اعتراض دانشجویان دانشگاه بهشتی

دانشگاه بهشتی

اعتراض دانشجویان دانشگاه بهشتی نسبت به دریافت شهریه اضافه/ پاسخ رئیس دانشگاه:شهریه سنوات اضافه مصوبه دارد، دانشجویان باید هزینه را پرداخت کنند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ متن بیانیه دانشجویان دانشگاه شهید‌بهشتی در اعتراض به شهریه دروس پیش‌نیاز و قانون سنوات به شرح زیر است:

«ریاست محترم دانشگاه شهید‌بهشتی

جناب آقای دکتر سید‌حسن صدوق

با سلام احتراماً به استحضار می‌رساند؛ اخیراً تصمیماتی بر‌خلاف قانون اتخاذ شده که مشکلات بسیاری را برای دانشجویان رقم زده است. ذیلاً با اشاره به مشکلات اخیر و ایرادات قانونی آن‌ها تقاضای پیگیری آن‌ها را داریم.

۱) وزارت علوم در مهرماه سال ۱۳۹۴ طی آیین‌نامه جدیدی که برای دوره کارشناسی‌ارشد ناپیوسته به تصویب رسانده است، در ماده نهم مقرر داشته که دانشگاه‌ها می‌توانند طبق مصوبات هیأت امنای خود از دانشجویان روزانه برای دروس جبرانی مبالغی را دریافت کنند.

دانشگاه شهید‌بهشتی تهران پس از دو سال در اردیبهشت ۱۳۹۶ مصوبه‌ای به تصویب رسانده که هنوز نیز برای اطلاع عمومی به دانشجویان ابلاغ نشده است و طبق آن برای دروس جبرانی که قبلاً گذرانده شده است مبالغ هنگفتی تعیین کرده است و ارائه هر‌گونه خدمت آموزشی از قبیل صدور گواهی اشتغال به تحصیل را تا پرداخت کامل شهریه ممنوع کرده است که طبق ماده ۶۰۰ قانون تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ ممنوع و واجد وصف کیفری است.

فارغ از این اقدام غیرقانونی دانشگاه، اصل مصوبه وزارت علوم (آیین‌نامه) نیز بر‌خلاف اصل سی‌ام قانون اساسی، ماده چهارم قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ و تبصره ماده ۷۱ مکرر قانون محاسبات عمومی کشور الحاقی ۱۳۹۳/۱۲/۰۴ است؛ زیرا آموزش عالی طبق قانون اساسی باید به صورت رایگان باشد و این اقدام بر‌خلاف قانون اساسی است. همچنین هر‌گونه تحمیل هزینه از سوی دولت برای شهروندان باید متکی به قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی باشد و مجلس شورای اسلامی در این خصوص چنین اجازه‌ای را به وزارت علوم واگذار نکرده است.

فارغ از مسائل ماهوی، آیین‌نامه مذکور مصوب ۱۳۹۴/۰۷/۰۴ و ابلاغی ۱۳۹۴/۰۸/۱۰ است و مصوبه هیات امنا نیز در اردیبهشت ۱۳۹۶ به تصویب رسیده؛ در نتیجه علی‌القاعده نمی‌بایست نسبت به دانشجویانی که قبل از این تاریخ وارد دانشگاه شده‌اند و هیچ اطلاعی در این خصوص نداشته‌اند، اعمال می‌شد؛ اما دانشگاه مصوبه مذکور را عطف به ما سبق کرده و ایشان را نیز مشمول شهریه‌ها دانسته است. جالب توجه است که اکثر دانشجویان دانشگاه در تحمیل دروس جبران هیچ تقصیری نداشته‌اند و ملاک و معیار خاصی برای تحمیل این دروس وجود نداشته است.

۲) در شیوه‌نامه اجرایی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته مصوب ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ شورای آموزشی دانشگاه، مقرر گردیده است که در صورت تداوم تحصیل در ترم ششم نوع دوره آموزشی از پژوهش‌محور به آموزش‌محور تغییر می‌یابد. اولاً چنین اقدامی خارج از حدود اختیارات مقام تصویب کننده بوده؛ زیرا در مصوبه وزرات علوم چنین فرضی پیش‌بینی نشده است. ثانیاً چنین اقدامی بر خلاف اصول و قواعد منطقی است؛ زیرا ممکن است دانشجویی بنا به اصلاحات پیشنهادی استاد راهنمای خود در اواخر ترم پنج مجبور باشد مدت تحویل پایان‌نامه را به تعویق بیاندازد. طبق شیوه‌نامه اخیر در صورت تعویق اساساً وضعیت تحصیلی دانشجو تبدیل به آموزش‌محور می‌شود که خلاف منطق است.

با توجه به مراتب فوق ما دانشجویان دانشگاه شهید‌بهشتی اقدامات فوق‌الذکر را محکوم می‌کنیم و ضمن التزام به قانون به شرح ذیل درخواست‌های خود را در راستای قوانین و مقررات کشور از مسئولان دانشگاه شهید‌بهشتی اعلام می‌داریم:

۱- حذف کامل تمامی بدهی‌های دانشجویان روزانه درخصوص شهریه دروس جبرانی و حذف محدودیت‌های ناشی از اعمال شهریه من جمله عدم امکان دریافت اجازه دفاع و دریافت گواهی به اشتغال به تحصیل و غیره در راستای تکالیف قانونی دانشگاه طبق ماده چهارم قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ و تبصره ماده ۷۱ مکرر قانون محاسبات عمومی کشور.

۲- نظارت بر دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی به منظور جلوگیری از تحمیل بلاوجه دروس جبرانی که بابت تحمیل هزینه به وزارت علوم می‌گردد تا از این طریق هزینه اضافی به سیستم آموزشی کشور تحمیل نشود که لازم باشد از دانشجویان مطالبه گردد.

۳- اصلاح سریع شیوه‌نامه مربوط به تحصیل در دوره کارشناسی‌ارشد به منظور حل‌کردن مشکل سنوات در ترم ششم و اصلاح رویه غلط شیوه‌نامه در‌خصوص تبدیل دوره دانشجویان از پژوهش‌محور به آموزش‌محور در صورت تداوم تحصیل در سنوات قانونی ترم ششم و اطلاع‌رسانی به دانشجویان از طریق اطلاعیه‌های آموزشی.

۴- ارائه تعهد مبتنی بر عدم دریافت جریمه و ارائه خدمات دانشجویی کامل نظیر خوابگاه و غذا به دانشجویانی که به دلیل داشتن ۸ واحد جبرانی و بیشتر، معمولا قادر به دفاع تا پایان نیمسال پنجم نیستند و بر اساس شیوه‌نامه وزارت علوم نیز، بنا به همین دلیل، یک نیمسال بیشتر به عنوان سنوات مجاز برای آنان در نظر گرفته شده است.

۵- عدم تبعیض در ارائه خدمات دانشجویی نظیر مکان و اولویت اختصاص خوابگاه به دانشجویان دارای سنوات مجاز در نیمسال پنجم و ششم.»

رئیس دانشگاه شهید‌بهشتی در واکنش به اعتراض دانشجویان این دانشگاه گفت: شهریه سنوات اضافی بر‌اساس مصوبه هیات امنا از دانشجویان دریافت می‌شود.

صدوق در واکنش به اعتراضات دانشجویان:

شهریه سنوات اضافه مصوبه دارد/ دانشجویان باید هزینه را پرداخت کنند

دکتر سیدحسن صدوق در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری آنا درباره تجمع روز گذشته دانشجویان دانشگاه شهید‌بهشتی در اعتراض به شهریه سنوات اضافه گفت: «ضوابط دریافت شهریه سنواتی از سوی هیات امنای دانشگاه شهید‌بهشتی تعیین شده است.»

او افزود: «سنوات دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد مشخص است و دانشگاه در ازای سنوات اضافه دانشجویان متحمل هزینه می‌شود که از سوی وزارت علوم پرداخت نمی‌شود،‌ وزارت علوم خیر، پرداخت نمی‌کند، ‌این هزینه را باید خود دانشجویان پرداخت کنند.»

رئیس دانشگاه شهید‌بهشتی ادامه داد: «این موضوع قبلا به اطلاع دانشجویانی که باید این شهریه را پرداخت کنند رسیده است و شامل حال دانشجویان جدید نمی‌شود و جای نگرانی برای بقیه دانشجویان نیست.»

به گزارش آنا، دانشجویان کارشناسی‌ارشد صبح امروز و روز گذشته در اعتراض به افزایش شهریه دروس پیش‌نیاز و قانون سنوات در مقابل دفتر ریاست دانشگاه شهیدبهشتی تجمع کردند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *