خانلری نماینده مجلس: باید تحصیلات تکمیلی در این دو مقطع فقط برای نخبگان رایگان باشد.

خانلری  عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواستار تغییر نظام آموزش تکمیلی در مقطع دکتری و ارشد شد و عنوان کرد: باید تحصیلات تکمیلی در این دو مقطع فقط برای نخبگان رایگان باشد.

کارن خانلری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به لزوم تغییر در نظام آموزش تحصیلات تکمیلی، تصریح کرد: در حال حاضر شوق و اشتیاق کاذبی برای دستیابی به تحصیلات تکمیلی در جامعه وجود دارد و این در حالیست که جامعه چنین نیازی ندارد و به این میزان دانشجوی فارغ التحصیل دکتری و ارشد احتیاجی نیست.

نماینده مردم ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از آسیب‌های آمار بالای فارغ التحصیلان دکتری و ارشد این است که در میان دانش ‌آموختگان انتظاری کاذب برای جذب در دستگاه‌های دولتی و مناصب بالای مدیریتی ایجاد شود و این در حالیست که چنین مسئله‌ای بر خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اصول روز دنیا است.

وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته تحصیلات تکمیلی به صورت دولتی و رایگان وجود ندارد و این مقاطع فقط برای افراد نخبه به صورت بورسیه‌ای رایگان میشود، ادامه داد: در کشور  ما نیز باید این سیستم پر هزینه تحصیلات بلااستفاده تکمیلی به سیستم‌های غیرانتفاعی تبدیل شود تا بر کیفیت آموزشی نیز اثر نامطلوب نگذارد.

خانلری ارتباط دانشگاه با صنعت را یکی از ضرورت‌های روز نظام تحصیلات تکمیلی در کشور دانست و گفت: در حال حاضر دانشگاه‌های کشور چه با صنعت ارتباط داشته باشند و چه نداشته باشند، بودجه آن‌ها سرازیر می‌شود و ما می‌خواهیم تا چه زمانی این وضعیت را ادامه دهیم.

این نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: در حال حاضر متأسفانه دانشجویان و دانش‌آموزان مقاطع لیسانس به پایین به دلیل عدم مهارت آموزی گرایش به تحصیلات تکمیلی پیدا می‌کنند و پس از آن‌ نیز تمایل دارند در دستگاه‌های دولتی جذب شوند در حالیکه اگر مهارتی در مقاطع پایین‌تر آموخته بودند به سراغ بازار کار و تولید ثروت می‌رفتند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: با فراهم کردن فضای کسب و کار و ایجاد فضای مناسب برای بخش خصوصی می‌توان ارتباط مناسبی با دانشگاه ایجاد کرد و این مسیر باید طی سال‌های آتی طی شود.