیطی ایجاد شده که تجربیات بالینی دانشجویان پزشکی نیز در طی دوران تحصیل به شدت تغییر کرده است که نشان دهنده نیاز به تغییر در رویکردهای آموزش پزشکی هستند. از طرفی ورود بیش از پیش حیطه های جدید علم به کوریکولوم موجود و نیاز به استفاده از پیشرفت های تکنولوژیک در روش های تدریس قدیمی موجب شده که روز به روز تمایل به حرکت از آموزش های سنتی معلم-محور، به روش های دانشجو-محور که یادگیری را در کنترل دانشجو قرار دهد، بیشتر شود. از طرف دیگر روند رو به رشد جهانی شدن موجب ایجاد تغییرات وسیعی در آموزش پزشکی شده اند که مهمترین این تغییرات رویکرد بیش از پیش به آموزش مجازی است. بدیهی است که موفقیت کشور در توسعه و استفاده بهینه از آموزش مجازی راهی جز تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه علوم فضای مجازی ندارد.
دانشگاه علوم پزشکی مجازی در همین راستا و بر اساس سیاست های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و به منظور تحقق سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و برای تربیت نیروی انسانی متخصص، تولید دانش و توسعه زیرساخت های آموزش مجازی تاسیس شده است.
حوزه های اصلی فعالیت این دانشگاه عبارتست از:
– تربیت نیروی انسانی و محققان متخصص و متعهد در رشته‌های علمی مورد نیاز دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی کشور در ارتباط با فضای مجازی در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی (Ph.D).
– تولید علم و فناوری در حیطه علوم فضای مجازی در سلامت، از طریق انجام پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای
– ارائه بستر سخت افزاری و نرم افزاری مناسب به همراه حجم غنی از محتواهای الکترونیکی به دانشگاه های کشور.
اهداف اصلی تشکیل این دانشگاه عبارتند از:
– تدوین برنامه های درسی، راه اندازی و جذب دانشجو در رشته های مرتبط با فضای مجازی
– ایجاد تحول در آموزش علوم پزشکی از طریق توسعه آموزش مجازی در کشور
– تعاملات منطقه ای و بین المللی به منظور دستیابی به آخرین دستاوردهای آموزش مجازی و کسب مرجعیت علمی
– فراهم سازی بستر سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته مناسب برای ارائه آموزش های مجازی و کمک به سایر دانشگاه های علوم پزشکی برای این ام.