میزان وام های دانشجویی افزایش یافت

به گزارش ایرنا، در چهل وهفتمین جلسه هیات امنای صندوق رفاه دانشجویان افزایش اصلاح سقف وام های دانشجویی مورد تصویب قرار گرفت.
بر اساس این مصوبات، سقف وام های دانشجویی از سوی صندوق رفاه دانشجویان به طور متوسط 20 درصد افزایش یافت.
این در حالیست که بعضی از وام ها از جمله وام تحصیل دانشجویان مجرد 47درصد، وام دانشجویان دکتری متأهل حدود 52 درصد، وام مسکن برای دانشجویان مجرد در تهران 76درصد، برای دانشجویان شهرهای بزرگ 47درصد و وام ضروری 100درصد افزایش یافت.
از دیگر مصوبات این جلسه این بود که برای کمک به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انجام پایان نامه و رساله، علاوه بر کمک بلا عوض دانشگاه ها وام ضروری برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد 67 درصد و برای دانشجویان دوره دکتری 60درصد افزایش یافت.
همچنین به منظور حمایت از دانشجویان نمونه، برتر و ممتاز دانشگاه ها، پرداخت وام استعدادهای درخشان، حداکثر تا 2 برابر سقف مجاز افزایش یافت.
در این جلسه مقرر شد به منظور حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی با کمک و بهره برداری از ظرفیت بانک ها و صندوق های اعتباری و از محل بودجه صندوق، نسبت به برقراری و افزایش وام شهریه دانشجویان حسب مورد اقدام لازم به عمل آید.

** تدریس واحد درسی مهارت های زندگی دانشجویی ابلاغ شد
معاون آموزشی وزارت علوم تدریس واحد درسی مهارت های زندگی دانشجویی را ابلاغ کرد.
با ابلاغ معاون آموزشی وزارت علوم به تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، واحد مهارت های زندگی دانشجویی به عنوان دو واحد درس اختیاری در کلیه دوره های کاردانی و کارشناسی ارائه می شود.
بر اساس ابلاغ مجتبی شریعتی نیاسر به دانشگاه‌ها، مهارت های زندگی دانشجویی به عنوان دو واحد درس اختیاری در تمام دوره های کاردانی و کارشناسی و برای رشته هایی که دروس اختیاری ندارند به عنوان مازاد بر سقف واحد های درسی ارائه می شود.
این بخشنامه تمام دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی و مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاههای اجرایی را شامل می شود.

** تشکیل اتاق‌های فکر استانی با میزبانی دانشگاه‌ مادر هر استان
معاون فرهنگی وزیر علوم از تشکیل اتاق‌های فکر استانی با میزبانی دانشگاه‌ مادر هر استان، برای بررسی مسائل مختلف استان‌ها خبر داد تا دسترسی متقابل دولت و نخبگان به یکدیگر امکان پذیر شود .
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، مراسم معارفه مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد. سید ضیاء هاشمی در مراسم معارفه وحید شالچی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی گفت: تقویت اتاق های فکر استانی و ایجاد دبیرخانه دائمی آن در وزارت علوم، تقویت کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها و تدوین گزاراش های تحلیلی در خصوص مباحث فرهنگی دانشگاه‌ها، سه ماموریت مهم این دفتر در دوره مدیریت جدید است.
وی با تاکید بر اهمیت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها گفت: معاونت فرهنگی وزارت علوم در این خصوص تلاش زیادی را انجام داده است و با تدوین و پیگیری تصویب آیین نامه برگزاری این کرسی ها در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها زمینه و بستر لازم برای برگزاری مطلوب آنها را فراهم کرده است.
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم افزود: اتاق‌های فکر استانی که از طریق همکاری و اراده مشترک مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌ جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شکل گرفته است نهادی است که با میزبانی دانشگاه‌ مادر هر استان، برای بررسی مسائل مختلف استان‌ها تشکیل می شود تا به این طریق دسترسی متقابل دولت و نخبگان استان‌ها به یکدیگر امکان‌پذیر شود و امروز این شرایط فراهم است که وزارت علوم با محوریت دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی واجتماعی نقش موثرتری در آن ایفا کند و دبیرخانه این نهاد در وزارت علوم تشکیل شود.
هاشمی در ادامه مراسم با قدردانی از خدمات رحیم زاده مدیرکل سابق دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: معاونت فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم بخشی از ساختار وزارت علوم است که با نهادهای مهمی بیرون از این وزارت، ارتباطات گسترده ای دارد و با قبول مسئولیت مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم توسط دکتر رحیم زاده شاهد تقویت این بخش خواهیم بود.
دکتر وحید شالچی استادیار و عضو هیات علمی گروه پژوهشگری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی است و بیش از این مدیریت دفتر نظارت و ارزیابی و برنامه ریزی راهبردی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی را برعهده داشته است.

** تصویب آخرین تغییرات برنامه درسی واحدهای رشته تجمیعی قرآن و حدیث
کارویژه بررسی نهایی برنامه درسی رشته تجمیعی علوم قرآن و حدیث با حضور ابوالفضل خوش‌منش دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور و رئیس کمیته تحول در مطالعات قرآن و حدیث تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، خوش‌منش با اعلام این خبر گفت: این جلسه بر مبنای تصمیم سومین نشست مدیران گروه‎های علوم قرآن و حدیث کشور و با هدف بررسی نهایی برنامه درسی تدوین‌شده برگزار شد و هشت نفر از استادان منتخب رشته علوم قرآن و حدیث در آن شرکت داشتند.
رئیس کمیته تحول در مطالعات قرآن و حدیث درادامه اضافه کرد: پیش از برگزاری این کارویژه طی مکاتبه‌ای از کلیه‌ گروه‌های علوم قرآن و حدیث کشور درخواست شد، تا کلیه نظرات و دیدگاه های خود را در مورد محتوای برنامه درسی جدید و نحوه اجرای آن به دبیرخانه کمیته ارسال کنند.
خوش‌منش ادامه داد: در مجموع 22 نامه از جانب گروه‌ها و استادان به دبیرخانه کمیته واصل شد که از آن میان 305 نظر بدون احتساب موارد تکراری استخراج و طبقه‌بندی شد و در کارویژه مورد بحث و بررسی قرارگرفت و در پایان نظراتی که در مورد آن اتفاق نظر نسبی وجود داشت، در برنامه درسی اعمال شد.
رئیس کمیته تحول درمطالعات قرآن و حدیث درمورد اجرای بسته های اختیاری رشته تجمیعی علوم قرآن و حدیث از کلیه مدیران گروه‌های علوم قرآن و حدیث کشور درخواست کرد که با بررسی امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه و کمّ و کیف استادان موجود، ضمن ارسال مستندات لازم به رایانامه مرکز به آدرس Quran@msrt.ir آمادگی خود برای اجرای بسته‌های اختیاری متناسب اعلام دارند.

** 81 هزار نفر در آزمون کاردانی به کارشناسی ثبت نام کردند
مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به تمدید مهلت ثبت نام در آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 95 از ثبت نام 81 هزار نفر در این دوره ها خبر داد.
حسین توکلی گفت: تاکنون 81 هزار و 723 نفر در این دوره ها ثبت نام کردند.
وی یادآور شد: به منظور فراهم آوردن تسهیلات لازم برای آن دسته از داوطلبانی که تا کنون برای ثبت نام و انتخاب رشته برای شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 95 اقدام نکرده اند، مهلت ثبت نام و انتخاب رشته برای شرکت در این آزمون تا ساعت 24 روز یکشنبه 23 خرداد ماه تمدید شده است.
مشاور عالی سازمان سنجش افزود: بنابراین به آن دسته از داوطلبانی که تا کنون برای ثبت نام و انتخاب رشته به منظور شرکت در آزمون مذکور اقدام نکرده اند، اکیدا توصیه می شود در این مهلت با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور و مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت نام نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
وی اظهار داشت: اصلاحات دفترچه راهنما و همچنین کد رشته محل های جدید برروی سایت سازمان سنجش قرار گرفته و داوطلبان می توانند در صورت واجد شرایط بودن نسبت به تکمیل تقاضانامه اینترنتی ثبت نام و انتخاب رشته حداکثر تا ساعت 24 روز یکشنبه 23 خرداد ماه اقدام کنند.
توکلی ادامه داد: اطلاعات ثبت نامی و انتخاب رشته داوطلبانی که تا کنون نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته برای شرکت در این آزمون اقدام کرده اند، بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار دارد و لذا این دسته از داوطلبان نیز می توانند با توجه به اصلاحات دفترچه راهنما و کد رشته محل های جدید نسبت به مشاهده و ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود تا مهلت اعلام شده اقدام کنند.
وی یادآورشد: براساس ضوابط دراین آزمون برای پذیرش دانشجو در 70 رشته صورت می گیرد که در مجموع 70 رشته جمعا 233 هزار 641 نفر پذیرفته می شوند.
مشاور عالی سازمان سنجش گفت: ظرفیت پذیرش در 50 رشته مذکور جمعا 66 هزار و 730 نفر خواهد بود و ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 رشته دیگر از طریق برگزاری آزمون جمعا 166 هزارو 911 نفر است.
وی گفت: براساس برنامه زمانی پیش بین شده آزمون داوطلبان 20 رشته با آزمون کاردانی به کارشناسی بعد از ظهر روز جمعه 22 مرداد 95 در حوزه های امتحانی مربوط برگزار می شود.
فراهنگ ** 9187 ** 1071

 
 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *