همکاری علمی با انگلیس در دستور کار وزارت علوم نیست

همکاری علمی با انگلیس در دستور کار وزارت علوم نیست

دکتر ‘حسین سالار آملی’ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا در خصوص برنامه های همکاری علمی بین المللی ایران اظهار داشت: کشورهای اتحادیه اروپا هم از نظر علمی در سطح بالا هستند و هم ما محدودیت های کمتری برای همکاری با آنها داریم، بنابراین علاقمندیم با کشورهای برتر اروپایی که با ما خصومتی نداشته اند، مثل ایتالیا، آلمان و اتریش ارتباط و همکاری علمی داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: برقراری همکاری علمی با کشورهایی که با ما خصومت داشته اند، از جمله انگلیس، فعلا در برنامه ما نیست و برای آینده نیز باید به جمع بندی برسیم.
رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم درباره برنامه این مرکز مبنی بر ماموریت هر یک از دانشگاه های برتر کشور برای همکاری با یک یا چند کشور مشخص نیز توضیح داد: این برنامه به تدریج درحال اجراست ولی هنوز هیچکدام نهایی نشده و برنامه ریزی برای نهایی شدن آن در دست انجام است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال قرار است دانشگاه علم و صنعت ایران در رابطه با دانشگاه های آلمان و اتریش کار کند به خاطر این که دانشگاه های این کشورها فنی تر هستند، و یا دانشگاه علامه طباطبایی با دانشگاه های تعدادی از کشورها از جمله فرانسه همکاری علمی داشته باشد.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین المللی تصریح کرد: در درجه اول تاکید داریم حتما دانشگاه هایی که پتانسیل علمی خوبی دارند وارد عرصه بین الملل شوند و آنها که ضعیف تر هستند، منتظر بمانند و خود را به استانداردهای لازم برسانند.
وی افزود: در میان دانشگاه های دولتی هم حداکثر 20 تا 30 دانشگاه در این فعالیت های بین المللی وارد خواهند شد و اصراری به ورود همه آنها نداریم.
سالار آملی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر چگونگی همکاری های علمی بین المللی دانشگاه های غیردولتی کشور نیز گفت: مسوولان دانشگاه آزاد در جلسات برنامه ریزی ما حضور دارند و به آنها هم یادآوری می کنیم که تمایل نداریم به عنوان مثال، 500 دانشگاه به یکباره بخواهند بین المللی شوند و برای بین المللی شدن، استانداردهای علمی حدود 20 تا 30 دانشگاه را ما و تعداد محدودی هم آنها بررسی خواهند کرد.
براساس برنامه پیشنهادی وزارت علوم، دانشگاه علم و صنعت ایران برای همکاری با موسسات علمی آلمان، دانشگاه تبریز برای همکاری با دانشگاه ها و مراکز علمی ترکیه، معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم برای ایجاد ارتباط با مراکز علمی ایتالیا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای همکاری با دانشگاه ها و موسسات پژوهشی فرانسه و دانشگاه تربیت مدرس برای همکاری‌ علمی با کشور چین انتخاب شده‌اند.

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *