دانشگاه باید در عرصه محیط زیست نهادی مرجع و الگوساز باشد

دانشگاه باید در عرصه محیط زیست نهادی مرجع و الگوساز باشد

به گزارش تلخاب، سید ضیاء هاشمی روز سه شنبه در سومین همایش تشكل های زیست محیطی كشور در خرم آباد افزود: توجه به محیط زیست به كارهای تبلیغاتی و نمایشی تبدیل شده كه نباید اجازه داد این امر خطیر به اقدام های نمایشی و فانتزی تغییر یابد.
وی ادامه داد: نگهداری حیوانات در منزل یك امر فانتزی بوده و به منزله حفاظت از محیط زیست محسوب نمی شود.
هاشمی با تقدیر از اقدام های سازمان های مردم نهاد زیست محیطی اظهار كرد: حركت این نهادهای اجتماعی و مردمی نه رسمی و نه دولتی بلكه خودجوش بوده برای حفظ محیط زیست ضرورت دارد.
وی اقدام تشكل های مردمی محیط زیست را امری فرهنگی، شریف، ضروری و علمی دانست و گفت: تمامی ظرفیت های دانشگاهی باید در خدمت این حركت بسیج شوند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری اضافه كرد: نشریات دانشجویی به عنوان یك روش و تكنیك، كرسی های آزاد اندیشی، گفتمان ها و مناظره های دانشجویی و جشنواره های فرهنگی هنری باید در این راستا بكارگیری شود چرا كه این امر موجب تربیت شهروندان عملگرا، حساس و مسئولیت پذیر می شود.
هاشمی با تاكید بر اینكه امروز محیط زیست بیش از حامیان تئوریك به جریان ها و گروههای عملگرا نیاز دارد، افزود: محیط زیست از حیث گفتمان مشكلی ندارد اما باید در روش های علمی و تخصصی دانشگاهها را تقویت كرد كه برای این امر باید آموزش های رسمی و غیررسمی به كمك مسائل زیست محیطی بشتابد.
وی اظهار كرد: در جامعه امروزی نیازمند اجتماعی محیط زیست گرا، شهروندان زیست مانی، دانشجویان خلاق و متعهد از حفاظت از محیط زیست هستیم.
هاشمی با اشاره به بعد دینی فعالیت تشكل های زیست محیطی اضافه كرد: شكاف جامعه و طبیعت یك بحران جدی است كه دانشجویان نقش برجسته ای برای رفع این مشكل دارند.
وی با بیان اینكه در نگاه رایج، طبیعت به عنوان ابزاری در خدمت انسان و جامعه بشریت است، ادامه داد: انسان به عنوان موجود بهره بردار در طبیعت تاخت و تاز می كند كه در نتیجه این رفتار طبیعت دچار بحران شده و جامعه نیز در معرض تهدید قرار گرفته است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: طبیعت مادر موجودات بوده اما بشر با بی رحمی و بی مهری خود امكان میزبانی شایسته زمین را كمرنك كرده كه بالا رفتن دمای زمین، ریزگردها و خشكسالی از اثرات این رفتار انسان است و در صورت ادامه روند استثمار طبیعت، بحران های جدی ایجاد خواهد شد.
سومین همایش سه روزه تشكل های زیست محیطی كشور با حضور مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش محیط زیست، سعید پورعلی معاون جهاد دانشگاهی كشور و بازیگران مطرح سینما در دانشكده علوم پایه دانشگاه لرستان آغاز شده است.
اعضای این تشكل ها روز چهارشنبه با استاندار لرستان دیدار می كنند و روز پنجشنبه نیز این آیین با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می شود.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *