جزئیات تحصیل دوره‌ی دکتری در آلمان را بیشر بدانید

آلمان با داشتن حدود ۴۰۰۰ هزار فارغ‌التحصیل سالانه که دوره‌ی دکترای خود را در این کشور به پایان می‌رسانند، یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در خارج از کشور است. در اینجا می‌توانید از کلیات روند درخواست و اخذ پذیرش برای تحصیل در مقطع دکترا در آلمان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

جزئیات تحصیل دوره‌ی دکتری در آلمان را بیشر بدانید

چرا تحصیل دکترا در آلمان؟

درک علت محبوبیت آلمان به‌عنوان یک مقصد تحصیلی محبوب و مشهور کار سختی نیست. این کشور به‌عنوان یک رهبر جهانی در پژوهش و نوآوری در حوزه‌ی فناوری از شهرت جهانی برخوردار بوده و دارای اقتصاد قدرتمند و کیفیت زندگی عالی بوده و خصوصاً در زمینه‌هایی نظیر مهندسی و تولید، دارای شهرت درازمدت است.

جزئیات تحصیل دوره‌ی دکتری در آلمان را بیشر بدانید

به‌واسطه‌ی حضور ۴۳ دانشگاه شاخص آلمانی در بین ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی مشهور QS در سال ۲۰۱۶/۲۰۱۵، شمار زیادی دانشگاه‌های آلمان از شهرت بین‌المللی بالایی برخوردار هستند. از میان این ۴۳ دانشگاه، دانشگاه صنعتی مونیخ رتبه‌ی اول را در آلمان و رتبه‌ی شصتم در دنیا را داراست و پس از آن دانشگاه هایدلبرگبا رتبه‌ی جهانی ۶۶ قرار دارد. علاوه بر این، کشور آلمان به دلیل ارائه‌ی استاندارد بالای زندگی، با هزینه‌های تحصیلی کم و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی که دارد، پذیرای دانشجویان بین‌المللی از سایر کشورها می‌باشد. تحصیل دکترا در آلمان عموماً بی‌نیاز از پرداخت هزینه تحصیلی است و بیش از یک‌چهارم داوطلبان دکترا در این کشور، از کمک‌هزینه‌های تحصیلی همگانی بهره مند می‌شوند.

چه نوعی از مدارک دکتری در آلمان ارائه می‌شود؟

۱- دکتری فردی

این یک روش سنتی بوده که هنوز هم متداول‌ترین شیوه اخذ دکترا محسوب می‌شود. شما در حین تحصیل در دوره‌ی دکترا در کشور آلمان، تز یا رساله‌ی خود را تحت نظارت یک پروفسور آماده می‌کنید اما عمدتاً باید به‌طور مستقل روی پروژه‌ی خود کار کنید. مدت‌زمان فرایند فارغ‌التحصیلی در مقطع دکترا متغیر است اما عموماً از سه تا پنج سال طول می‌کشد. این بازه‌ی زمانی، انعطاف‌پذیری بالایی را به ارمغان می‌آورد اما درعین‌حال مستلزم حد بالایی از نوآوریِ و مسئولیت‌پذیری شخصی می‌باشد. شما برای اخذ مدرک دکترای خود، محدود به انجام امور پژوهشی‌تان صرفاً در یک دانشگاه نیستید؛ بلکه می‌توانید یک پروژه را در یک سازمان پژوهشی غیردانشگاهی یا در یک شرکت آلمانی در بخش صنعت انجام دهید.

۲- Structured PhD programs

این شیوه شامل یک گروه از دانشجویان مقطع دکتراست که از سوی گروهی از اساتید راهنما، راهنمایی می‌شوند. بیش از ۷۰۰ طرح با این ویژگی در آلمان وجود دارد که بیشتر آن‌ها به زبان انگلیسی انجام می‌شود. این روش با روش دکترای انفرادی متفاوت است زیرا پروپوزال تحقیقی دانشجویان باید در قالب یک طرح منسجم با یکدیگر تناسب و ارتباط داشته باشد، در حالی که روش انفرادی برای طرح‌های تحقیقی شخصی، ساختار آزادانه‌تر و منعطف‌تری دارند.

کدام دانشگاه‌های آلمان ارائه‌دهنده دوره‌ی دکتری هستند؟

دانشگاه‌های زیادی در کشور آلمان، ارائه‌دهنده‌ دوره‌ی دکترا هستند. موسسه تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) پایگاه داده‌ای را ارائه می‌کند که می‌توانید جهت جستجوی برنامه‌ی مناسب دکترا از آن استفاده کنید.

تحصیل در دوره دکتری در آلمان چقدر هزینه دارد؟

خبرهای خوبی داریم! هر چند که دوره‌های کارشناسی ارشد در کشور آلمان، مگر به شرط گذراندن دوره‌ی کارشناسی‌تان در این کشور، رایگان نیست اما هزینه‌ی تحصیل در سطح PhD، حداقل برای شش ترم اول در همه‌ی دانشگاه‌های کشور آلمان رایگان است. همانند تمام مقاطع تحصیل در کشور آلمان، دانشجویان دوره‌ی دکترا نیز باید مبلغی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو را جهت پوشش هزینه‌ی ثبت‌نام و مخارج دیگر پرداخت کنند.

این بدان معناست که مخارج اصلی شما در واقع همان هزینه‌های عمومی زندگی در آلمان خواهد بود. اگر نیاز به اخذ ویزای دانشجویی دارید، از شما انتظار می‌رود که بتوانید استطاعت مالی و دسترسی به حداقل ۸۰۰۰ یورو در سال را اثبات کنید. با این حال، بر اساس آمار منتشرشده از سوی اداره امور دانشجویی کشور آلمان، این رقم نیز کافی نیست زیرا یک دانشجو به‌طور میانگین به حدود ۸۲۰ یورو در ماه برای پوشش هزینه‌های زندگی مثل اجاره، خوراک، پوشاک، حمل‌ونقل، اقلام موردنیاز، تفریح و سایر هزینه‌ها نیاز دارد.

آیا می‌توان فاند (کمک‌هزینه) دریافت کرد؟

بیشتر دانشجویان دوره‌ی دکترا در پروژه‌هایی که بابت مشارکت در آن‌ها پول دریافت می‌کنند، فعالیت دارند یا بورسیه‌ی تحصیلی دریافت می‌کنند. اگر می‌خواهید که برای کمک به مخارجتان، برای اخذ بورسیه‌ی تحصیلی اقدام کنید، می‌توانید از طریق وب‌سایت رسمی دانشگاهی که مایل به تحصیل در آن هستید، در این زمینه اطلاعات کسب کنید. همچنین می‌توانید از طریق وب‌سایت بورسیه‌های تحصیلی در آلمان که فاندهای مقطع دکترا را نیز شامل می‌شود، برای این منظور اقدام نمایید.

شما همچنین می‌توانید برای تأمین هزینه‌های تحصیلی‌تان، روی ایده‌ی انجام یک کار پاره‌وقت در دانشگاه یا خارج از آن فکر کنید اما باید از محدودیت‌های احتمالی در این زمینه آگاه باشید. چنانچه یک دانشجوی تمام‌وقت از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا (غیر از بلغارستان و رومانی) باشید، از لحاظ زمان و مکان اشتغالتان هیچ محدودیتی نخواهید داشت. اما اگر از کشوری غیر از موارد مذکور برای تحصیل به آلمان آمده باشید، تا پیش از ارائه‌ی درخواست برای مجوز کار، بیش از سقف ۱۹۰ روزِ کاملِ یا ۲۴۰ نیم روز نمی‌توانید کار کنید. برای اخذ شغل و جهت آگاهی درباره‌ی شرایط قانونی، باید با سازمان استخدامی آلمان تماس حاصل کنید.

شرایط و الزامات ورود

شرایط ورود با توجه به دانشگاه و نوع طرح PhD (انفرادی یا گروهی) متغیر است اما به‌طورکلی شما باید مدرک دارای مدرک مناسبی باشید که معادل با مدرک تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان باشد. علاوه بر این داوطلبان مستعد و برخوردار از سابقه‌ی تحصیلی فوق‌العاده می‌توانند با استفاده از طرح سریع تحصیلی تحت عنوان Fast-track به‌طور مستقیم از مقطع کارشناسی برای تحصیل در مقطع دکترا پذیرش بگیرند که این امر مستلزم شرکت در یک آزمون ورودی و احتمالاً حضور در یک مصاحبه خواهد بود.

اگر شما به زبان انگلیسی در مقطع دکترا تحصیل می‌کنید و این زبان، زبان اول و مادری‌تان نیست لازم است که مهارتتان در زبان انگلیسی را از طریق شرکت در آزمون‌های زبان مثل آیلتس یا تافل به اثبات برسانید. اگر هم در حال تحصیل دکترا به زبان آلمانی هستید یا قصد چنین کاری دارید، ممکن است لازم باشد که مهارت خود در زبان آلمانی را در آزمون‌هایی نظیر DSH یا TestDad نشان دهید.

برای اخذ پذیرش در مقطع دکتری در آلمان باید چه کاری انجام دهید؟

در کشور آلمان، هیچ فرایند و سیستم مرکزی یا اداره‌ی گزینش خاصی برای انتخاب دانشجویان دکترا وجود ندارد. بنابراین، در ابتدا باید استاد مناسبی را پیدا کنید که تمایل داشته باشد به‌عنوان استاد راهنما با شما همکاری کند. چنین فردی را می‌توانید از طریق برقراری تماس از دانشگاه فعلی‌تان یا از طریق جستجو در مراکز، تیم‌ها یا مؤسسات پژوهشی که مرتبط با زمینه‌ی موردعلاقه‌ی شما هستند، پیدا کنید. وب‌سایت‌های زیر نیز می‌توانند به شما در یافتن استاد راهنمای مناسب کمک کنند:

DAAD

PhD Germany

Hochschulkompass.de

Academics.de

پس از یافتن استاد راهنمای مدنظرتان، دپارتمان یا کمیته‌ی مربوطه باید صلاحیت شما را به‌عنوان یک داوطلب تحصیل در مقطع دکترا تائید نماید. این فرایند عموماً مستلزم تکمیل تقاضانامه‌ای است که در آن توصیه‌نامه‌ی استاد راهنمایتان و نیز رونوشت‌های تأییدشده از مدارک آکادمیکی که شما را برای تحصیل در مقطع دکترا، واجد شرایط می‌کنند، وجود دارد. در صورت نیاز، نتیجه‌ی آزمون زبان آلمانی یا انگلیسی شما نیز باید در این تقاضانامه وجود داشته باشد. اداره‌ی امور دانشجویی دانشگاه مدنظر شما این مدارک را بازبینی کرده و پس از آن مجوز آغاز تحصیل شما در مقطع دکترا را صادر می‌کند.

مرحله‌ی بعدی، ثبت‌نام در دانشگاه مربوطه است. برای این امر، دانشگاه ابتدا باید تقاضانامه‌ی شما برای پذیرش در مقطع دکترا را قبول کند. هر چند که نیاز نیست که داوطلب در تمام دپارتمان‌ها به‌صورت رسمی ثبت‌نام کند. شما می‌توانید در وب‌سایت رسمی دانشگاه مربوطه به تمام شرایط و الزامات ثبت‌نام دسترسی داشته باشید.

ضمناً باید اطمینان حاصل کنید که مدارکتان مورد تأیید قرار بگیرند. همچنین باید ویزای دانشجویی یا اجازه‌ی اقامت دریافت کنید و مطمئن شوید که از استطاعت مالی کافی برای اقامت برخوردار هستید.

آیا به ویزای دانشجویی نیاز دارید؟

پاسخ این سؤال به کشور یا منطقه‌ی شما بستگی دارد. بسیاری از دانشجویان به چنین ویزایی نیاز ندارند اما در عوض به مجوز اقامت نیاز دارند. می‌توانید در مورد کشورهایی که به چنین ویزایی نیاز دارند تحقیق کنید؛ اما مشخصاً به‌عنوان یک داوطلب ایرانی که مایل به تحصیل در مقطع دکترا در کشور آلمان هستید، به ویزای دانشجویی آلمان نیاز دارید.

آیا باید به زبان آلمانی صحبت کنید؟

خیر؛ هر چند که توانایی صحبت به زبان آلمانی می‌تواند یک مزیت سودمند برایتان باشد اما چنانچه دکترایتان از نوع انفرادی باشد، غالباً می‌توانید تزتان را به زبان انگلیسی بنویسید. هر چند که Structurd PhD نیز غالباً برای دانشجویان، امکان این کار به زبان انگلیسی را میسر می‌کند.

نکات و ترفندهایی که باید در هنگام تحصیل در آلمان بدانید.
سیستم آموزش عالی آلمان با ارائه ی طیف وسیعی از موسسات آموزش عالی، بسیار برجسته است. بسیاری از دانشگاه های آلمان متمرکز بر تحقیقات هستند. همچنین می توانید در موسسات تخصصی که دوره هایی را در یک رشته ی خاص را ارائه می دهند، ثبت نام کنید.

با توجه به اینکه دوست دارید در چه رشته ای تحصیل کنید، بهتر است درباره ی انواع مختلف دانشگاه ها و موسسات موجود برای ی تحصیل در آلمان اطلاعات کسب نمایید.

در قسمت زیر انواع اصلی دانشگاه ها در آلمان را مشاهده می نمایید.

دانشگاه های دولتی (Universitäten)
دانشگاه های علوم کاربردی (Fachhochschulen)
دانشگاه های فناوری (Technische Hochschulen or Universitäten)
دانشگاه های آموزش و پرورش (Pädagogische Hochschulen)
دانشگاه ها و کالج های هنر، موسیقی و فیلم (Kunst-, Musik-, und Filmhochschulen und Universitäten der Künste)
دانشگاه های علوم اجرایی کاربردی (Verwaltungsfachhochschulen)
دانشگاه های نیروهای مسلح (Universitäten der Bundeswehr)
دانشگاه های آموزش از راه دور (Fernhochschulen) و دانشگاه های آموزش مشارکتی (Berufsakademien)
اکثر این موسسات آموزش عالی، موسسات دولتی هستند و بسیاری از آنها قابل توجهی به زبان انگلیسی را ارائه می کنند. دوره های ارائه شده توسط این دانشگاه های آلمان را بررسی نمایید.

دانشگاه هامبورگ
دانشگاه صنعتی برلین
دانشگاه علوم کاربردی ماکرومدیا
SRH Hochschule Berlin
موسسه ی دیپلماسی فرهنگی (ICD)
دانشگاه گوتینگن
دانشگاه هنر و طراحی BRK
شهریه ی دانشگاه ها در آلمان
اکثر ایالت های کشور آلمان از دانشجویان اتحادیه ی اروپا و خارج از اتحادیه، شهریه دریافت نمی کنند. دانشجویان معمولا فقط یک هزینه ی ترمی حدود ۴۰ تا ۶۰ یورو که اغلب شامل یک بلیط حمل و نقل رایگان برای منطقه و حتی کل ایالت است، پرداخت می کنند. به علاوه، هزینه ی ترمی، بخشی از هزینه های اجرایی دانشگاه و همچنین کمک های اجتماعی شما به سازمانStudentenwerk. (سازمان امور دانشجویی در آلمان) را نیز پوشش می دهد.

شهریه ی دوره های طولانی مدت

برخی از دانشگاه ها از دانشجویانی که برای اتمام دوره ی تحصیلی خود، سه یا چهار ترم بیش از سایر دانشجویان نیاز دارند، به ازای هر ترم حدود ۵۰۰ یورو از دانشجو دریافت می کنند.

به غیر از شهریه یا هزینه های هر ترم، شما باید مخارج زندگی در آنجا را نیز پوشش دهید که با توجه به شهری از آلمان که برای زندگی انتخاب می کنید متغیر است. در اینجا برخی از مکان های برتر آلمان که می توانید از هزینه های پایین زندگی برخوردار شوید را ذکر می کنیم:

تحصیل در آگسبورگ
تحصیل در برمن
تحصیل در نورنبرگ
تحصیل در هانوفر

شرایط پذیرش از دانشگاه های آلمان

برای برآورده کردن شرایط پذیرش تحصیل در موسسات آموزش عالی آلمان، باید ثابت کنید که با مدارک تحصیلی پذیرش در مقاطع آموزش عالی خود می توانید در دوره های تحصیلات تکمیلی کشور خود نیز پذیرش شوید.

مدرک مورد نیاز اول گواهی اتمام دبیرستان است. (برای مثال دیپلم دبیرستان، Gaokao، Matura، A-Levels، Bachillerato).
شما باید مدرکی قبولی در آزمون سراسری دانشگاه (کنکور) را داشته باشید. برای تحصیل در آلمان، گواهی اتمام دوره ی متوسطه ی شما باید معادل با مدرک تحصیلی پذیرش در آموزش عالی آلمان (Abitur) باشد.
می توانید از دیتابیس پذیرش DAAD و یا از دیتابیس KMK بررسی کید که آیا مدرک پذیرش در دوره های آموزش عالی شما معادل با مدرک تحصیلی آلمان است یا نه.

متقاضیان کشورهای EU و EEA

اگر می توانید با گواهی اتمام دبیرستان در کشور خود ادامه تحصیل دهید، این مدرک برای اپلای به یکی از موسسات آلمان نیز کفایت می کند.

متقاضیان کشورهای غیر EU

دفتر بین المللی یا دفتر ثبت نام دانشجویی در دانشگاه منتخب بررسی خواهد کرد که آیا مدارک پذیرش در دوره های آموزش عالی شما، برای پذیرش موفقیت آمیز در آن موسسه کفایت می کند یا نه. اگر گواهی شما معادل با مدارک تحصیلی آلمان در نظر گرفته نشوند باید در آزمون های ارزیابی (Feststellungsprüfung) شرکت کنید.

تسلط بر زبان های آلمانی/ انگلیسی

زبان آلمانی:

معمولا قبل از ثبت نام در یکی از دوره های تحصیلی آلمان، باید ثابت کنید که مهارت زبان آلمانی شما به اندازه ای خوب است که برای تحصیل در آنجا کفایت می کند. رایج ترین تست های زبان آلمانی:

“Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang ausländischer Studienbewerber” (DSH)
“Test Deutsch als Fremdsprache” (TestDaF).
آزمون DSH را فقط می توانید در دانشگاه محل تحصیل خود در آلمان بگذارنید.
تست TestDaF را می توانید در بسیاری از مراکز واقع در آلمان یا خارج از کشور بدهید.
سایر گواهی های زبان نیز ممکن است مورد پذیرش باشند، اما در ابتدا باید این موضوع را با دانشگاه منتخب خود چک کنید.

شما می توانید همزمان با دوره ی تحصیلی اصلی خود در زمان شروع سال تحصیلی دوره های زبان آلمانی را نیز بگذرانید. دانشگاه های آلمان دروه های خاص زبان آلمانی را برای دانشجویان بین المللی برگزار می کنند.

زبان انگلیسی:

اگر برای یک مدرک انگلیسی زبان اپلای می کنید و در صورتی که ساکن یک کشور انگلیسی زبان نمی باشید، بیاد مهارت خود در زبان انگلیسی را اثبات کنید. آزمون های مورد پذیرش زبان انگلیسی:

آیلتس
تافل

دوره ی زبان در آلمان

روال انتخاب دانشجویان بین المللی در آلمان
خودارزیابی بین المللی نوعی توصیه به دانشجویان است که هدفش پشتیبانی از تصمیم دانشجویان کل دنیا برای تحصیل در آلمان است. شما می توانید درباره ی شرایط و استاندارد دوره های تحصیلی رشته های تحصیلی سئوال بپرسید.

برخی دانشگاه ها شرایط تحصیلی ویژه ای مختص به رشته ای خاص دارند و یا اینکه نیازمند نامه ی انگیزش هستند. ثبت نام کنید و مطمئن شوید که در دوره ی مد نظر خود جای گرفته اید.

تاریخ ثبت نام در نامه ی پذیرش مشخص شده است. بنابراین قبل از آخرین مهلت، ثبت نام نمایید.

سال تحصیلی در آلمان

در دانشگاه های آلمان، سال تحصیلی به دو ترم (ترم زمستان و تابستان) تقسیم می شود. تاریخ ها ممکن است در هر دانشگاه متفاوت باشند. برای اطلاع از تاریخ های دقیق با دفتر ثبت نام دانشگاه خود تماس بگیرید.

برای دانشگاه های علوم کاربردی (Fachhochschulen)
ترم تابستان: مارچ تا آگوست (شروع کلاس: ۱۵ مارچ)

ترم زمستان: سپتامبر تا فوریه (شروع کلاس: ۱۵ سپتامبر)

برای دانشگاه های دولتی (Universitäten)
ترم تابستان: آپریل تا سپتامبر (شروع کلاس: ۱۵ آپریل)

ترم زمستان: اکتبر تا مارچ (شروع کلاس: ۱۵ اکتبر)

تعطیلات بین ترم
تابستان: آخر جولای تا سپتامبر

ترم زمستان: آخر فوریه تا اواسط آپریل

هزینه ی وسایل برای تحصیل در آلمان

اینکه چقدر هزینه صرف وسایل آموزشی و سفرهای علمی می کنید، تا حد زیادی به رشته ی تحصیلی شما بستگی دارد. رشته هایی مانند هنر و انسان شناسی نیازمند خرید کتاب هستند. اگرچه کتابخانه ی دانشگاه کتاب های اصلی مورد نیاز را دارد اما ممکن است اجازه ی قرض گرفتن یا بیرون بردن برخی کتاب های استاندارد مهم را نداشته باشید و اغلب مجبور باشید فقط در خود کتابخانه آنها را بخوانید.

بهتر است کتاب های تخصصی و منابعی که برایتان اهمیت دارد را بخرید. شما می توانید کتاب های دست دوم را با قیمت معقولانه خریداری کنید. برای مثال با استفاده از پیشنهادات پست شده در قسمت اعلان دانشکده ی خود یا از مغازه های دست دوم فروشی می توانید کتاب ها را تهیه کنید.

به طور میانگین شما باید حدود ۲۰۰ یورو در هر ترم را صرف کتاب کنید.
موضوعات زیباشناسی و دروس پزشکی هزینه بر هستند (ماهانه نیازمند ۵۰ یورو می باشند.)
کلیت هزینه های تحصیل در آلمان
هنگام محاسبه ی بودجه ی خود، باید مطمئن شوید که همه ی مخارج مرتبط با تحصیلتان را در نظر گرفته اید.

هزینه ی ترم: حدود ۵۰ تا ۱۰۰ یورو
مخارج وسایل و سفرهای تحصیلی : ۵۰ تا ۷۰ یورو در ماه
هزینه ی بیمه سلامت: ۸۰ تا ۱۶۰ یورو
شهریه (در صورت نیاز): میانگین این هزینه ۲۰۰۰ یورو در سال است.

سوالات متداول تحصیل در آلمان

آیا می‌توان با داشتن یک پذیرش از کالج، جهت دریافت ویزای تحصیلی اقدام کرد؟

بله، قطعا می‌توان در صورت داشتن پذیرش از یک کالج، ویزای تحصیلی از سفارت آلمان درخواست کرد. در این مورد باید کالج و موسسه زبان از یکدیگر تفکیک شوند. کالج ها مراکزی هستند که به صورت مستقیم توسط دانشگاه‌های دولتی آلمان اداره می‌شوند و در واقع جزئی از دانشگاه‌ها هستند و هدف این مراکز آماده ساختن متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس می‌باشد، به صورتی که با ارایه دو ترم تحصیلی به آماده کردن دانشجو از نظر زبان آلمانی و همچنین یک سری دروس پایه و مربوط به رشته مورد نظر در دانشگاه می‌پردازد.

با توجه به اینکه این مراکز کاملا معتبر هستند و بخشی از دانشگاه می‌باشند، در صورت داشتن پذیرش از هر کدام از کالج‌ها، متقاضی میتواند درخواست ویزای تحصیلی کند و اگر سایر مدارک را هم به سفارت تحویل داده باشد، مشکلی از بابت دریافت ویزا نخواهد داشت.

اما موسسات زبان آلمانی که اکثرا مراکزی خصوصی هستند، مستقل از دانشگاه‌ها و صرفا ارایه دهنده دوره‌های زبان آلمانی هستند که حتی اگر متقاضی موفق به اخذ پذیرش از آنها شود، درخواست ویزای تحصیلی وی توسط سفارت آلمان رد خواهد شد.

حداقل سطح زبان آلمانی برای گرفتن پذیرش چقدر است؟

برای رشته های آلمانی زبان داشتن حداقل سطح B1 الزامیست و برای رشته های انگلیسی با توجه به نمره درخواستی باید مدرک ارائه شود. همچنین برای دریافت پذیرش از رشته هایی که به زبان انگلیسی ارایه می‌شوند، ارایه مدرک آیلتس با نمره ۶ به بالا الزامیست.

ترمیم نمرات دبیرستان چیست؟

متقاضیان ادامه تحصیل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی باید بدانند که برای ادامه تحصیل در خارج از کشور معدل و یا نمرات دروس تخصصی نقش تعیین کننده ای در گرفتن پذیرش از بسیاری از دانشگاه های خارج کشور دارد. حال اگر نمرات شما کم باشد آیا ترمیم نمرات کارساز است؟
کسانی که دیپلم خود را از بعد از سال ۱۳۸۴ گرفته اند می توانند در طرح ترمیم نمرات دبیرستان شرکت کنند. این ترمیم در کارنامه کتبی دیپلم شما هیچ تاثیری ندارد.

نکاتی درباره ترمیم نمرات:

۱ .  این ترمیم نمرات فقط برای آزمون کنکور سراسری برنامه ریزی شده است و فقط منحصر به مقطع دیپلم است نه پیش دانشگاهی.

۲ .  این ترمیم نمرات هیچ نقشی در مواردی نظیر گرفتن پذیرش از دانشگاه های کشور خارجی ندارد. چون اصولا برای موضوع کنکور در نظر گرفته شده در معدل تاثیر نداشته و اصولا قابل ترجمه و ارائه به دانشگاه های کشور خارجی نیست.
در نتیجه اگر برنامه ادامه تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را در خارج از کشور دارید به معدل دیپلم و پیش دانشگاهی توجه کنید و سعی کنید نمرات دروس زیست، شیمی، ریاضی و فیزیک بالایی داشته باشید. البته به خاطر داشته باشید اگر نمرات و معدل شما کم بود می توانید با شرکت در کالج های Pre-medical این ضعف را پوشش دهید.

کار کردن چقدر از هزینه های زندگی در آلمان را پوشش می دهد؟

با کار دانشجویی در آلمان می توان حداقل ۶۵۰ یورو در ماه درآمد داشت.

از کجا می توان در دوران دانشجویی کار پیدا کرد؟

برای پیدا کردن کار دانشجویی مناسب می توان به اداره ی امور صنفی و فوق برنامه ی دانشجویی و یا به بخش کاریابی برای دانشجویان (Studentenvermittlung) مستقر در اداره ی کار شهر مربوطه مراجعه کرد.

هزینه های تحصیل در آلمان :

شهریه تحصیل در آلمان چقدر هست؟

دانشگاه هایی که ویزا موندیال از آنها برای متقاضیان خود پذیرش میگیرد، علاوه بر اینکه دانشگاه های معتبر آلمان هستند و توسط وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران نیز معتبر شناخته شده اند، هیچ گونه شهریه ای از دانشجو نمیگرند و در واقع تحصیل در این دانشگاه ها کاملا رایگان است. تنها هزینه ای که این دانشگاه ها از دانشجو میگیرند، به ازای هر ترم ۳۰۰ یورو میباشد که در ازای این مبلغ یک کارت عبور و مرور رایگان به دانشجو داده میشود تا توسط آن بتواند در شهر محل تحصیل خود و همچنین شهرهای اطراف، به صورت کاملا رایگان عبور و مرور کند.

با کار کردن چقدر از شهریه رو میتونم پوشش بدم؟

حداقل در آمد در آلمان به ازای هر ساعت ۸٫۵ یورو میباشد و دانشجو اجازه دارد در هر هفته ۲۰ ساعت کار کند و با توجه به اینکه مخارج یک زندگی خوب دانشجویی در ماه ۶۵۰ یورو میشود، میتوان ادعا کرد که از طریق کار در کنار تحصیل میتوان ۹۵ الی ۱۰۰ درصد کل مخارج زندگی را تامین کرد. البته بسیاری از کارها هستند که به ازای ساعت، بیشتر از ۸٫۵ یورو میپردازند که بدیهی است در این شرایط درآمد دانشجو بیشتر هم میشود.

در آلمان چقدر میتونم روی کار دانشجویی حساب کنم؟

خوشبختانه کار دانشجویی در آلمان بسیار امر جا افتاده ای است و بسیاری از کارفرمایان تمایل دارند به دانشجویان کار بدهند. اگر سطح زبان آلمانی شما حداقل B1 باشد، پیدا کردن کار دانشجویی راحت خواهد بود.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان چقدره؟

هزینه یک زندگی دانشجویی در آلمان به صورت میانگین ۶۵۰ یورو در ماه میباشد.

پیش نیاز اخذ پذیرش در آلمان :

شرایط تحصیل در آلمان به چه نحوی است؟‌

شرایط ادامه تحصیل در آلمان را به صورت کامل در جامع ترین سایت اطلاعات تحصیل در آلمان مطالعه بفرمائید.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی آلمان به چه صورتی است؟

زبان تدریس در مقطع لیسانس در آلمان، زبان آلمانی است و به همین دلیل دانشجو برای اخذ پذیرش باید دارای دانش زبان آلمانی حداقل B1 باشد. از دیگر شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان، داشتن دیپلم و پیش دانشگاهی است.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آلمان به چه صورتی است؟

زبان تدریس در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان هم زبان آلمانی و هم زبان انگلیسی است. بر این اساس دانشجو باید یا مدرک آیلتس ۶ به بالا و یا مدرک زبان آلمانی B1 به بالا داشته باشد. شرایط دیگر تحصیل در مقطع فوق لیسانس در آلمان داشتن معدل ۱۵ به بالا در لیسانس برای رشته هایی است که به زبان انگلیسی ارایه میشوند و معدل ۱۳ به بالا در لیسانس برای رشته هایی است که به زبان آلمانی ارایه میشوند.

شرایط تحصیل در مقطع دکتری آلمان به چه صورتی است؟

داشتن مدرک فوق لیسانس، آیلتس ۶ به بالا و پروژه های تحقیقاتی متناسب با رشته مورد نظر در مقطع دکتری از شرایط پذیرش در مقطع دکتری در آلمان است. برای مقطع دکتری دانشجو باید یک استاد راهنما در یکی از دانشگاه های آلمانی پیدا کند که زمینه ی تحقیقاتی این استاد راهنما با پروژه های دانشجو یکسان باشد و استاد راهنما را متقاعد کند که به وی پذیرش در مقطع دکتری بدهد.

شرایط تحصیل در دوره های زبان به چه صورتی است؟

دانشجویان ایرانی که مقیم ایران هستند متاسفانه امکان شرکت در دوره های صرفا زبان را ندارند. زیرا سفارت به آنها ویزا نمیدهد. بلکه این افراد باید از طریق یک دانشگاه در یک رشته پذیرش بگیرند و سپس با ویزای تحصیلی به آلمان بروند و زبان آلمانی خود را ابتدا در دانشگاه خود ادامه بدهند و سپس وارد دانشگاه شوند.

دانشجویان ایرانی که مقیم خارج از ایران هستند میتوانند زبان آلمانی را از ابتدا در آلمان فرا بگیرند و سپس وارد دانشگاه شوند.

بورسیه در آلمان :

آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در آلمانی در مقطع کارشناسی وجود دارد؟

خیر

آیا امکان دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد؟

با توجه به رایگان بودن تحصیل، بورسیه در مقطع فوق لیسانس در آلمان بسیار محدد میباشد.

آیا امکان دریافت بورسیه در مقطع دکتری آلمان وجود دارد؟

بله. در بیشتر دوره های دکتری در آلمان حداقل نوعی از بورسیه ارائه خواهد شود.

اقامت و کار پس از تحصیل در آلمان :

اقامت دائم پس از تحصیل در آلمان به چه صورتی است؟

دانشجویان خارجی بعد از اتمام تحصیل خود در آلمان، ۱۸ ماه فرصت دارند یک کار مرتبط با تحصیلات خود پیدا کنند. در صورت یافتن کار ابتدا به آنها اقامت دایم داده میشود و سپس اگر ۷ سال از اقامت آنها در آلمان گذشته باشد به آنها پاسپورت آلمانی داده میشود.

آیا امکان ترک تحصیل و کار کردن در آلمان وجود دارد؟

خیر. در صورت ترک تحصیل مجبور خواهید بود خاک آلمان را ترک کنید.

اجازه کار همزمان با تحصیل با آلمان :

آیا برای کار در آلمان باید مجوز بگیرم؟

خیر. نیازی به مجوز کار همزمان با تحصیل در آلمان نیست.

در حین تحصیل در آلمان چقدر اجازه کار کردن دارم؟

در طول ترم ۲۰ ساعت در هفته و در تعطیلات بین دو ترم هر روز.

آیا کار در آلمان باید مرتبط با تحصیل من باشد؟

خیر.

آیا همسر من اجازه کار در آلمان را دارد؟

اگر همسر شما از طریق ویزای همراه به آلمان آمده باشد، بدون محدودیت اجازه کار دایم دارد.

بنظر شما من میتونم در آلمان کار پیدا کنم؟

یافتن کار در آلمان بستگی به توانایی های شخصی افراد و همچنین توانایی زبانی آنها دارد.

زبان برای پذیرش تحصیلی آلمان :

شرط نمره زبان برای دریافت پذیرش چطور است؟

برای رشته های انگلیسی زبان آیلتس ۶ به بالا و برای رشته های آلمانی زبان مدرک B1 آلمانی به بالا

مدرک زبان ندارم، قصد تحصیل در آلمان رو دارم و برنامه ام این هست که زبان رو در آلمان یاد بگیرم، امکانش هست؟‌

اگر مقیم ایران هستید خیر این امکان وجود ندارد و باید در ایران قبلا مدرک آیلتس و یا آلمانی B1 گرفته باشید. اگر مقیم خارج از ایران هستید، و تمایل دارید در رشته هایی تحصیل کنید که زبان تدریس آنها زبان آلمانی است، این امکان وجود دارد و میتوانید زبان آلمانی را از ابتدا در آلمان یاد بگیرید.

قصد دارم با ویزای توریستی وارد آلمان بشم و بعد وارد دانشگاه شوم، میتونم؟

خیر. با ویزای توریستی و یا هر نوع ویزای دیگر، حق تحصیل در آلمان ندارید. بلکه باید به کشور محل اقامت خود برگردید و از ابتدا درخواست ویزای تحصیلی کنید و مجدد به آلمان بروید.

دانشگاه های آلمان :

از کدام دانشگاه آلمان پذیرش میگیرید؟

ما به طور همزمان برای ۳ تا ۵ دانشگاه کشور آلمان اقدام میکنیم. تمامی دانشگاه ها مورد تائید ایران و کشور آلمان هستند و تحصیل در آنها رایگان است. برای مشاهده لیست کامل دانشگاه ها با ترجمه فارسی به صفحه دانشگاه های آلمان مراجعه کنید.

ویزای تحصیلی آلمان :

پذیرش من مشروط به دوره زبان هست، شانس ویزای من چقدر هست؟

در این حالت شانس ویزای شما خوب است و در صورتی که مشکلی در پرونده شما نباشد سفارت آلمان به شما روادید تحصیلی خواهد داد. البته این موضوع مخصوص رشته های آلمانی زبان است. به این معنی که متقاضی در ایران تا سطح B1 آلمانی پیش میرود و ادامه آن تا سطح DSH را میتواند در آلمان بخواند. برای رشته های انگلیسی زبان باید حتما در ایران دارای آیلتس ۶ به بالا باشید.

یک بار قبلا درخواست ویزا من مردود شده، باز هم شانس دارم؟

بله. این موضوع جزئیات زیادی دارد. با مشاورین ما تماس بگیرید.

آیا بیمه درمانی برای تحصیل در آلمان اجباری است؟

بله. متقاضی باید حتما تحت پوشش بیمه درمانی باشد.موقعی که میخواهید ویزای تحصیلی خود را از سفارت آلمان تحویل بگیرید باید از یک شرکت بیمه ایرانی یک بیمه نامه که ۹۰ روز اعتبار دارد تهیه کنید. پس از ورود به آلمان هم باید خود را توسط یک شرکت بیمه دولتی آلمانی بیمه کنید. هزینه بیمه دانشجویی در آلمان حدود ۸۵ یورو در ماه است و توسط آن میتوانید در سراسر اتحادیه اروپا از خدمات بیمه استفاده کنید.

اقدام برای پذیرش تحصیلی آلمان :

کل کار اخذ پذیرش تحصیلی آلمان و اپلای برای ویزای آلمان چقدر طول میکشد؟

پروسه پذیرش تحصیلی آلمان ۲ تا ۴ ماه خواهد بود. پروسه ویزا هم ۶ الی ۸ هفته.

هزینه های من برای اقدام کردن چه چیزهایی هستند؟

هزینه هایی که شما باید به سازمان های مربوطه پرداخت کنید به شرح زیر است:

هزینه های انجام کارها از طریق موسسات مجاز

هزینه اپلیکیشن فی دانشگاهه ها که بین ۱۰۰ الی ۱۸۰ یورو میشود

هزینه های مربوط به ویزای تحصیلی آلمان ( ۶۰ یورو برای هر متقاضی)‌

چه افرادی به من کمک میکنند که برای پذیرش و ویزا اقدام کنم؟

مشاورین رسمی و ثبت شده تحصیلات در سازمان اعزام دانشجوی آلمانی آیسف