هیچ رشته‌ای بدون داشتن برنامه مصوب قابل اجرا نیست و این امر نیز استثناپذیر نیست. .متقاضیان این رشته‌ها باید تا زمانی که برنامه مصوبی برای رشته‌ها تعیین شود،منتظر بمانند.
به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، حذف برخی رشته‌ها از دفترچه ثبت‌نام و انتخاب رشته آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۹۵، سبب شد تا جمعی از داوطلبان این آزمون در تماس‌های مکرر با سرویس مشکلات مردم، خواستار ارائه پاسخی از سوی مسؤلان شوند.
از سوی دیگر سلام،در آزمون کنکور ارشد سال ٩۵ م دانشگاه تهران در ۴گرایش ارشد معماری که شامل معماری داخلی ،مدریت ،تکنولوژی و مطالعات است تصمیم دارد دانشجو نپذیرد،در حالی که دانشگاه تهران نیمی از ظرفیت های این رشته ها را به خود اختصاص داده بود .
چرا دانشجویان بایدد در زمان ثبت نام یا آزمون از حذف یک رشته مطلع شوند؟ در این زمینه حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: هرسال ابتدا دانشگاه‌ها ظرفیت پذیرش خود را به وزارت علوم اعلام می‌کنند و دفتر گسترش و برنامه ریزی وزارت علوم بعد از بررسی ظرفیت‌های اعلام شده،آن ها را تایید یا رد می‌کند،سرانجام نتایج از سوی وزارت علوم به سازمان سنجش جهت درج در دفترچه راهنما و انتخاب رشته اعلام می‌شود .

او با بیان اینکه سازمان سنجش آموزش کشور نقشی در تایید،عدم تایید یا حذف رشته‌ای از دفترچه ندارد تاکید کرد: ما تنها مجری هستیم یعنی نتایج را در دفترچه درج کرده و آزمون را برگزار می‌کنیم.
در این باره نیز مسؤلان وزارت علوم با تایید حذف برخی از گرایش ها اعلام کردند: هیچ رشته‌ای بدون داشتن برنامه مصوب قابل اجرا نیست و این امر نیز استثناپذیر نیست. گرایش های این رشته‌ها به دلیل اینکه دارای برنامه مصوب نبوده ‌اند قابل اجرا نیستند و طبیعی است که در آنها پذیرش دانشجو صورت نگیرد.متقاضیان این رشته‌ها باید تا زمانی که برنامه مصوبی برای رشته‌ها تعیین شود،منتظر بمانند.