تاکید وزارت علوم بر ادامه همکاری‌های علمی مشترک ایران و فرانسه

تاکید وزارت علوم بر ادامه همکاری‌های علمی مشترک ایران و فرانسه

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، حسین سالار آملی با مقامات مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) و جمعی از نمایندگان کنفرانس روسای دانشگاه های این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی با اشاره به آمار دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه ها و افتخارات علمی و دانشگاهی در جمهوری اسلامی ایران، به تشریح مختصر از سازو کار علمی وضعیت دانشگاه ها پرداخت.
سالار آملی با استقبال از حضور دبیر هیئت دولت فرانسه و هیئت همراه به ایران، نگاه نظام آموزش عالی کشور نسبت به همکاری با فرانسه را گامی پیوسته، استوار و مرحله به مرحله دانست.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل به نقش سیاست‌گذاری و پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر پیشنهادات خود اشاره و بر پنج موضوع همکاری ‘پروژه های تحقیقاتی مشترک’، ‘نظارت مشترک بر فعالیت ها و پروژه های تحقیقاتی’، ‘تبادل استاد و دانشجو’، ‘توسعه زبان و ادبیات فرانسه در ایران’ و ‘توسعه زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های فرانسه’ تأکید کرد.
وی از اراده و اشتیاق ایران برای توسعه و پیشرفت همکاری ها با فرانسه، تدارک و تنظیم دیدارها، بازدیدها و هماهنگی جلسات دیدار با مقامات همتا، روسای دانشگاه های کشور یاد کرد.
هیات فرانسوی در این دیدار که تعدادی از نمایندگان دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه های کشور نیز حضور داشتند، از سفر تعدادی از روسای دانشگاه های آن کشور به ریاست تیری موندون، دبیر دولت فرانسه در وزارت آموزش ملی، آموزش عالی و تحقیقات در اکتبر 2016، خبر داد.
اعضای هیئت فرانسوی با تاکید بر کیفیت بالای آموزش در سطح  های ایران، بر نقش و محوریت این کشور در سطح منطقه به عنوان کشوری استراتژیک برای همکاری با فرانسه یاد کردند.
این افراد هدف از سفر دانشگاهیان فرانسه در اکتبر سال جاری را ، ایجاد و افزایش همکاری های دو جانبه، صدور مدارک و تزهای مشترک، تبادل دانشجو و استاد به صورت مشترک و در مجموع، توسعه هر چه بیشتر همکاری های علمی میان دو کشور دانستند.
در ادامه مدیر موسسه علوم مهندسی و سیستم ها در CNRS، با ارائه گزارشی در خصوص فعالیت های آن مرکز، ضمن یادآوری این که دانشگاه های فرانسه یکی از بازیگران اصلی دیپلماسی علمی آن کشور هستند، به فعالیت استادان دانشگاه ها در مرکز تحقیقات علمی که بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات بنیادی در اروپاست، اشاره کرد.
ژان ایو مرزن همچنین به حضور 206 محقق ایرانی مشغول به فعالیت های پژوهشی در CNRS اشاره و اضافه کرد: پژوهش دارای ماهیتی است که باید به صورت مداوم از مرز کشورها عبور کند بنابراین باید تبادلات علمی و تحقیقاتی و افزایش چرخش دانش در ورای مرزها را میسر کرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، مدیر موسسه علوم مهندسی و سیستم ها در CNRS ، ایران را ملتی بزرگ و کشوری متعالی در زمینه تحقیقات علمی دانست که همواره شریک علمی CNRS بوده است.
فراهنگ**9187**1880

 

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *