نرخ بيكاري دانش آموختگان دانشگاه هاي معتبر كشور بسيار پايين است

نرخ بيكاري دانش آموختگان دانشگاه هاي معتبر كشور بسيار پايين است

علي خاكي صديق روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمي تلخاب، با اشاره به برخي مباحث مطروحه در جامعه مبني بر اينكه چرا بايد خيل عظيمي از فارغ التحصيلان دانشگاه هاي كشور بيكار باشند، گفت:در طول سال هاي گذشته دانشگاه ها فقط تبديل به ماشين توليد دانشجوياني شده اند كه پس از فراغت از تحصيل از كيفيت و اثربخشي لازم برخوردار نيستند
وي با تاكيد براينكه، بسياري از دانش آموختگان دوره دكتري، ارشد و كارشناسي فقط مدرك گرفته اند و بصورت واقعي از دانش آن مدرك برخوردار نيستند، بدون اشاره دقيق به نرخ بيكاري فارغ التحصيلان دانشگاه هاي معتبر كشور گفت: نرخ بيكاري در دانشگاه هاي خوب كشور خيلي پايين است.
خاكي صديق افزود: به عنوان مثال در حال حاضر درصد پاييني از فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي، صنعتي شريف، علم و صنعت، شهيد بهشتي يا دانشگاه تهران بيكارهستند به طوريكه تقريبا همه يا جذب بازار كار شده اند يا در حال ورود به بازار كار مي باشند.
رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي گفت:شايد بهتر بود در حوزه آموزش عالي كشور به جاي پرداختن به كميت به بحث هاي كيفي آموزش و همچنين اولويت بندي رشته هاي آموزشي، آمايش رشته ها و ارائه مجوز به دانشگاه ها در مناطق مختلف كشور بهاي بيشتري مي داد.
وي ميل به كميت گرايي در حوزه هاي مختلف آموزش عالي كشور حتي موضوع پژوهش را از جمله آفت هايي دانست كه در طول سال هاي گذشته گريبانگير آموزش عالي كشور شده است.
خاكي صديق اظهاركرد:تعداد دانشجويان ارشد و دكتري در كشور تا اندازه اي افزايش يافته اما هنگامي كه نسبت بخش كيفي را به بخش غيركيفي مقايسه مي كنيم به دليل اينكه بخش غيركيفي به عنوان مخرج كسرعدد بسيار بزرگ تري است لذا درصد دانشجويان كيفي عدد بالايي در نمي آيد.
وي در ادامه ارائه مجوز به تمام درخواست دانشگاهها براي فعاليت در اكثر رشته هاي دانشگاهي اقدامي غيركارشناسانه خواند و گفت: اگر دانشگاه هاي كشور بر اساس جغرافياي خود در برخي رشته ها متمركز شوند، كيفيت آنها با سرمايه گذاري در آن قسمت نمود بسيار موثرتري پيدا خواهد كرد.
رئيس دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي افزود:به عنوان مثال در دانشگاهي كه در منطقه جنگلي كشور واقع شده است مناسب تر است كه اين دانشگاه ها از مراكز پژوهشي در حوزه جنگلداري برخوردار شوند و دانشگاه هاي جنوب كشور نيز مي توانند در رشته هاي مربوط به صنايع بومي اين مناطق از جمله نفت، گاز، پتروشيمي و يا شيلات موفق ترعمل كنند.
وي در ادامه در ارتباط با مشكلات حوزه تجاري سازي علم و تبديل علم به ثروت در كشورمان نيز با تاكيد براينكه اين موضوع يك فرايند كاملا پيچيده و تخصصي است، گفت: بصورت طبيعي فقط مراكز خاصي مي توانند با تمركز و حمايت هاي لازم مديريتي و گرفتن ماموريت به اين كار بپردازند و نبايد انتظار داشته باشيم در كوتاه مدت تمام دانشگاه ها در اين مسير گام بردارند.
خاكي صديق در عين حال گفت:در سال هاي اخير دانشگاه ها مي خواهند همه كارها را با هم انجام دهند يعني همان كاري كه يك دانشگاه در تهران انجام مي دهد همان كار را يك دانشگاه در دورترين نقطه كشور با يك دستورالعمل و يك آئين نامه و حتي يك نوع مديريت مي خواهد انجام دهد.
رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي افزود: با اين گونه اقدامات ديگر توليد ثروت از دانش و حتي پژوهش در مرزهاي دانش نيز اتفاق نخواهد افتاد.
وي در عين حال با بيان اينكه، تنها بخشي از پژوهش در دانشگاه ها از قابليت تبديل به ثروت برخوردار است، افزود: اينكه از تمام اقدامات پژوهشي در بخش هاي مختلف انتظار توليد ثروت داشته باشيم انتظار صحيح و واقع بنيانه نيست.
رئيس دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي اظهاركرد:بخشي از امور پژوهشي ما در مرزهاي دانش و براي توليد علم است و براي اينكه اين پژوهش ها به ثروت تبديل شوند به طور حتم نيازمند اقدامات بعدي هستيم.
وي در ادامه با بيان اينكه، دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي بر اساس يك مباني نظري بايد در حوزه هاي بين المللي ورود پيدا كند و براي ورود يك شاخص مهم حوزه پژوهش محسوب مي شود گفت: اين يعني اينكه شاخص هاي پژوهش ما بايد در حد استانداردهاي بين المللي باشد.

رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي در ادامه تصريح كرد: در 3 سال گذشته سياست هاي ما در دانشگاه به سمت حمايت، هدايت و تقويت زيرساخت هاي پژوهش بوده است وعلي رغم تمامي مشكلاتي مالي كه كشور با آن مواجه بوده است اين دانشگاه حدود 30ميليارد ريال در بخش تجهيزات فني پژوهشي هزينه كرده است.
وي با تاكيد براينكه، در حال حاضر سهم پژوهش ازكل بودجه دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي به حدود 17 درصد رسيده است، گفت: در صورتيكه قبلا اين سهم حدود 12 و حداكثر 13 درصد بوده است.
وي پيشرفت هاي پژوهشي را به عنوان يك شاخص مهم در توليد كيفي علم و ارزيابي دانشگاه ها و همچنين و مقدمه ورود كشور به عرصه هاي علمي بين المللي و همچنين تبديل علم به ثروت دانست و گفت: دانشگاه هاي كشورمان در طول سال هاي گذشته به مقوله آموزش به صورت سنتي توجه داشته و از ابتدا آموزش محور بوده اند و در اين حوزه با مشكلي مواجه نيستيم.

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *