دانشگاه آزاد اسلامی : اولویت جذب هیات علمی با نخبگان پژوهشی است

دانشگاه آزاد اسلامی : اولویت جذب هیات علمی با نخبگان پژوهشی است

دانشگاه آزاد اسلامی : اولویت جذب هیات علمی با نخبگان پژوهشی است

جذب هیات‌علمی و رساندن شاخص استاد به دانشجو به‌حد استاندارد یکی از موضوعاتی است که این روزها مورد تاکید مسئولان آموزش عالی کشور است. بنابراین دانشگاه‌ها برای ارتقای سطح خدمات آموزشی و پژوهشی خود، مرکز توجه را بر جذب و اصلاح هرم هیات‌علمی متعدد و متخصص قرار داده‌اند.

دانشگاه آزاد اسلامی هم در دوره مدیریت جدیدش رسیدن به این مهم را یکی از اولویت‌های اصلی خود قرار داده است؛ راهکاری که درواقع سنگ‌بنای برنامه‌های دیگر این دانشگاه، کیفیت‌بخشی به آموزش، توسعه تحصیلات تکمیلی، توسعه پژوهش و فعالیت‌های دانش‌بنیان خواهد بود.

اصرار رئیس و مدیران دیگر این دانشگاه برای جذب اعضای هیات‌علمی توانمند نشان می‌دهد که آنها به‌خوبی به نقش جذب اساتید برای پیشبرد برنامه‌های دیگر خود آگاهی دارند. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی همواره بر تمرکز روی توسعه کیفی و جلوگیری از توسعه کمی، حرکت به سمت دانشگاه مساله‌محور و… تاکید کرده‌اند؛ سیاست‌هایی که پیش‌نیاز آن حضور اعضای هیات‌علمی توانمند در دانشگاه است.

در این دوره اقدامات زیادی در حوزه هیات‌علمی صورت گرفت که شاید پیاده‌سازی و اجرای سامانه نظارت بر عملیات جذب، تبدیل وضعیت استخدامی، ارتقای مرتبه اعضای هیات‌علمی و همچنین فعال‌سازی سامانه کد شناسه تدریس اعضای هیات‌علمی مهم‌ترین این اقدامات بود. این روزها سیاست‌ کاری دانشگاه در فرآیند جذب اعضای هیات‌علمی متناسب با نیاز کشور تغییر کرده است.

آن‌طور که علیرضا وحیدی، مدیرکل امور هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی چندی‌پیش گفته بود در سال‌های گذشته با توجه به نیاز کشور در توسعه تحصیلات تکمیلی، در اکثر فراخوان‌ها، واحدها و مراکز دانشگاهی مجاز به استخدام هیات‌علمی جدید در حال تحصیل در مقطع دکتری بودند؛ اما این رویه تغییر کرده و حالا کیفی‌سازی بیشتر از گذشته مدنظر مسئولان است بنابراین این روند متوقف شده است. آن‌طور که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده‌اند، مبنای عمل این دانشگاه در دوره مدیریت جدید تنها بر شایستگی‌ها استوار است و افراد پس از ثبت‌نام دعوت به مصاحبه خواهند شد و فردی که بیشترین امتیاز را کسب کند به‌عنوان هیات‌علمی جذب می‌شود.

مدیرکل امور هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جزئیات جذب هیات‌علمی در دانشگاه آزاد اسلامی سخن گفت؛ آن‌طور که او می‌گوید در فراخوان جدید با توجه به طرح تعاون و بازمهندسی رشته‌محل‌های واحدها در یک استان، فراخوان بعدی شهریور سال ۹۷ خواهد بود.

وحیدی البته می‌گوید شرایط جذب تغییر نکرده است؛ چراکه دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌تواند شرایط جدیدی را وضع کند و تمام شرایط جذب هیات‌علمی همان شرایطی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جذب اعلام می‌کند. پس ضوابط همان ضوابط گذشته است و تغییر نمی‌کند.

مدیرکل امور هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که ملاک‌های جذب متقاضیان چیست، توضیح داد: «قطعا زمانی که تعدادی از متقاضیان برای یک رشته در فراخوان جذب شرکت می‌کنند فردی که از نظر علمی و عمومی شرایط بهتری داشته و امتیاز بیشتری را کسب کند به‌عنوان عضو هیات‌علمی جذب می‌شود. بنابراین به‌طور مثال شخصی که از نظر پژوهشی شرایط بهتری را نسبت به سایر متقاضیان داشته باشد قطعا در اولویت جذب قرار می‌گیرد.»

او همچنین تاکید کرد: «تفاوتی بین متقاضیان جذب مرد و زن قائل نخواهیم شد و هرکس که رزومه علمی بهتر داشته باشد، جذب می‌شود.»

البته هنوز مشخص نیست چه تعدادی در فراخوان جذب به‌عنوان عضو هیات‌علمی پذیرفته شوند اما آن‌طور که وحیدی می‌گوید صلاحیت‌ها براساس فرم‌های صلاحیت علمی و عمومی است که هیات عالی جذب به تمام دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت علوم، پیام نور و… ارائه داده است.

مدیرکل امور هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «افرادی که جذب می‌شوند باید دارای مدرک دکتری تخصصی در آن رشته و گرایش باشند و در زمان جذب به‌عنوان استادیار جذب می‌شوند.»

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه کدام دانشگاه‌ها بیشتر نیاز به جذب هیات‌علمی دارند، توضیح داد: «با توجه به بازتوزیع اعضای هیات‌علمی، طرح تعاون، بازبینی رشته‌ها و تعداد دانشجویانی که در پایان ترم دوم خواهیم داشت، نیازهای واحدها مشخص شده و براساس آن سیاستگذاری می‌شود.»

دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریت جدید خود توجه ویژه‌ای به بومی‌گزینی دارد تا جایی که فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی چندی‌پیش موافقت کرد دانشجویان دختر می‌توانند به واحد دانشگاهی محل سکونت خود یا والدین رفته و در آنجا ادامه تحصیل دهند. بومی‌گزینی در جذب هیات‌علمی هم مورد توجه مسئولان دانشگاه است. البته علیرضا وحیدی می‌گوید معمولا ۹۵ درصد افراد به‌صورت متقاضیان بومی ثبت‌نام می‌کنند و کمتر اتفاق می‌افتد که افراد به صورت غیربومی در فراخوان شرکت کنند.

مدیرکل امور هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تاکید کرد: «متقاضیانی که به‌عنوان عضو هیات‌علمی در دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته می‌شوند فقط در این دانشگاه می‌توانند تدریس کنند و حضور در دانشگاه‌های دیگر خلاف مقررات خواهد بود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *