از سهمیه‌ها و تسهیلات در آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۹۷ استفاده کنید

ثبت‌نام کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال ۹۷ از پنجشنبه ۱۶ آذر و همزمان با روز دانشجو آغاز شده و متقاضیان شرکت در این آزمون در تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی و بیست‌و‌سومین المپیاد علمی- دانشجویی کشور تا ۲۲ آذر ماه فرصت دارند با مراجعه به سایت سازمان ثبت‌نام خود را انجام دهند. آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال آینده پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۹۷ برگزار می‌شود و کارت ورود به جلسه این آزمون نیز از دوشنبه ۳ تا چهارشنبه ۵ اردیبهشت توزیع خواهد شد.

هرچند تمامی متقاضیان شرکت در این آزمون، باید طی دو روز برگزاری، به رقابت با یکدیگر بپردازند؛ ولی در این میان سازمان سنجش کشور برای برخی متقاضیان سهمیه‌ها و تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است که در ذیل نگاهی داریم به واجدین شرایط استفاده از این سهمیه‌ها.

  سهمیه‌ها

رزمندگان و ایثارگران براساس شرایط خود در بندهای «ب» و «الف» یکی از آن دسته متقاضیانی هستند که می‌توانند از سهمیه در نظر گرفته شده برای آنها استفاده کنند.

گروه (الف) و سهمیه رزمندگان: رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از تاریخ ۳۱/۶/۱۳۵۹ لغایت ۳۱/۶/۱۳۶۷ حداقل ۶ ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته‌اند. بدیهی است در صورت تایید نهایی توسط ارگان‌های ذیربط در سهمیه رزمندگان گزینش می‌شوند.

گروه (ب) و سهمیه ایثارگران: جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسران و فرزندان آنان، جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه و همچنین همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر برای استفاده از سهمیه ایثارگران باید نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت‌نامی اقدام کنند و نیازی به مراجعه به وبگاه ایثار ندارند و در صورت تایید ارگان مربوط، در این آزمون در سهمیه ایثارگران گزینش می‌شوند.

 تسهیلات

تسهیلات برای برگزیدگان علمی: براساس آیین‌نامه افراد حائزشرایط حداکثر تا یک‌سال تحصیلی پس از زمان دانش‌آموختگی و (صرفا برای یک بار) در صورت شرکت در آزمون و کسب حدنصاب علمی حداقل ۹۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در هر کد رشته‌محل توسط سازمان سنجش به یکی از دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند.

برگزیدگان رتبه‌های اول تا پانزدهم مرحله نهایی المپیادهای علمی – دانشجویی، دانشجویان نمونه کشوری در دوره کارشناسی با معرفی سازمان امور دانشجویان، رتبه‌های اول تا سوم نهایی جشنواره‌های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن‌سینا و فارابی در دوره کارشناسی پیوسته و ناپیوسته با مشارکت حداقل ۵۰ درصد در دستاورد حائز‌رتبه، دانش‌آموخته رتبه اول دوره کارشناسی پیوسته بین دانشجویان هم‌رشته و هم‌ورودی که طی هشت نیمسال تحصیلی دانش‌آموخته شده، دانش‌آموخته رتبه اول دوره کارشناسی ناپیوسته بین دانشجویان هم‌رشته و هم‌ورودی که طی چهار نیمسال تحصیلی دانش‌آموخته شده است، جزء متقاضیانی هستند که می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

همچنین سازمان سنجش حداکثر معادل ۱۰ درصد ظرفیت (با تقریب اضافی) در هر کدرشته‌محل تحصیل دوره بالاتر را براساس اولویت نمره و انتخاب‌رشته متقاضیان به حائزین شرایط اختصاص خواهد داد. امتیاز برای حافظان کل قرآن مجید: به‌منظور اجرای قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن مجید مصوب سال ۱۳۷۵ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیات وزیران، حافظان کل قرآن مجید به جز اتباع خارجی که خواهان استفاده از مزایای در نظر گرفته شده هستند، ضرورت دارد با توجه به توضیحات ذیل رشته علوم قرآن و حدیث (کد ۱۱۱۱) را انتخاب و بند مربوط در تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی را علامت‌گذاری کنند.

داوطلبان دارای مدرک رسمی کارشناسی علوم قرآنی به‌منظور ثبت‌نام لازم است با علامتگذاری بند مربوطه در تقاضانامه، حافظ قرآن بودن خود را اعلام کنند؛ البته تنها دارندگان مدارک کارشناسی مرتبط علوم قرآنی می‌توانند از تسهیلات امتیاز حافظان در مقطع کارشناسی‌ارشد استفاده کنند و دارندگان سایر مدارک کارشناسی حق استفاده از این امتیاز را ندارند؛ همچنین حافظانی که در سال‌های گذشته و با استفاده از این تسهیلات موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث شده‌اند، برای تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد، حق استفاده از سهمیه مجدد از این امتیاز را ندارند.

 تکلیف داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

همان‌طور که در اطلاعیه سازمان سنجش نیز آمده است همه داوطلبان در تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی می‌توانند از این سهمیه‌ها استفاده کنند، این درحالی است که دانشگاه آزاد اسلامی نیز برای داوطلبان برتر این دانشگاه تسهیلاتی را در نظر گرفته است. گفتنی است تمامی داوطلبانی که قصد دارند در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل کنند، باید مانند سایر داوطلبان در سایت سازمان سنجش ثبت‌نام و در آزمون شرکت کنند؛ اما انتخاب‌رشته این داوطلبان به صورت جداگانه انجام خواهد شد.

منبع روزنامه فرهیختگان