اعلام شرایط جدید دریافت وام ۳۴ میلیون تومانی ویژه دکتری

اعلام شرایط جدید دریافت وام ۳۴ میلیون تومانی ویژه دکتری

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، همیشه با آغاز سال تحصیلی جدید مسائل دانشجویی و مشکلات مرتبط، نگرانی‌های فکری زیادی را برای دانشجویان در پی دارد. مساله خوابگاه و وام دو نگرانی عمده دانشجویان غیربومی و شهریه‌پرداز است؛ نگرانی‌هایی که گرچه نهادهای متولی از تسهیل در واگذاری خوابگاه و وام خبر می‌دهند، اما هستند دانشجویانی که باز هم ابتدای ترم بدون جا و مکان می‌مانند.

ذوالفقار یزدان‌مهر، مشاور وزیر و رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اخیرا با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه چهارم با تشریح اقدامات این صندوق در رفع مشکلات خوابگاهی دانشجویان گفت: «شعار این بود که هیچ دانشجویی پشت در خوابگاه نماند. از سال ۹۴ با مبلغ کمک‌رهنی که به دانشگاه‌ها دادیم، سعی کردیم کسی پشت در خوابگاه‌ها نماند. مبلغی هم که آن موقع پرداخت شد ۲۴ میلیارد تومان بود.»

او افزود: «مشکل بعدی ما بحث فرسودگی خوابگاه‌های موجود بود، در حال حاضر ۱۰۲۰ خوابگاه ملکی داریم و ۳۲۰ خوابگاه غیردولتی. با رتبه‌بندی خوابگاه‌های دولتی توانستیم نرخ خوابگاه‌ها را هم عادلانه‌سازی و هم کیفی کنیم.»

یزدان‌مهر با اشاره به خوابگاه‌های اورژانسی نیز گفت: «ما ۶۴ خوابگاه اورژانسی داشتیم که رتبه پنج بودند که با اعتبار ۲۰ میلیاردی که گذاشته شده بود، بهبود پیدا کردند.»

او در این‌باره افزود: «امسال همکاران ما یک کار جهادی کردند و حدود ۵۰۰ خوابگاه که در رتبه چهار و سه بود، سعی شد بهینه‌سازی و ارتقا یابد.»

رئیس صندوق رفاه دانشجویان همچنین درباره اقدامات صورت‌گرفته برای جبران کمبود فضای خوابگاهی نیز گفت: «ما در برنامه پنجم توسعه با منع خوابگاه‌سازی روبه‌رو بودیم. خوشبختانه با همکاری سازمان برنامه و بودجه این مساله در برنامه ششم شکل دیگری به خود گرفت. خوشبختانه با تاکید دکتر غلامی، ما با سازمان برنامه و بودجه یک هم‌افزایی انجام شد؛ یعنی ۵۰ درصد از طریق درآمد اختصاصی صندوق، ۵۰ درصد نیز با کمک سازمان برنامه و بودجه که در بودجه سال ۹۷ آورده است. ما آمادگی داریم در سال آینده ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار دانشگاه یا بخش خصوصی قرار دهیم که همین مساله در سال ۹۷ هم ادامه خواهد داشت تا بتوانیم در پایان برنامه ششم، ۲۰۰ خوابگاه بسازیم.»

او ادامه داد: «خوشبختانه در کنار این بحث، نهادهای عمومی و خیرین هم داشتیم که در یک مورد، با کمک بنیاد ۱۵ خرداد، ۲۸ خوابگاه ویژه دختران در مناطق محروم و کمتر برخوردار ساخته و در آستانه بهره‌برداری قرار گرفت.»

مشکلات مرتبط با وام‌های دانشجویان دکتری یکی دیگر از موضوعاتی بود که یزدان‌مهر در این گفت‌وگو به آن اشاره کرد. او گفت: «ما با مشکلات دانشجویان در مقطع دکتری آشنا هستیم و سعی کردیم یکی از محورها را روی این دانشجویان بگذاریم. در سال ۹۳، حدود سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به دانشجویان دکتری وام داده شده بود. این وام به صورتی بود که قبلا حدود ماهی ۵۰۰ هزار تومان و بعد از آزمون جامع داده می‌شود، اما خوشبختانه بعد از توسعه منابعی که شکل گرفت و تاکیدی که مقام عالی وزارت داشتند، در حال حاضر ۷۰۰ هزار تومان در هر ماه به دانشجویان دکتری در قالب وام ویژه دکتری پرداخت می‌شود.»

یزدان‌مهر تاکید کرد: «حتی قید آزمون جامع را هم برداشته‌ایم. از ترم اول می‌توانند این وام را دریافت کنند و در کل یک دانشجوی مقطع دکتری می‌تواند در طول تحصیل خود تا ۳۴ میلیون تومان با کارمزد چهار درصد وام دریافت کند.»

او همچنین درباره نحوه بازپرداخت این وام نیز گفت: «سعی کردیم مساله بازپرداخت وام را تسهیل کنیم و دو سال بعد از فارغ‌التحصیلی و در اقساط ۶۰ ماهه وام داده‌شده، بازپرداخت می‌شود. در کنار این وام، یک وام ضروری هم در نظر گرفته‌ایم که در یک مرحله آن بالغ بر ۹هزار دانشجو این وام را که حدود ۲۷ میلیارد تومان بود، دریافت کردند. سری جدید پرداخت این وام نیز از ۱۱ بهمن ماه آغاز خواهد شد.»

منبع فرهیختگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *