قرآن خوانی در دانشگاه ها رونق می یابد

حمیدرضا یونسی روز جمعه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در اولین دوره از اجرای طرح ملی دانشجو معلم قرآن کریم که از ماه گذشته آغاز شد در حدود 100 دانشجو از میان شرکت کنندگان پذیرفته شدند و 50 نفر از این دانشجویان که امتیاز کامل را کسب کرده بودند در اردوی آموزشی شرکت کردند که تا آخر دی ماه مجوز گواهی دانشجو معلم قرآن برای 30 نفر از این افراد صادر خواهد شد.
وی افزود: البته برنامه هایی نیز برای استفاده از ظرفیت های این دانشجویان تدارک دیده شده تا آموزش های عمومی قرآن همچون روخوانی و روانخوانی با همکاری این دانشجویان در دانشگاه ها صورت گیرد.
مدیر آموزش سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور از استقبال دانشجویان برای حضور در این طرح سخن گفت و افزود: بیش از سه هزار دانشجو در طرح ملی دانشجو معلم قرآن کریم ثبت نام کرده اند که هزار و 600 نفر از این دانشجویان را دختران تشکیل می دهند.
وی از برگزاری دومین اردوی آموزشی برای خواهران دانشجو خبر داد و گفت: در این اردو 80 دانشجوی دختر حضور خواهند داشت که این افراد شامل کسانی است که بیشترین امتیاز را در آزمون کسب کرده اند و در مرحله بعد نیز 80 نفر بعدی که بالاترین امتیاز را کسب کرده باشند، حضور خواهند داشت.
یونسی گفت: آزمون این خواهران یکشنبه آینده برگزار خواهد شد و برگزیدگان در اردوی اول که بهمن ماه خواهد بود، شرکت می کنند و اردوی دوم نیز دهه اول اسفند خواهد بود که این اردوها در استان قم برگزار خواهد شد.
وی افزود: در فاصله این دو اردو بسته های آموزش غیرحضوری به دانشجویان ارائه می شود تا با مطالعه این منابع شامل آشنایی با رسم المصحف، احکام القرآن، تاریخ قرآن، مباحث تجویدی و روخوانی و روانخوانی در آزمون کتبی شرکت کنند و در آزمون شفاهی نیز به سوالات مربوط به روش تدریس و تجوید پاسخ دهند.
یونسی همچنین گفت: در صورت موفقیت در این طرح ها در نظر داریم تا اردوهای جهادی قرآنی را برگزار کنیم تا دانشجویان در قالب کاروان هایی به مناطق محروم اعزام شوند و با توجه به ظرفیت های مناطق مورد نظر، آموزش های قرآنی در زمینه روخوانی و روانخوانی ارائه شود.
وی افزود: با توجه به استعداد برخی از مناطق محروم در نظر داریم تا علاوه بر کلاس های روخوانی و روانخوانی کلاس های تدبر و تفسیر را برگزار کنیم.
به گزارش خبرنگار ایرنا دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور از سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان خواسته بود تا طرح دانشجو معلم قرآن را با روحیه جهادی در سراسر کشور اجرا کنند.
حجت الاسلام حمید محمدی در نشست خبری طرح دانشجو معلم قرآن کریم گفت: این طرح اگر با روحیه جهادی اجرا شود و علاوه بر دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی در مساجد و با همکاری موسسات مردمی اجرا شود، می تواند به صورت موفقیت آمیزی در سراسر کشور به توسعه فرهنگ قرآنی کمک کند.
وی با اشاره به انتظارات رهبر معظم انقلاب از دانشجویان گفت: ایشان انتظار دارند تا هر دانشجویی بتواند اعتقادات خود را با استناد به آیات قرآن بیان کند و لذا این طرح می تواند در مسیر هم افزایی قرآنی دانشگاه ها بسیار تاثیرگذار باشد.
بر اساس طرح ملی دانشجو معلم قرآن کریم دانشجویان می توانند علاوه بر تدریس قرآن در خوابگاه های دانشجویی و کلاس های ترتیب داده شده در اردوهای جهادی، مساجد و حسینیه های محل زندگی خود به آموزش قرآن بپردازند.
دانشجویان با گذراندن این طرح می توانند به عنوان مربیان قرآن از جهاد دانشگاهی مدرک معتبر دریافت کنند و دوران تدریس آنان جزو سابقه فعالیت فرهنگی دانشجویی آنان محاسبه خواهد شد.

منبع مطلب : http://www.irna.ir/fa/News/81911850/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *