دانشگاه ها نیازمند برقراری ارتباط با مراکز علمی جهانی هستند

دانشگاه ها نیازمند برقراری ارتباط با مراکز علمی جهانی هستند

محمد اخباری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا افزود: دانشگاه هایی که در دنیای کنونی نتوانند در عرصه های بین المللی با سایر مراکز علمی جهان ارتباط برقرار کنند، از قافله عقب می مانند. بر همین اساس نیز رهبر معظم انقلاب طی دیدار اخیرشان بر اهمیت دیپلماسی علمی تاکید کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار جمعی از اساتید، نخبگان علمی و پژوهشگران دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و مراکز علمی و تحقیقاتی، با تبیین و اهمیت دیپلماسی علمی فرمود: «دیپلماسی و ارتباطات علمی مهم است و با آن موافق هستیم اما باید هوشیار باشیم که فریب نخوریم و بستر ارتباطات علمی به دریچه‌ای برای نفوذ امنیتی تبدیل نشود، زیرا دشمن از هر وسیله‌ای از جمله ارتباطات علمی برای نفوذ استفاده می‌کند و این اتفاق در گذشته اتفاق افتاده است و اکنون نیز در مواردی دیده می‌شود.’
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه اظهار داشت: باید علاوه بر بومی سازی فناوری های جهان؛ دیپلماسی علمی را نیز گسترش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: البته در کنار این مسائل باید حواسمان به نفوذی های مخرب دشمنان باشد چرا که ما را در مسائل سیاسی و امنیتی دچار مشکلات می کنند و از اهدافمان عقب می مانیم.
اخباری یادآور شد: ارتباطات علمی باید با توجه به چارچوب مشخصی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشخص کرده صورت گیرد چنانچه در یک سال گذشته فعالیت های گسترده ای در این زمینه صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در همین راستا سعی داشته تا از دستاوردهای علمی مراکز معتبر جهانی بهره مند شود و علاوه بر آن به کشورهای منطقه به ویژه همسایگانمان کمک کند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: کشورهایی همچون عراق، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، اقلیم کردستان عراق و غیره از جمله اهداف دیپلماسی این دانشگاه برای تبادل استاد و دانشجو و نیز برگزاری کارگاه های آموزشی هستند.
وی در ادامه با اعلام تصمیم برای راه اندازی دفتر نمایندگی این دانشگاه در آلمان، ابراز امیدواری کرد تا با ایجاد این دفتر همکاری های مستمر دانشگاه جامع علمی کاربردی با سازمان های مرتبط با آموزش های مهارتی و کاربردی در آلمان افزایش یابد.
اخباری با اشاره به سفر هفته گذشته خود به کشور آلمان و دیدار با جورگن وربرگ مدیر کل وزرات علوم، تحقیقات و هنر ایالت بادن ورتمبرگ آلمان گفت: در این دیدار عنوان کردم که دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان دانشگاه مهارت محور و پیشرو در ایجاد بستر و کار آفرینی جایگاه ویژه ای را در آموزش نیروی کار و تکنسین مورد نیاز بخش های مختلف اقتصادی کشور ایران دارد.
وی یادآور شد: ایجاد و توسعه همکاری در زمینه برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت برای ارتقاء سطح دانش و توانایی مدرسان و اعزام اساتید و دانشجویان برای شرکت در دوره های تکمیلی دانشگاه های آلمان از جمله برنامه های مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی در این دیدار بود.
اخباری ادامه داد: بهره برداری از تجربیات دانشگاه ها و سازمانهای مرتبط با آموزش های مهارتی آلمان در زمینه طراحی استانداردهای آموزشی و نظام های مدیریتی این آموزش ها از اهداف مهم این سفر است.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *