آمارهایی از کنکور دکتری ۹۷+جدول

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با پایان مهلت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۹۷، سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان متولی برگزاری این آزمون، آمارهای متفاوت و قابل‌تاملی را درباره آمار داوطلبان غایب در این کنکور، مجازین به انتخاب رشته و همچنین آمار داوطلبانی که اقدام به انتخاب رشته کرده‌اند منتشر کرده است که در ادامه به بررسی این آمار پرداخته‌ایم و ضمن آن نگاهی به آمارهای سال‌های گذشته داشته‌ایم.

* نگاهی به آمار غایبان کنکوری
مطابق آمار منتشرشده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، تعداد ۲۳۴ هزار و ۷۰۶ داوطلب در آزمون دکتری «Ph.D»(نیمه‌متمرکز) سال ۹۷ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ثبت‌نام کردند که از این تعداد، ۴۶ هزار و ۸۸۵ نفر(حدود ۲۰ درصد داوطلبان) غایب بودند. در کنکور دکتری سال گذشته(دکتری ۹۶) نیز حدود ۴۸ هزار نفر از داوطلبان در این کنکور غایب بودند، با این وجود درصد غایبین نسبت به امسال حدود دو درصد کمتر بوده است.

در ادامه به مقایسه آمار غایبین کنکور دکتری در ۴ سال اخیر پرداخته‌ایم:

آمار غایبین کنکور دکتری در 4 سال اخیر

* آمار انتخاب رشته داوطلبان دکتری
ممکن است برخی از داوطلبان ترجیح دهند که حداقل به علت هزینه‌ای که بابت ثبت‌نام(۶۰ هزار تومان) پرداخت کرده‌اند، در آزمون شرکت کنند و به قولی تیری در تاریکی بیندازند. با وجود این، مرحله دیگری از فرآیند آزمون دکتری که باز هم داوطلبان ریزش قابل‌توجهی دارند، مرحله «انتخاب رشته» است. بد نیست بدانید به دلیل اینکه داوطلبان برای پذیرش در مقطع دکتری علاوه بر حضور در آزمون باید در مصاحبه‌های علمی و تخصصی حضور پیدا کنند و سوابق آموزشی و پزوهشی آنها بررسی می‌شود، بنابراین تعداد مجازین به انتخاب رشته با حساسیت کمتری از سوی سازمان سنجش تعیین می‌شود.

برای مثال در کنکور دکتری ۹۷، از مجموع ۱۸۷ هزار و ۸۲۱ داوطلبی که در جلسه آزمون حاضر بوده‌اند، تنها ۱۴ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته نشده‌اند و به عبارتی دیگر ۹۲ درصد داوطلبان مجاز شناخته شده‌اند و می‌توانند پیگیر مراحل بعدی پذیرش در مقطع دکتری شوند. با این وجود باز هم تعداد قابل‌توجهی از داوطلبان آزمون دکتری علی‌رغم اینکه مجاز به انتخاب رشته شدند و نزدیک به ۵۰ هزار نفر از انتخاب رشته منصرف شدند.

در ادامه علاوه بر ارائه آماری از انتخاب‌رشته‌کنندگان کنکور دکتری ۹۷، آماری از کنکورهای سال‌های گذشته ارائه کرده‌ایم.

در نهایت می‌توان گفت، از کل ثبت‌نام‌کنندگان کنکور دکتری که از تعداد ۲۳۰ هزار نفر فراتر رفته بود، نزدیک به ۱۱۰ هزار داوطلب حتی به مرحله انتخاب رشته نرسیده‌اند. درواقع دسته‌ای از این داوطلبان حتی در کنکور شرکت نکردند، دسته‌ای مجاز به انتخاب رشته نشدند و برخی دیگر با وجود اینکه مجاز به انتخاب رشته بوده‌اند، هرگز در این زمینه اقدام نکرده‌اند.

در ادامه جزئیات آماری کنکور دکتری سال ۹۷ آمده است:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *