جزئیات کامل و شرایط تحصیل دانشجویان در فنلاند

تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند ، شرایط ۲۰۱۸ تحصیل و اعزام دانشجو به فنلاند ، امکان اعزام دانشجو به فنلاند و تحصیل رایگان در فنلاند ، هزینه های اعزام دانشجو به فنلاند و تحصیل در فنلاند ، امکان اخذ بورسیه های تحصیلی در فنلاند ، را در این مقاله خواهیم خواند ، در این مقاله سعی ما بر این است که شما را بیشتر با شرایط اخذ ویزای تحصیلی فنلاند ، شرایط تحصیل در فنلاند ، چگونگی اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های فنلاند، چگونگی اخذ ویزای تحصیلی فنلاند و امور مرتبط با تحصیل در فنلاند آشنا کنیم ، باشد که کمکی هر چند کوچک در راستای رسیدن شما به اهدافتان کرده باشیم،

جزئیات کامل و شرایط تحصیل دانشجویان در فنلاند

تحصیل رایگان در کشور فنلاند، کشور هزار دریاچه و بسیار زیبا و رویایی، با پوشش هشتاد درصدی از بافت جنگلی شاید آرزوی خیلی از افراد علاقمند به تحصیلات عالیه باشد، سالانه تعداد زیادی از افراد به جهت برخورداری از امکانات دانشگاهی با سطحی نسبتآ بالا و همینطور تحصیلات رایگان جذب فنلاند میشوند. فنلاند از شرق با روسیه و از غرب با سوئد همسایه می باشد و پنجمین کشور پهناور اروپایی محسوب می گردد. زمستانی بسیار تاریک و تابستانی بسیار نورانی دارد و تابستانش گرم و کوتاه و زمستانش سرد و تاریک و بسیار بلند دارد. بدلیل نامساعد بودن آب و هوای قسمت شمالی فنلاند ، بیشتر مردم آن در جنوب این کشور زندگی میکنند و شغل ماهیگیری از منابع مهم درآمد بحساب می آید.

اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاههای فنلاند

شروع سال تحصیلی در دو ترم پاییز و بهار می باشد ،دانشگاه ها در بیشتر رشته های تحصیلی در ترم پاییز دانشجو می پذیرند و فقط تعداد کمی از رشته ها هستند که بخاطر شرایط خاص  بطور جداگانه در ترم بهار هم دانشجو می پذیرند،

:The academic year in Finland can be divided into two terms

(Autumn term(the start of the academic year; from late August/early September to mid-December approximately

(Spring term(from early January to the end of May

Mostdegree programmes only offer admission to the autumn term intake, but there may be individual exceptions for example in some UAS Bachelor’s programmes

فاصله بین سالهای تحصیل در مقطع لیسانس تا فوق لیسانس نباید بیشتر از ۵ سال باشد ، و جهت ادامه تحصیل در کشور فنلاند و در مقطع فوق لیسانس داشتن نمرۀ ۶٫۵ در آزمون IELTS الزامی می باشد، و حداقل معدل جهت ادامه تحصیل در فوق لیسانس ۱۳ می باشد. و همچنین جهت تحصیل در مقطع دکترا در فنلاند شما نیاز به نمرۀ آیلتس آکادمیک ۷و در بعضی مواقع GREدارید و حداقل معدل در دورۀ دکترا ۱۵ می باشد.

زمان شروع کلاس ها در فصل پاییز و در آخر تابستان ،تقریبآ اواخر شهریور و اوایل مهرماه است،  امکان گرفتن خوابگاه نیز برای دانشجویان با هزینه ایی کم در حدود ۲۵۰ یورو و به بالا در فنلاند موجود می باشد ، کلیۀ هزینه های زندگی یک دانشجو در دورۀ تحصیل و زندگی خود در کشور فنلاند در حدود ۷۰۰۰ یورو در سال می باشد که این مبلغ در مقابل هزینه های زندگی و تحصیل در انگلستان و یا زندگی و تحصیل در آلمان و یا زندگی و تحصیل در آمریکا و زندگی و تحصیل در کانادا بسیار پایین تر و مقرون بصرفه تر می باشد. پیشنهاد می شود جهت مخارج ماهانه خود به ازای هرماه ۷۰۰-۹۰۰ یورو مد نظر داشته باشند. دانشجو بهنگام تحصیل در فنلاند از بیمه تحصیلی دانشجویی برخوردار می باشد ، زبان تحصیل در فنلاند انگلیسی می باشد و دانشجو نیازی به یادگیری زبان دیگری به جز انگلیسی ندارد. دانشجویان در دورۀ تحصیل در فنلاند اجازۀ ۲۰ ساعت کار در هفته را دارند.

حداقل معدل در مقطع کارشناسی در فنلاند ۱۳ می باشد ، طول دورۀ کارشناسی در فنلاند تقریبآ ۳ تا ۴ سال می باشد ،حداقل معدل در دورۀ کارشناسی ارشد ۱۳ و حداقل معدل در دورۀ دکترا در فنلاند ۱۵ می باشد، طول دورۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فنلاند ۲ سال و طول دورۀ تحصیل در مقطع دکترا در فنلاند حدود ۳ تا ۵ سال میباشد.

امکان بورسیه  بطور خاص فقط در مقطع دکترا وجود دارد و برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بسختی می توان بورسیه گرفت، این بدین خاطر است که دولت تمامی هزینه های تحصیلی را پوشش می دهد و دانشجو کاملآ رایگان در حال تحصیل می باشد و شما متقاضی عزیز باید آمادگی مدیریت هزینه های زندگی در فنلاند بهنگامتحصیل در فنلاند را داشته باشید و توانایی پرداخت هزینه های مسکن و خورد و خوراک و رفت و آمد و پوشاک خود را داشته باشید. همچنین امکان بورسیه جهت Post-Docهم فعلآ وجود ندارد. در حال حاضر امکان تحصیل رایگان برای همۀ رشته ها به جز پزشکی و هنر در فنلاند وجود  دارد.

امکان کار بصورت پاره وقت برای دانشجویان وجود  دارد، ولیکن  پیدا کردن کار برای کسانی که زبان فنلاندی و یا سوئدی نمی دانند خیلی دشوار است .به همین خاطر است که نمی توانید برای درآمد داشتن جهت مخارج زندگی در فنلاند روی داشتن شغل حساب باز کنید و حتمآ باید از قبل پس انداز به همراه خود داشته باشید.

تحصیل در دورۀ دکترا در کشور فنلاند کاملآ رقابتی است و بدلیل داشتن شرایط خوبی همچون رایگان بودن تحصیل متقاضیان تحصیل در دورۀ دکترا در دانشگاه های فنلاندباید از شرایط بسیار خوبی برخوردار باشند. و تمامی دروس در این مقطع به زبان انگلیسی می باشد.

انواع شیوه های اقامت در فنلاند:

۱-      تحصیل در فنلاند  ( شما نیاز به اجازه ی اقامت بیشتر از ۹۰ روز در فنلاند خواهید داشت . پس باید برای گرفتن ویزا اقدام کنید.)

۲-      کار در فنلاند ( اگر شما قصد کار در کشور فنلاند را دارید می بایست اجازه ی اقامت  از طریق کارفرما را از دولت فنلاند داشته باشید. در مورد کار بصورت آزاد نیز اجازه ی اقامت براساس شغل آزاد نیز نیاز است.)

۳-      مهاجرت به فنلاند از طریق یکی از اعضای خانواده ( اگر شما می خواهید برای زندگی با یکی از اعضای خانواده ی خود که در حال حاضر در فنلاند اقامت دارد مهاجرت کنید نیاز به اجازه ی اقامت دارید. اگر فقط می خواهید فنلاند را ببینید و بیشتر از ۹۰ روز در آنجا نباشید نیاز به اجازه ی اقامت نیست ولی در بیشتر موارد نیاز به ویزا دارید.)

جزئیات کامل و شرایط تحصیل دانشجویان در فنلاند

اخذ ویزای تحصیلی فنلاند

در هنگام اخذ ویزای تحصیلی فنلاند ، ابتدا به شما یک ویزای موقت می دهند که وارد فنلاند شوید ، و پس از انجام امور مرتبط با دانشگاه باید به اداره مهاجرت رجوع  کرده و درخواست کارت اقامت را بدهید ، اقامت شما موقت یکساله می باشد و بنا به لزوم  هرساله تمدید می گردد. از سال ۲۰۱۲ به بعد کارت اقامت بطور مسقیم در خود سفارت فنلاند در تهران صادر و به متقاضی داده می شود.

مدارک مورد نیاز :

ارائۀ پذیرش از دانشگاه و یا فایل آن بهمراه دو نسخه کپی.

مدرک زبان بهمراه دو نسخه کپی از آن.

بیمه یکساله با اعتبار ۳۰۰۰۰ یورو که باید آنرا از سایت swiss careبه مبلغ ۲۱۹ یورو خریداری کرده            باشید بهمراه دو نسخه کپی از آن.

پاسپورت و دو نسخه کپی از آن ، اگر کمتر از یکسال از اعتبار پاسپورت شما گذشته است پیشنهاد می شود حتمآ آنرا تعویض نمایید.

اصل شناسنامه و دو نسخه کپی از آن .

دو قطعه عکس رنگی ۶*۴

نامه تمکن مالی از بانک به میزان ۱۰۰۰۰ یورو و دو نسخه کپی از آن .

مدارک فارغ التحصیلی از دبیرستان ببعد به مراه ریز نمرات.

حتمآ CVداشته باشید و اگر ندارید تنظیم کنید.

بطور کلی از همۀ مدارک بالا یک اصل بهمراه دو کپی ارائه شود.

دانشگاه ها در فنلاند به دو دستۀ پلی تکنیک universities of applied scienceو دانشگاههای معمولی تقسیم می شوند.

دانشگاه های پلی تکنیک از معدود دانشگاه هایی هستند که در دورۀ  لیسانس دانشجو می گیرند و تحصیل در آنها به زبان انگلیسی می باشد. در این دانشگاهها بیشتر به مسائل حرفه ایی و عملی می پردازند و بسیاری از دانشجویان این دانشگاهها دارای سن بالا نیز هستند و اغلب شاغل می باشند . مدرک این دانشگاه ها اغلب جهت پیدا کردنکار در فنلاند مناسب می باشند.و مدرکی که از این دانشگاه دریافت می کنید معادل لیسانس است که مورد تایید وزارت علوم ایران نیز می باشد ولیکن اگر بخواهید در دانشگاههای دیگر فنلاند ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد داشته باشید مدرک شما مورد تایید نمی باشد و شما ملزم به گذراندن یک سری واحدهای اضافی، تقریبآ ۵ درس هستید تا مدرکتان جهت ادامه تحصیل در دانشگاههای عادی فنلاند مورد تایید قرار گیرد ،در دانشگاههای معمولی فنلاند نیز دروس در دورۀ کارشناسی به زبان انگلیسی نمیباشند .

چنانچه در قبل هم آوردیم ، بخاطر رایگان بودن تحصیل در فنلاند ، تحصیل در فنلاند متقاضیان زیادی را دارا می باشد و به همین دلیل رقابت سنگین است و زمان ثبت نام و ارسال مدارک از اهمیت ویژه ایی برخوردار است و چنانچه در زمان معین شده اقدام نفرمایید ،پروندۀ شما رد می شود.

برای دانشجویان بین المللی نیز امکان تحصیل رایگان به زبان انگلیسی نیز موجود می باشد.  پس از پایان دورۀ تحصیل در فنلاند ،امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کارینیز وجود دارد. دانشجویان بین المللی می توانند بعد از اتمام تحصیلات در فنلاند درخواست تمدید ویزای موقت خود را بدهند و یکسال اقامتشان تمدید خواهد شد به جهت پیدا کردن شغل در کشور فنلاند و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری.

فارغ التحصیل بودن از دانشگاه هایی همانند پیام نور و یا علمی کاربردی نیز خدشه ایی به روند اخذ پذیرش و ویزای شما وارد نمی کند و در این روند ، اخذ پذیرش و ویزای شما بستگی به تمامی عوامل و شرایط شما همچون نمرۀ زبان و معدل دانشگاهی و ظرفیت دانشگاه در رشتۀ خاص مد نظرتان ، مدرک تحصیلی ، ریزنمرات و … دارد .

تحصیل در دورۀ دکترا در کشور فنلاند تاریخ پایان خاصی ندارد و در همۀ اوقات از سال می توان وارد این مقطع شد و پذیرش شما در دورۀ دکترا مبتنی بر اینست که مدرک فوق لیسانس تان را اخذ نموده باشید و بتوانید نظر مثبت یک استاد دانشگاه را جهت راهیابی به پروژه های مختلف جلب کنید . و جهت اینکار می بایست پروپوزال خود را به آدرس اساتید دانشگاههای مختلف ایمیل نمایید.

چنانچه  دارای تابعیت یکی از کشورهای اسکاندیناوی هستید نیازی به اجازۀ اقامت ندارید. ولی اگر تحصیل شما بیشتر از ۶ ماه بطول می انجامد شما موظف هستید خود را به ادارۀ ثبت احوال محل خود معرفی کرده و در آنجا ثبت نام نمایید. در صورتیکه دارای تابعیت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا هستید نیزاجازۀ اقامت را نیاز ندارید ولیکن اگر تحصیل شما بیش از ۳ ماه بطول می انجامد باید در ادارۀ پلیس شهر محل سکونت خود ثبت نام نمایید. چنانچه دارای تابعیت از کشورهای اسکاندیناوی و اتحادیه اروپا نمی باشید  و در صورتیکه متقاضی تحصیل در فنلاند باشید نیاز به اجازۀ اقامت خواهید داشت .

در اینجا لیست مهمترین دانشگاههای فنلاند را برایتان فراهم آورده ایم:

Finland Universities

Åbo Akademi University

University of Helsinki

University of Joensuu

University of Jyväskylä

University of Kuopio

University of Lapland

University of Oulu

University of Tampere

University of Turku

University of Vaasa

Åland Polytechnic

Arcada

Central Ostrobothnia University of Applied Sciences

Diaconia University of Applied Sciences

EVTEK University of Applied Sciences

HAMK University of Applied Sciences

Helsinki Polytechnic Stadia

HUMAK University of Applied Sciences

Jyväskylä University of Applied Sciences

Kajaani University of Applied Sciences

Kemi-Tornio University of Applied Sciences

Kymenlaakso University of Applied Sciences

Lahti University of Applied Sciences

Laurea University of Applied Sciences

Mikkeli University of Applied Sciences

North Karelia University of Applied Sciences

u Polytechnic – University of Applied Sciences

Pirkanmaa Polytechnic – University of Applied Sciences

Rovaniemi University of Applied Sciences

Satakunta University of Applied Sciences

Savonia University of Applied Sciences

South Carelia Polytechnic

Svenska Yrkeshögskolan

Sydväst Polytechnic

Tampere Polytechnic – University of Applied Sciences

Helsinki University of Technology

Lappeenranta University of Technology

Tampere University of Technology

Hanken Swedish School of Economics and Business Administration

Helsinki School of Economics (HSE)

Turku School of Economics (TSE)

Finnish Academy of Fine ArtsSibelius Academy

Theatre Academy

University of Art and Design Helsinki UIAH

HAAGA-HELIA University of Applied Sciences

جزئیات کامل و شرایط تحصیل دانشجویان در فنلاند

تحصیلات پیش‌دانشگاهی

آموزش‌ رسمی و اجباری در کشور فنلاند از هفت سالگی آغاز می‌شود و نه سال‌ به‌ طول‌ می‌انجامد. این‌ تحصیلات‌ اجباری شامل‌ ۶ سال‌ ابتدایی و سه سال‌ متوسطه‌ است. در این‌ مدت‌ دانش‌آموزان‌ با محیط‌، دروس‌ پایه‌ و زبان‌های خارجی آشنا می‌شوند.

پس‌ از تحصیلات‌ متوسطه‌، دانش‌آموزان‌ وارد دبیرستان‌ها می‌شوند که‌ به‌ دو دسته‌ نظری و حرفه‌ای تقسیم‌ شده‌ است‌.

طول‌ دوره‌ دبیرستان‌ از سه‌ تا چهار سال‌ است‌ که‌ در پایان‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ داده‌ می‌شود. در دبیرستان‌های نظری، دانش‌آموزان‌ دروس‌ ادبیات، زبان‌های خارجی، علوم، ریاضی، ورزش، موسیقی و هنر را فرا می‌گیرند.

دوره‌های حرفه‌ای توانایی‌های فنی- حرفه‌ای دانش‌آموزان‌ را بالا می‌برد و برای دانش‌آموزانی که‌ جذب‌ بازار کار می‌شوند، مناسب‌ است.

برای ورود به‌ دانشگاه‌های فنلاند، کلیه‌ دانش‌آموزان‌ پس‌ از اتمام‌ دوره‌ دبیرستان‌ در آزمون‌ سراسری دانشگاه‌ها شرکت‌ می‌کنند.

تحصیلات دانشگاهی

‌تحصیلات‌ عالی در دانشگاه‌ها، مؤ‌سسات‌ آموزش‌عالی تخصصی و پلی تکنیک‌ها (AMK/YH) امکان‌پذیر است. در فنلاند ۵۰ مرکز آموزش‌ عالی زیر نظر وزارت‌ آموزش‌ (Ministry of Education) فعالیت‌ آموزشی و پژوهشی دارند که‌ شامل‌ ۱۴ دانشگاه‌ جامع، ۶ دانشگاه‌ و مؤ‌سسه‌ آموزش‌عالی تخصصی و ۳۰ پلی تکنیک (AMK/YH) است.

شرط‌ ورود به‌ کلیه‌ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی، داشتن‌ مدرک دیپلم‌ دبیرستان‌ و قبولی در آزمون‌ سراسری دانشگاه‌ها است. در فنلاند کمتر از نیمی از داوطلبان‌ موفق‌ به‌ ورود به‌ دانشگاه‌ها می‌شوند.

شرط‌ ورود دانشجویان‌ خارجی به‌ مراکز آموزش‌ عالی داشتن‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ فنلاند یا معادل‌ آن‌ و قبولی در آزمون‌ ورودی است. زبان‌ تحصیل‌ در دانشگاه‌ها در این‌ کشور، فنلاندی، سوئدی و گاهی هم‌ انگلیسی است.

در نظام‌ آموزشی جدید فنلاند، سال‌ تحصیلی دو نیم‌‌سال‌ دارد که‌ در هر کدام‌ ۲۰ واحد (Credits) و در هر سال‌ تحصیلی ۴۰ واحد گذرانده‌ می‌شود.

در سال‌ ۱۹۹۵ میلادی مجلس‌ فنلاند قانون‌ تأسیس‌ پلی‌تکنیک‌ها (AMK/YH) را تصویب‌ کرد. هدف‌ از تأسیس‌ پلی‌تکنیک‌ها راهیابی سریع‌تر به‌ بازار کار است. تاکنون‌ ۳۰ پلی‌تکنیک مجوز تأسیس‌ گرفته‌اند که‌ در رشته‌های گوناگون‌ دوره‌های چهار ساله‌ برگزار می‌کنند. برای ادامه‌ و اتمام‌ دوره، هر دانشجو نیازمند یک سال‌ تمدید است.

تفاوت‌ پلی‌تکنیک‌ها با دانشگاه‌ها در کاربردی و حرفه‌ای بودن‌ تحصیلات‌ است.

شرط‌ ورود به‌ پلی‌تکنیک‌ها داشتن‌ دیپلم‌ حرفه‌ای از دبیرستان‌های حرفه‌ای و موفقیت‌ در آزمون‌ ورودی هر پلی‌تکنیک به‌ همراه‌ سابقه‌ کار است.

جزئیات کامل و شرایط تحصیل دانشجویان در فنلاند

دوره‌های تحصیلی

۱. دوره‌های پلی تکنیک‌ها (AMK/YH) که‌ سبب‌ گرفتن‌ مدرک Bachelor می‌شود، چهار سال‌ طول‌ می‌کشد و شامل‌ گذراندن‌ ۱۴۰ تا ۱۶۰ واحد است. تعداد واحدهای مورد نیاز بستگی به‌ رشته‌ تحصیلی دارد و حداقل‌ ۲۰ واحد به‌ یک دوره‌ تجربه‌ کار علمی اختصاص‌ دارد. در پایان‌ دانشجو پایان‌نامه‌ نیز ارائه‌ می‌دهد.

۲. (Kandidaati/Kandidat (Bachelor که‌ شامل‌ سه‌ تا چهار سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌ است. این‌ دوره‌ در نظام‌ جدید آموزشی فنلاند در دانشگاه‌ها گذرانده‌ می‌شود که‌ حداقل‌ شامل‌ ۱۲۰ واحد است‌ که‌ دانشجو طی آن‌ها دروس‌ پایه‌ و تخصصی را می‌گذراند. در سال‌ آخر دانشجو باید پژوهش‌ علمی را همراه‌ پایان‌نامه‌ ارائه‌ دهد.

۳. (Maisteri (Master که‌ شامل‌ پنج تا هفت سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌ است. این‌ دوره‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان، شامل‌ گذراندن‌ حداقل‌ ۱۶۰ تا ۲۲۰ واحد تحصیلی و انجام‌ پژوهش‌های علمی و ارائه‌ پایان‌‌نامه‌ است. اگر این‌ تحصیلات‌ بعد از دوره‌ (Kandidaatti/Kandidat (Bachelor گذرانده‌ شود، واحدهای مورد نیاز حداقل‌ ۴۰ واحد است.

۴. در کشور فنلاند اعطای مدرک Lisensiaatti/Licentiat نیز ممکن‌ است‌ که‌ دانشجو برای گرفتن‌ آن‌ موظف‌ به‌ گذراندن‌ ۳۰ واحد خواهد بود. این‌ دوره‌ پژوهشی است. دانشجو موظف‌ به‌ نوشتن‌ پایان‌نامه‌ و دفاع‌ موفقیت‌آمیز در مقابل‌ استادان‌ است. اکثر دانشجویان‌ این‌ دوره‌ را به‌ عنوان‌ مرحله‌ ابتدائی دوره‌ دکترا می‌گذرانند که‌ دو تا سه سال‌ تحصیلی طول‌ می‌کشد.

۵.. (Tohtori/Doktor (Ph.D شرط‌ ورود به‌ دوره‌ دکترا، داشتن‌ مدرک (Maisteri /Magister/ (Master یا کارشناسی‌ارشد است. دوره‌ دکترا نیز در فنلاند پژوهشی است‌ و چهار تا پنج سال‌ طول‌ می‌کشد.

‌نحوه‌ ارزشیابی مدارک تحصیلی

۱.  کلیه‌ مدارک دو یا سه سال‌ و تحصیلات‌ نیمه‌‌تمام‌ معادل‌ حداقل‌ ۷۰ واحد به‌ شرط‌ داشتن‌ دیپلم‌ دبیرستان، «کاردانی» ارزشیابی می‌شود.

۲.  مدارک (Kandidaatti/Kandidat (Bachelor و مدارک صادره‌ از پلی‌تکنیک‌ها (AKH / YH)، «کارشناسی» ارزشیابی می‌شود.

۳. مدارک (Maisteri/Magister/Master) با شرط‌ داشتن‌ کارشناسی، «کارشناسی ارشد» ارزشیابی می‌شود.

۴. مدارک (Maisteri/Magister/Master) بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌ با پنج تا هفت سال‌ تحصیل‌ «کارشناسی ارشد» ارزشیابی می‌شود.

۵. مدارک Lisensiaati/Licentiaat با شرط‌ داشتن‌ کارشناسی، «کارشناسی ارشد» ارزشیابی می‌شود.

۶. مدارک Doktor (Ph.D.)/Tohtori، «دکترا» ارزشیابی می‌شود.

۷. مدارک دانشگاه‌ آزاد فنلاند ارزشیابی نمی‌شود.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

زبان تحصیل در فنلاند انگلیسی است و دانشجو نیازی به یادگیری زبان دیگری به جز انگلیسی ندارد.

میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف

فنلاند تا سال ۲۰۱۶ میلادی، سیستم تحصیل رایگان را برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا ارائه می‌کرد. اما از پاییز ۲۰۱۷ میلادی، برای تحصیل در این کشور، دانشجویان باید هزینه پرداخت کنند. به عبارت دیگر، شهریه‌ برای دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا هستند مجانی است، ولی دانشجویانی که از کشورهای غیر از اتحادیه اقدام می‌کنند، موظف به پرداخت شهریه هستند که در سال ۲۰۱۷ به صورت زیر تعیین شده بود:

۱. حداقل شهریه برای دانشگاه‌های انگلیسی زبان ۱۵۰۰ یورو در سال است.

۲. شهریه دانشگاه‌های فنلاندی و سوئدی زبان مجانی است.

۳. بالاترین شهریه در دانشگاه‌های هلسینکی ۱۰,۰۰۰ تا ۲۵,۰۰۰ یورو در سال است.

البته تحصیل در دور دکترا به دلیل بهره‌مندی دانشجو از شرایط خوبی مانند تحصیل رایگان شرایط کاملا رقابتی است.

جزئیات کامل و شرایط تحصیل دانشجویان در فنلاند

میانگین هزینه زندگی در سال برای یک دانشجو

زندگی در فنلاند با توجه به محل سکونت، نیازمند متوسط ۷۰۰ الی ۹۰۰ یورو در ماه است که این مقدار شامل هزینه‌های مسکن، غذا، حمل و نقل، پوشاک و هزینه‌های اضافی دیگر می‌شود. هلسینکی از شهر‌های گران و مهاجر‌پذیر فنلاند است. در کنار هلسینکی شهر‌های اولو و تامپره نیز بسیار مهاجرپذیر هستند و هزینه‌ی زندگی در آن‌ها به نسبت هلسینکی پایین‌تر است. به همین علت از این حیث برای دانشجویان می‌توانند شهرهای مناسب‌تری برای زندگی و تحصیل باشند. متوسط هزینه‌ها در شهر‌های مختلف فنلاند به شرح زیر است:

  • هلسینکی: بین ۸۱۰ تا ۹۸۰ یورو در ماه
  • یواسکیلیا: بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ یورو در ماه
  • اولو: بین ۵۵۰ تا ۷۷۰ یورو در ماه
  • تامپره: بین ۷۳۰ تا ۸۵۰ یورو در ماه

در مجموع، کلیه هزینه‌های زندگی یک دانشجو در دوره تحصیل و زندگی در کشور فنلاند حدود ۷۰۰۰ یورو در سال است.

محدودیت سنی برای تحصیل

محدودیت سنی خاصی برای تحصیل در فنلاند وجود ندارد، ولی فاصله بین سال‌های تحصیل در مقطع لیسانس تا فوق لیسانس نباید بیشتر از ۵ سال باشد.

 همان گونه که قبلا اشاره گردید به علت تحصیل رایگان در کشور نروژ زمان ثبت نام و ارسال مدارک از اهمیت  خاصی برخوردار است و چنانچه در موقع و زمان مناسب اقدام ننماید ، پرونده پذیزش شما  مردود می گردد

و پس از اتمام دوره تحصیل امکان تبدیل ویزای دانشجوی به ویزای کاری و اخذ اقامت اروپا مقدور است

منبع

 “Registration of Universities in Norway & Finland”