معرفی ۵ دانشگاه‌‌ برتر بریتانیا در سال ۲۰۱۸

 معرفی 5 دانشگاه‌‌ برتر بریتانیا در سال ۲۰۱۸

بهترین دانشگاه‌های بریتانیا کدامند؟ اگر قصد تحصیل در انگلیس، اسکاتلند، ولز یا ایرلند شمالی را دارید، باید چه دانشگاه‌هایی را مد نظر قرار دهید؟

براساس رنکینگ جهانی دانشگاهی Times Higher Edcucation در سال ۲۰۱۸ جدول اتحادیه دانشگاهی بریتانیا، ۹۳ دانشگاه و دانشکده برتر بریتانیا را معرفی کرده است.

دانشگاه آکسفورد (University of Oxford) و دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) دو جایگاه برتر رنکینگ بهترین دانشگاه‌های بریتانیایی را در حالی به خود اختصاص می‌دهند که برخی از بهترین دانشگاه‌های لندن در ۵ جایگاه برتر قرار گرفته‌اند.

سه دانشگاه اسکاتلند در میان ۲۵ دانشگاه برتر قرار دارند: دانشگاه ادینبورگ (University of Edinburgh)، دانشگاه گلاسکو (University of Glasgow) و دانشگاه سنت اندروز (University of St Andrews)، این در حالی است که بهترین دانشگاه اسکاتلند دانشگاه کاردیف (Cardiff University) می‌باشد که در رتبه ۲۵ قرار دارد.

بهترین دانشگاه از نظر رتبه برای دانشجویانی که قصد تحصیل در ایرلند شمالی را دارند، دانشگاه کوئینز (Queen’s University Belfast) می‌باشد.

از ۹۳ دانشگاه برتر بریتانیا، حدود ۲۰ دانشگاه از جمله موسسات شناخته شده‌ای مانند کالج سلطنتی لندن (Imperial College London) و کالج دانشگاهی لندن و دانشگاه‌های تازه تاسیس‌تری مانند دانشگاه وست مینستر (University of Westminster) و دانشگاه گرینویچ (University of Greenwich) در شهر لندن واقع شده‌اند.

۵ دانشگاه برتر بریتانیا کدامند؟

یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان، دانشگاه آکسفورد است که محققان و دانشجویان زیادی را به ۴۴ کالج و سالن‌های همایش خود جذب می‌کند. استاندارد ورود به دانشگاه آکسفورد بالا است و رقابت بسیاری برای گرفتن پذیرش در این دانشگاه وجود دارد؛ این دانشگاه به طور میانگین حدود ۵ اپلیکیشن برای هر جایگاه در این دانشگاه دریافت می‌کند.

دانشگاه آکسفورد همانطور که در بریتانیا رایج است، تعدادی “برنامه‌ افتخارات مشترک” ارائه می‌دهد که این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کند تا در مقطع لیسانس به طور هم‌زمان در ترکیب دو رشته تحصیل کنند. در کل، حدود ۲۵۰ برنامه تحصیل در دو رشته در مقطع لیسانس وجود دارند. به خصوص کسب مدرک از تحصیل در برنامه ترکیبی رشته‌های فلسفه، سیاست و اقتصاد بسیار معتبر است، هرچند این ترکیب دیگر برای دانشگاه آکسفورد، ترکیب تازه‌ای به شمار نمی‌آید.

معرفی 5 دانشگاه‌‌ برتر بریتانیا در سال ۲۰۱۸

دانشجویان مقاطع لیسانس و کارشناسی ارشد عضو یک کالج ‌می‌شوند و اغلب در ساختمان کالج یا خانه‌های متعلق به آن کالج زندگی می‌کنند. زندگی اجتماعی و فعالیت‌های تفریحی – ازجمله قایقرانی، فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی، انجمن‌هایی که براساس علایق مشترک شکل گرفته‌اند – نیز در کالج صورت می‌پذیرند. دانشجویان مقطع لیسانس تقریبا به طور خصوصی به وسیله استادان خود آموزش می‌بینند، در حالی که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به طور عمده از خدمات آکادمیک یک دانشکده خاص بهره‌مند می‌شوند.

بیش از ۱۰۰ کتابخانه در آکسفورد وجود دارند که معروف‌ترین آن‌ها کتابخانه بودلین (Bodleian) است که در سال ۱۶۰۲ میلادی ساخته شده است. شهرک دانشگاهی آکسفورد همچنین تعدادی موزه از جمله موزه تاریخ طبیعی دانشگاه آکسفورد که محل نگهداری گونه‌ای از پرنده به نام دودو (dodo) است، و موزه تاریخ علوم که تخته سیاهی که آلبرت اینشتین از آن استفاده می‌کرد را در خود نگهداری می‌کند، دارد که جزو افتخارات این دانشگاه است.

بیش از ۳۰ رهبر جهان، ۲۶ نخست وزیر بریتانیا، ۲۶ برنده جایزه نوبل و بیش از ۱۲۰ مدال‌آورنده المپیک در آکسفورد تحصیل کرده‌اند. استیون هاوکینگ، هیو گرانت و ایندیرا گاندی جزو مشهورترین فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند.

در  زمان ۶ ماه باقی مانده به فارغ‌التحصیلی از این دانشگاه، ۹۵ درصد از دانشجویان آکسفورد در جایی استخدام شده یا قصد ادامه تحصیل دارند.

دانشگاه کمبریج نیز مانند دانشگاه آکسفورد، مجموعه‌ای دانشگاهی است و یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان است. شهرک دانشگاهی کمبریج به اندازه ۱ ساعت رانندگی با لندن فاصله دارد.

این دانشگاه محل اقامت ۱۸,۰۰۰ دانشجو و ۹,۰۰۰ استاد دانشگاه می‌باشد. در این مجموعه ۳۱ کالج – که تاریخ تاسیس بعضی از آن‌ها به قرن ۱۳ میلادی می‌رسد- و بیش از ۱۰۰ دپارتمان آموزشی وجود دارد.

کمبریج به طور خاص برای برتری در ریاضیات شهرت دارد و برخی از مشهورترین دانشمندان بریتانیایی در آن تحصیل کرده‌اند. به طور کلی ۹۲ جایزه نوبل به اعضای دانشگاه اعطا شده و ریاضی دانان وابسته به کمبریج برنده تعدادی مدال فیلدز شده‌اند.

معرفی 5 دانشگاه‌‌ برتر بریتانیا در سال ۲۰۱۸

برای بدست آوردن یک جایگاه در مقطع لیسانس در دانشگاه کمبریج رقابت بسیاری وجود دارد؛ آمار قبولی این دانشگاه کم‌تر از ۲۵ درصد است و این در حالی است که بیش از نیمی از کسانی که موفق به کسب پذیرش در این دانشگاه نشده‌اند، در تمامی درس‌های مدرسه نمره ممتاز کسب کرده‌اند.

دانشجویان مقطع لیسانس این دانشگاه در زمینه‌های سخنوری و سرپرستی آموزش می‌بینند (آموزش خصوصی با تنها چند دانشجوی دیگر). تراکم کاری در طول ترم‌های آموزشی سنگین است اما طول ترم‌های این دانشگاه کوتاه‌تر از هر دانشگاه دیگری در بریتانیا هستند.

کتابخانه‌های کمبریج محل نگهداری مجموعه‌ دست نوشته‌های قرون وسطی هستند و موزه‌های این دانشگاه مجموعه‌های آثار باستانی و گونه‌های حیوانی را به نمایش می‌گذارند.

این دانشگاه فارغ‌التحصیلان قابل توجهی از میان بازیگران، سیاست مداران، خانواده‌های سلطنتی، ورزشکاران زن و مرد و شخصیت‌های فرهنگی دارد.

 

کالج سلطنتی لندن همواره به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان برای علوم پایه، فناوری، مهندسی، پزشکی و تجارت رتبه گذاری شده است.

این دانشگاه در سال ۱۹۰۷ از ادغام ۳ کالج در لندن شکل گرفت و اکنون ۱۵,۲۰۰ دانشجو و ۸,۰۰۰ استاد دانشگاه دارد. دانشجویان خارجی بسیاری از ۱۲۵ ملیت مختلف در کالج سلطنتی لندن تحصیل می‌کنند.

 معرفی 5 دانشگاه‌‌ برتر بریتانیا در سال ۲۰۱۸

علاوه بر دانشمندان برتر، دارندگان مدال فیلدز و برندگان جایزه نوبل، دانشگاه سلطنتی مشاوران با نفوذ دولت و سیاست‌گذاران را نیز تربیت می‌کند. بسیاری از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه با نوآوری به پیشرفت‌های غیرمنتظره‌ای در صنعت و تجارت دست پیدا می‌کنند و جذب شرکت‌های با کیفیت و استارت آپ‌ها می‌شوند.

دانشگاه سلطنتی لندن همراه با سایر کمپ‌های اطراف شهر، کنار کاخ کنزینگتون در منطقه سلطنتی کنزینگتون و چلسی واقع شده است.

اچ، جی ولز (H.G Wells)، نویسنده و سِر لیام دونالدسون فیزیکدان، جزو فارغ‌التحصیلان مشهور کالج سلطنتی هستند.

  • کالج دانشگاهی لندن (University College London)

کالج دانشگاهی لندن (UCL) اولین دانشگاه در انگلیس است که طبق فلسفه آموزشی جرمی بنتام (بنیانگذار معنوی دانشگاه) دانشجویان را بدون توجه به طبقه، نژاد یا دین و زنان را با شرایط کاملا مساوی با مردان پذیرش می‌کند.

این دانشگاه، یکی از گزینشی‌ترین دانشگاه‌های بریتانیایی است، که در جداول اتحادیه دانشگاهی رنک بالایی دارد و گفته می‌شود بیش‌ترین تعداد استخدام را در میان فارغ‌التحصیلان خود دارد.

محوطه اصلی کالج دانشگاهی لندن در منطقه مرکزی بلومزبری (Bloomsbury) واقع شده است.

معرفی 5 دانشگاه‌‌ برتر بریتانیا در سال ۲۰۱۸

برای پذیرش مقطع لیسانس، کاندیداها به طور معمول در تمام دروس امتیاز A دارند یا در یک بخش، امتیازی بالاتر از سطح جهانی دارند. پررقابت‌ترین مدرک لیسانس فلسفه، سیاست و اقتصاد است که برای هر یک صندلی در دانشگاه، ۳۰ درخواست پذیرش ارسال می‌شود.

بیش از نیمی از دانشجوهای کالج دانشگاهی لندن بریتانیایی نیستند، اکثر آن‌ها از آسیا و پس از آن از سایر کشورهای اروپا هستند. از جمله فارغ‌التحصیلان معروف این دانشگاه، مهاتما گاندی، الکساندر گراهام بل (مخترع تلفن)، کریس مارتین (خواننده گروه coldplay که سایر اعضای گروه را در دانشگاه ملاقات کرد) می باشند.