صندلی‌های خالی دانشگاه‌های برتر تهران در انتظار تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد

سرانجام زمان ثبت‌نام تکمیل‌ظرفیت کارشناسی‌ارشد از امروز آغاز شد و داوطلبان تا پنجشنبه ۲۷ مهر فرصت دارند برای انتخاب ۲۰ کدرشته محل در مرحله تکمیل‌ ظرفیت اقدام کنند. سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای ظرفیت‌های جدید کدرشته‌محل‌های تحصیلی دانشگاه‌ها را نیز منتشر کرده است.

بر اساس آمار رسمی منتشر‌شده ظرفیت پذیرش در مرحله تکمیل‌ ظرفیت آزمون ورودی کارشناسی‌ارشد سال ۹۶ تعداد ۷۸ هزار و ۶۸۹ نفر در ۶ هزار و ۹۶۵ کدرشته محل خواهد بود. از نکات قابل تامل در این دوره وجود نام دانشگاه‌های تراز اول تهرانی، چون علم و صنعت، شهید بهشتی، خواجه نصیر، خوارزمی و شاهد در رشته‌های مهندسی است که نشان از خالی ماندن صندلی‌های این دانشگاه است. اما در این میان، تعداد زیادی از داوطلبان اطلاع چندانی از شرایط ثبت‌نام در این دوره ندارند.

بر اساس قوانین موجود، تمام متقاضیانی که در جلسه آزمون حاضر بوده‌اند می‌توانند با توجه به شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی کارشناسی‌ارشد سال ۹۶ نسبت به انتخاب کدرشته محل‌های مورد علاقه خود در مرحله تکمیل‌ظرفیت این آزمون اقدام کنند.

همچنین آن دسته از داوطلبانی که در کدرشته محل‌های تحصیلی دارای شرایط خاص و بورسیه آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۹۶ پذیرفته شده‌اند حق انتخاب رشته در این مرحله را ندارند.

گـزینش‌ نهـایی‌ در هر یک‌ از کدرشته‌‌ محل‌های تحصیلی‌ اعلام‌شده در این اطلاعیه، مطابق‌ شرایط و ضوابط مندرج‌ در دفترچه‌های‌ راهنمای شماره‌ ۱ و ۲ آزمون‌ کارشناسی‌ارشد ناپیوسته‌ سال‌ ۱۳۹۶ انجام‌ خواهد شد.

چنانچه‌ هر یک ‌از داوطلبان که ‌فهرست‌ آنان‌ به‌عنوان‌ پذیرفته‌شده‌ نهایی‌ از طریق سازمان سنجش اعلام‌شده در ردیف‌ پذیرفته‌شدگان‌ هر یک ‌از کدرشته‌ محل‌های این اطلاعیه قرار گیرند، قبولی‌ قبلی ‌آنان‌ (قبولی‌ اعلام‌‌شده‌ قبلی) «کان‌ لم‌‌یکن»‌ تلقی‌ می‌شود و باید برای‌ ادامه ‌تحصیل‌ به‌ محل‌ قبولی‌ جدید مراجعه‌ کنند.

یکی دیگر از ابهامات داوطلبان زمان حضور در دانشگاه است، طبق اطلاعیه سنجش نیمسال پذیرش دانشجو در هر یک از کدرشته محل‌ها بسته به امکانات و نظر دانشگاه یا موسسه محل قبولی، در اولین نیمسال تحصیلی ممکن خواهد بود. از سوی دیگر آن دسته‌ از کدرشته‌های‌ امتحانی‌ که‌ ظرفیت‌ اعلام‌‌شده‌ جدید بیش‌ از یک‌ محل‌ تحصیل‌ باشد، داوطلبان‌ در صورت‌ تمایل ‌می‌‌توانند با توجه به مندرجات کارنامه، کلیه‌ کدرشته‌ محل‌های‌ مورد علاقه‌ خود را (حداکثر تا ۲۰ کدرشته محل) به ترتیب‌ اولویت، انتخاب‌ کنند.

این نکته هم قابل توجه است که هر داوطلب‌ منحصرا مجاز به‌ انتخاب‌ کدرشته‌ تحصیلی‌ خواهد بود که‌ در آزمون کدرشته‌ امتحانی‌ مربوط شرکت‌ کرده‌ باشد. لذا به‌ پذیرفته‌شدگان‌ تاکید می‌شود در انتخاب کدرشته محل‌های مندرج در این اطلاعیه دقت‌ کافی‌ داشته باشند، در غیر این صورت‌ طبق اعلام قبلی سنجش هیچ‌گونه‌ اعتراضی‌ قابل‌ قبول‌ نخواهد بود.