آنالیزی بر ۶ آزمون پرداوطلب / تب ۳/۰۰۰/۰۰۰ داوطلب برای حضور در آزمون‌های سال ۹۶

پرونده آزمون‌های سال ۹۶-۹۵ بسته شد؛ آزمون‌هایی چون دکتری و کارشناسی‌ارشد، کم حاشیه نداشت ولی با همه مسائل خود به پایان رسید.

طبق تقویم در شهریورماه جاری نتایج ۶ آزمون مهم و پرداوطلب سال ۹۶-۹۵ اعلام شد تا دانشگاه‌ها شاهد حضور نزدیک به یک و نیم میلیون نفر سر کلاس‌های درس باشند. آزمون‌های سراسری کارشناسی‌ارشد، کارشناسی‌ارشد پزشکی، دکتری، کاردانی فنی و حرفه‌ای، کاردانی به کارشناسی و آزمون استخدامی ازجمله این آزمون‌ها بودند. نکته قابل‌تامل در آنالیز صورت‌گرفته اینکه در این ۶ آزمون بیش از سه میلیون نفر دختر و پسر خود را در سال ۹۶-۹۵ درگیر آزمون و کنکور کرده‌اند که این مساله قابل‌ بررسی است.

 کارشناسی‌ارشد

برای شرکت در این آزمون تعداد ۸۷۸ هزار و ۲۵۳ داوطلب ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۴۳۰ هزار و ۴۹۱ نفر زن و ۴۴۷ هزار و ۸۶۲ نفر مرد بودند. از تعداد ۸۷۸ هزار و ۲۵۳ داوطلب این آزمون تعداد ۷۱ هزار و ۷۲۵ داوطلب علاقه‌مندی خود را به شرکت در آزمون کدرشته امتحانی دوم اعلام کردند.

از تعداد ۸۷۸ هزار و ۲۵۳ داوطلب ثبت‌نام‌کننده، تعداد ۷۰۷ هزار و ۶۳ داوطلب در جلسه آزمون حاضر بودند و ۱۷۱ هزار و ۱۹۰ داوطلب غایب بودند. ظرفیت پذیرش در آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۹۶ بدون احتساب ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی(۱۲۸هزار نفر) بیش از ۱۶۲ هزار و ۵۰۰ هزار نفر اعلام شده بود.

 کارشناسی‌ارشد پزشکی

در آزمون کارشناسی‌ارشد علوم پزشکی سال ۹۶ که روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۲ و ۲۳ تیرماه برگزار شد نزدیک ۸۰ هزار داوطلب ثبت‌نام کردند که از این تعداد، حدود ۵۷ هزار نفر در جلسه آزمون حاضر بودند. ۲۸هزار نفر داوطلب مجاز به انتخاب‌رشته در این آزمون شدند. طبق گفته مسئولان پزشکی ظرفیت پذیرش در دوره کارشناسی‌ارشد گروه پزشکی سال ۹۶ حدود هفت‌هزار نفر است.

 دکتری

از تعداد ۲۶۰ هزار و ۵۲۰ داوطلب آزمون دکتری  «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) ۹۶ تعداد ۲۱۲ هزار و ۹۴۱ داوطلب در جلسه حاضر و ۴۷ هزار و ۵۷۹ داوطلب غایب بودند. براساس آمار از میان شرکت‌کنندگان در آزمون دکتری، تعداد ۱۹۹ هزار و ۳۰۳ داوطلب مجاز به انتخاب‌رشته شدند که از این تعداد، ۱۴۵ هزار و ۸۶۹ داوطلب معادل ۷۳٫۱۹ درصد داوطلبان مجاز نسبت به تکمیل فرم انتخاب‌رشته شده و برای انتخاب کدرشته‌محل‌های خود به ترتیب اولویت علاقه اقدام کرده‌اند. درباره ظرفیت دانشگاه‌ها در مقطع دکتری اینکه، با اینکه در سال گذشته ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر ظرفیت رسمی بود، این ظرفیت امسال بدون احتساب ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۴ هزار و ۵۳۷ نفر است. دانشگاه آزاد اسلامی نیز براساس آمار حدود ۱۲هزار نفر ظرفیت دارد.

 استخدامی

این آزمون نیز که به‌عنوان یکی از آزمون‌های پرداوطلب برای کسب شغل‌های دولتی است، سوم شهریور ماه برای ۴۰۲ هزار و ۴۳۰ داوطلب شامل ۲۲۲ هزار و ۷۳۶ نفر زن و ۱۷۹ هزار و ۶۹۴ نفر مرد برگزار شد. طبق آمار سازمان سنجش، در این آزمون اگر از استخدام هشت‌هزار نفری در «وزارت آموزش و پرورش» بگذریم، ۱۸۷ نفر در «بانک صنعت و معدن»، ۲۶۶ نفر در«سازمان دامپزشکی کشور»، ۶۱ نفر در «سازمان پزشکی‌قانونی کشور»، ۳۴۲ نفر در «سازمان حسابرسی»، ۵۰ نفر در «بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران»، ۱۳۷ نفر در دستگاه‌های اجرایی استان البرز، ۲۰۰ نفر در «سازمان بنادر و دریانوردی»، ۵۴۰ نفر در «بانک مسکن»، ۵۴۱ نفر در «بانک سپه»، ۱۱۵ نفر در «سازمان ثبت اسناد و املاک»، ۴۲ نفر در «وزارت امور خارجه» و ۵۰ نفر در «سازمان اداری و استخدامی کشور» استخدام می‌شوند.

به‌طور کلی اگر ظرفیت بالای هزار نفری در آموزش و پرورش را در نظر نگیریم، رقابت تنها برای دو هزار و ۵۳۱ فرصت شغلی خواهد بود.

 کنکور سراسری

طبق آمار منتشرشده در آزمون سال جاری کنکور سراسری۹۳۰ هزار و ۴۸۰ داوطلب ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۵۴۸۵۷۱ نفر زن و ۳۸۱۹۱۱ مرد هستند.

به عبارت دیگر ۵۹ درصد ثبت‌نام‌کنندگان زن و ۴۱ درصد مرد هستند. از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان تعداد ۸۳۸ هزار و ۹۷۲ داوطلب در جلسه آزمون حاضر و ۹۱ هزار و ۵۱۰ نفر غایب بودند یعنی ۹۰٫۱۷ درصد داوطلبان در جلسه آزمون حاضر و ۹٫۸۳ درصد غایب بودند.

از تعداد داوطلب حاضر در جلسه آزمون تعداد ۸۳۸ هزار و ۹۲۹ داوطلب مجاز به انتخاب‌رشته شدند. از تعداد مجموع ثبت‌نام‌کنندگان، ۴۹۷ هزار و ۵۰۴ نفر زن و ۳۴۱ هزار و ۴۲۵ نفر مرد بودند یعنی ۵۹٫۳۰ درصد مجازین زن و ۴۰٫۷۰ درصد آنان مرد هستند.

درمجموع ۴۵۳ هزار نفر در دوره‌های روزانه و شبانه پذیرش شدند، این درحالی است که ظرفیت نهایی پذیرش با احتساب دانشگاه‌های پیام‌نور و غیرانتفاعی ۷۴۴ هزار است.

 کاردانی فنی و حرفه‌ای

در دوره‌های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی سال ۹۶ تعداد ۱۹۸هزارو ۷۲ داوطلب ثبت‌نام کردند. از این تعداد ۸۵هزارو ۹۳۸ نفر زن و ۱۱۲هزار و ۱۳۴ نفر مرد هستند به عبارت دیگر ۴۳٫۳۹ درصد ثبت‌نام‌کنندگان زن و ۵۶٫۶۱ درصد آنان مرد هستند.

ظرفیت پذیرش در دوره‌های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و موسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی سال ۱۳۹۶ با ایجاد ۶ هزار و ۲۶۰ ظرفیت جدید، به ۳۰۰هزار و ۹۴۴ نفر افزایش یافت.

 آزمون کاردانی به کارشناسی

آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۱۳۹۶ جمعه ۱۳ مرداد ۹۶ در ۷۴ شهرستان و ۸۳ حوزه‌ امتحانی مربوطه برگزار شد. تعداد ۸۱ هزار و ۸۷۲ داوطلب در ۲۰ کدرشته امتحانی با آزمون این دوره ثبت‌نام کردند. پذیرش در سایر رشته‌های این دوره براساس سوابق تحصیلی بود.

ظرفیت پذیرش در این دوره‌ها ۱۶۲ هزار و ۱۰۸ بوده است.

منبع روزنامه فرهیختگان