به گزارش روز سه نشبه ایرنا، محمد فرهادی در اجلاس سراسری روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور اظهار کرد: دانشگاهها به سبک و سیاق امروزی حدود 800 سال قدمت دارند و بررسی سیر تحول دانشگاهها نشان میدهد که مدت مدیدی در دانشگاهها فقط بحث آموزش مطرح بوده و پس از مدتی امر پژوهش مورد توجه واقع شده است.
وی افزود: در نیمه دوم قرن بیستم حرکت به سمت توسعه اقتصادی به مأموریت دانشگاهها اضافه شد که با توسعه دانشگاه کارآفرین و تعامل بین علم و صنعت، اصلی ترین شاهراه اقتصاد مبتنی بر دانش شکل گرفت.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: ایجاد و توسعه دانشگاه کارآفرین رویکردی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است و باعث شده در چنین شرایطی فرهنگ رایج دانشگاهها به نفع فرهنگ بنگاههای اقتصادی و تولیدی بیشتر دستخوش تغییر شود و در کنار فعالیت های آموزشی روزآمد و در حال تحول مستمر دانشگاهها به امر پژوهش، فناوری، نوآوری و کارآفرینی نیز بپردازند.
فرهادی گفت: کارآفرینی به مفهوم خلاقیت، نوآوری، بهره برداری بهینه از منابع بویژه منابع انسانی و خلق ارزش های مادی، اقتصادی و ایجاد فرصتهای شغلی عمدتا کانون فعالیت های دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی قرار گرفته است.
وی افزود: در سیاست های کلان علم و فناوری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، تبدیل علم به ثروت با حفظ ارزش های اسلامی مد نظر است و معنای آن این است که آموزش، پژوهش، نوآوری و فناوری در راستای تبدیل علم به ثروت در جهت رفع نیازهای کشور داشته باشیم .
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در تدوین برنامه ششم توسعه سه شورای آموزش، پژوهش و فناوری و فرهنگی وجود داشت که حوزه آموزش توسط وزیر آموزش و پرورش، حوزه فرهنگی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه علم و فناوری نیز از سوی وزیر علوم احکام جامع و مفصلی ارائه کردند.
وی افزود: در برنامه ششم توسعه تفاوتی با برنامههای قبل دیده میشود و آن این است که احکام قانونی مورد نیاز اجرای برنامه را مجلس شورای اسلامی تصویب می کند، اما اجرائیات برنامه ها چون قانون اساسی مربوط به رئیس جمهوری و دولت است توسط دولت تعیین شده است.
فرهادی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه مسائل اساسی از قبیل جهت دار بودن آموزش، کیفیت آموزش و ساماندهی آموزش عالی مطرح شده است گفت: طرح آمایش آموزش عالی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و منتظر ابلاغ آن از سوی رئیس جمهوری هستیم. مقدمات آن برای اجرا آماده است و در سال آینده تغییر و دگرگونی در راستای ساماندهی ساختار آموزش عالی، دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه های کشور به 10 منطقه تقسیم شده است، اظهار داشت: در این تقسیم بندی مدیریتهای منطقه ای اعمال می شود و پس از آن سطح بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را داریم که در آینده نزدیک ابلاغ می شود و ماموریت گرا بودن بسیاری از واحدهای آموزش عالی مشخص می شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص بازنگری رشته های تحصیلی افزود: در سال گذشته بخش عمده ای از بازنگری رشته های تحصیلی انجام شد و مقرر شده بود که 600 رشته تحصیلی بازنگری شود ولی 452 رشته بازنگری شد و بازنگری بقیه رشته های تحصیلی نیز در حال بررسی و نهایی شدن است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته علی رغم تلاش ها و فرصت هایی که برای تکمیل ظرفیت ها داده شد، حدود 300 هزار صندلی دانشگاه ها خالی ماند گفت: این امر باید ساماندهی شود و اگر چه، متقاضی برای تأسیس دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی زیاد است ولی باید با علم، آگاهی و بر اساس ضرورت پیش برویم.
فرهادی عنوان کرد: آموزش، تولید علم، نوآوری، فناوری و کارآفرینی مأموریتی است که امروزه برای دانشگاهها قائل شدهاند و دانشگاهها را با این تعریف دنبال میکنند.
وی افزود: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است، در شورای اقتصاد از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طرح هایی در این زمینه پیشنهاد شد که بندهایی از آن تصویب شده و باید تا پایان سال عملیاتی شده و به اجرا درآید.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر ارتباط بین دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری اظهار داشت: پارک های علم و فناوری به عنوان بخشی از دانشگاهها و یا در کنار آنها فعالیت می کنند و محصول دانشگاهها پس از کار در مراکز رشد، در قالب شرکتهای دانش بنیان فعال میشوند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، ارتقای کیفیت آموزش مدنظر است تصریح کرد: ساماندهی آموزش عالی در قالب آمایش باید به جد دنبال شود.
فرهادی درخصوص رشته های میان رشته ای اظهار داشت: توجه به علوم انسانی، پیوست و ارتباط آن با سایر علوم مطرح و رشته های بین رشته ای در جامعه، اقتصاد و فرهنگ باید مد نظر قرار گیرد.
وی در ادامه توضیح داد: در آمایش آموزش عالی و در برنامه ششم توسعه و برنامه های دولت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دو بحث دیپلماسی علمی و مهارت آموزی مطرح است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه سهم اعتبارات برای حوزه علم و فناوری آنگونه که باید محقق نشده است، عنوان کرد: در حوزه پژوهشی در دانشگاهها، باید عنوان کار تحقیقی دانشجویان مشخص شود همانند کاری که در پژوهشگاهها انجام میشود، یعنی دانشجو پذیرش نمی شود مگر اینکه عناوین و مسیر تحقیقی او از قبل مشخص شده باشد.
وی همچنین با بیان اینکه شورای پژوهش و فناوری استانی با مدیریت استانداران در حال تشکیل است گفت: در این زمینه بسیاری از استانها همکاری خوبی دارند و این امر نیز می تواند کمک کند که عناوین تحقیقی داشته باشیم.
در ادامه فرهادی با تأکید بر توسعه و تجهیز آزمایشگاه های مرکزی و مرجع خاطرنشان کرد: این آزمایشگاه ها باید روز به روز تکمیل تر شوند تا از پراکندگی کاری فعالیت های آزمایشگاهی جلوگیری شود.
وی گفت: اصلی ترین مسائل مطرح در دیپلماسی علمی، دورهها و فرصت های مطالعاتی است که باید تقویت شود.
فرهادی، توسعه کانون های فرهنگی و اجتماعی، پژوهش های قرآنی، حاکمیت فرهنگ اسلامی و ترویج سیره ائمه اطهار را از فعالیت های فرهنگی برشمرد که از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه پیگیری میشود.
وی از دیگر کارهایی را که به جد دنبال می شود اصلاح ساختار هم در ستاد و هم در دانشگاه ها دانست و اظهار داشت: در مجموع کل دولت و حوزه آموزش عالی حجیم است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فعالیت هایی که در حوزه دانشجویی انجام می شود افزود: صندوق رفاه دانشجویان در سال گذشته علی رغم کمبودهایی که داشته، توانست تا حد زیادی مشکلات حوزه خود را حل کند و این صندوق نیاز به اعتبارات بیشتر دارد تا بتواند خدمات و تسهیلات بهتری به دانشجویان ارائه کند.
فرهادی اظهار امیدواری کرد: دو قانون مهم یکی در حوزه مالیکت فکری (پتنت و ثبت اختراع) و لایحه قانون مبارزه با تخلفات علمی در مجلس جدید شورای اسلامی در اولویت بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به احکام دائمی ماده 1 قانون هیئت امنای دانشگاه ها اظهار داشت: این قانون در مجلس شورای اسلامی قبل تصویب شده و منتظر تصویب شورای نگهبان هستیم که این امر کمک ارزنده ای است که دانشگاهها در چارچوب هیئت امنا فعالیت هایشان را ادامه دهند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه هم اکنون 4 میلیون و 800 هزار دانشجو، بیش از 2850 دانشگاه،موسسه آموزش عالی و 20 دانشگاه تک جنسیتی داریم خاطرنشان کرد: تعداد اعضای هیئت علمی کل کشور 76 هزار نفر است و در برنامه ششم توسعه مقرر شده است سرانه استاد به دانشجو از 1 به 25، به 1 به 22 برسد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وی افزود: آیین نامه ارتقا نیز پس از فراز و نشیبها ابتدا در شورای اسلامی کردن دانشگاه ها و سپس در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و امیدواریم از سال تحصیلی جدید اجرایی شود.
فراهنگ**9187**1027
Source: irna.ir