رییس دانشگاه تهران از آمادگی انتشارات اشپرینگر برای انتشار پایان‌نامه‌های این دانشگاه در عرصه جهانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی تلخاب، دکتر محمود نیلی‌احمدآبادی در مراسم بیست و چهارم جشنواره کتاب سال دانشگاه تهران گفت: مداومت دانشگاه تهران در برگزاری جشنواره کتاب سال و حفظ موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران نشان از اهمیتی است که دانشگاه برای این مقوله قائل است.

وی با تاکید بر این که یکی از نشانه‌های تفکر و تعقل کتاب است، افزود: هنگامی که از اسلام صحبت می‌کنیم، آنچه که این دین را از ادیان دیگر متمایز می‌کند، قرآن و مقوله کتاب است.

رییس دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به برخی از کاریکاتورها که در فضای مجازی منتشر شده است، اظهار کرد: اخیرا تصاویری در فضای مجازی و برخی از نشریات منتشر شده است که در آن انسان‌هایی که سر آنها مانیتور است، در حال تشییع جنازه کتاب هستند. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا فقط شکل ظاهر کتاب در حال نابودی است یا تفکر و تعقل و محتوای کتاب نیز تحت تاثیر قرار دارد.

نیلی‌احمدآبادی با اشاره به ورود تکنولوژی به ایران گفت: ایران در مقابل تجدد یا شیوه جدید تکنولوژی مقاومت کرد. علت اصلی این امر آن بود که ایران در توسعه تکنولوژی هیچ نقشی نداشت و بیشتر وارد کننده بود. این مقاومت ادامه یافت، اما سرانجام تسلیم شدیم و تکنولوژی بدون ایجاد زیرساخت‌ها و فرهنگ لازم وارد کشور شد.

وی افزود: البته مشکل مذکور فقط مشکل ایران نیست؛ اما کشورهایی که در توسعه تکنولوژی نقش دارند، بهتر می‌توانند استفاده از آن را مدیریت کنند.

رییس دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به صحبت‌هایی مبنی بر این که انتشار و چاپ کتاب آینده‌ای ندارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه تهران هیچ نشریه‌ خارجی را به صورت کاغذ خریداری نمی‌کند، البته دانشگاه تهران هم نشریات و مقالات خود را به صورت الکترونیکی عرضه می‌کند، اما چند نسخه چاپی از هر نشریه یا مقاله نیز ارائه می‌کند.

نیلی‌احمدآبادی با اشاره به از بین رفتن موسسات انتشاراتی گفت: در عمل شاهد از بین رفتن موسسات انتشاراتی هستیم و هیچ اقدامی در این مورد صورت نمی‌گیرد. اگر مقوله ظاهر کتاب را از محتوای آن تفکیک کنیم، می‌توان گفت عصر کتاب به شکل کاغذی به پایان می‌رسد و عصر دیجیتال به انتشار بیشتر مقالات و به روز بودن آنها کمک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه سرعت نقل و انتقالات باعث توسعه علم شده است، افزود:‌ البته من شخصا نمی‌توانم جایگزینی برای کتاب ببینم، هر چند که زمان چاپ کتاب با تاخیر است؛ اما ماندگاری آن نسبت به مقاله بیشتر است. جامعه دانشگاهی باید در صحنه تکنولوژی نیز نقش داشته باشد و صرفا وارد کننده تکنولوژی نباشد.

رییس دانشگاه تهران از قرار گرفتن ایران جزو ۲۰ کشور دنیا از لحاظ چاپ مقالات خبر داد و گفت: سوالی که مطرح می‌شود، این است که چرا ایران در حوزه کتاب در صحنه جهانی حضور ندارد. امکان ندارد ما به عنوان یک جامعه ۷۰ میلیونی بدون آن که تولیدات خود را به جهان عرضه کنیم، تولیدی سودآور داشته باشیم. در واقع هنگامی که تولیدکنندگان تولیدات خود را وارد عرصه جهانی می‌کنند، تولیدی سودآور خواهند داشت.

نیلی‌احمدآبادی تصریح کرد: به عبارتی دیگر چنانچه محصولات قابل عرضه‌ای در صحنه جهان نداشته باشیم، امکان ندارد که اقتصاد ما سودآور باشد.

وی در ادامه از توافق دانشگاه تهران با انتشارات اشپرینگر خبر داد و گفت: طبق توافقی که بین دانشگاه تهران و انتشارات اشپرینگر انجام شده، این انتشارات حاضر شده است که دستاوردهای محققان دانشگاه تهران را در صحنه بین‌الملل منتشر کند.

نیلی‌احمدآبادی خاطرنشان کرد: این انتشارات آمادگی خود را اعلام کرده است تا پایان‌نامه‌های دانشگاه تهران را در قالب کتاب به چاپ برساند، اما متاسفانه دانشگاه تهران از این ظرفیت استقبال نمی‌کند.

بر اساس این گزارش، در انتهای این مراسم از ۱۶ اثر تالیف و ترجمه و ناشران برگزیده تقدیر به عمل آمد.

همچنین در این مراسم از دو کتاب رونمایی شد.