انتخاب آگاهانه در تمام مراحل زندگی از اهمیت فراوانی برخوردار است چراکه سرنوشت انسان با این انتخاب رقم می‌خورد و چه بسا گزینش غلط، سبب قرارگیری در موقعیت نادرست و حتی آغازگر راه‌‌های اشتباه در زندگی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کنکوری ارشد دکترا به نقل از تسنیم از اصفهان، کتابخانه مرکزی اصفهان وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به منظور کاهش هزینه‌های انتخاب رشته و ارائه مشاوره اصولی به داوطلبان کارشناسی ارشد، به برگزاری برنامه با عنوان” مشاوره فردی انتخاب رشته در مقطع کارشناسی ارشد” اقدام کرده است.

حمیدرضا میرپویا، مدیر کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان انتخاب رشته را یکی از مهمترین انتخابات هر فرد پس از گذراندن آزمون کنکور عنوان کرد و در این باره گفت: انتخاب رشته تأثیر فراوانی در آینده شغلی فرد دارد، بنابراین لازم است در این زمینه اطلاعات، تخصص و تجربه فرد مورد تحلیل و بررسی عمیق قرار گیرد.

وی با اشاره به برگزاری برنامه مشاوره فردی انتخاب رشته در کتابخانه مرکزی اصفهان، افزود: این برنامه در ۲ نوبت صبح از ساعت ۸ تا ۱۲:۳۰ و بعداز ظهرها از ساعت ۱۵ تا ۲۰:۳۰ در محل کتابخانه مرکزی انجام می‌شود.

مدیر کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان درباره چگونگی انجام مشاوره فردی، گفت: افراد متقاضی مشاوره انتخاب رشته با مراجعه به کتابخانه مرکزی در بخش اطلاعات ثبت‌نام کرده و با در دست داشتن نوبت، در زمان تعیین شده با مراجعه به کتابخانه مرکزی و حدود نیم ساعت با مشاور مورد نظر به گفت‌وگو می‌پردازند.

ارائه مشاوره فردی برای قبولی داوطلبان در دانشگاه‌ها

وی هدف اصلی از این برنامه را ارائه مشاوره فردی برای قبولی داوطلبان در محل مورد نظر و تأمین آینده خوب برای داوطلبان عنوان کرد و اظهار داشت: برنامه ما ارائه مشاوره فردی انتخاب رشته کارشناسی ارشد و یاری داوطلبان با بهره‌گیری از چند نفر از اساتید مجرب و متخصص در انتخاب رشته و مشاوره با قیمت مناسب است.

میرپویا با بیان اینکه برنامه از سال گذشته در کتابخانه مرکزی برگزار شده، خاطرنشان کرد: به علت استقبال عمومی مردم چه در بخش کارشناسی و چه در بخش کارشناسی ارشد مصمم شدیم تا در سال جاری نیز دومین بخش مشاوره عمومی را در همین محل برگزار کنیم.

وی ادامه داد: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، یک سازمان خدمت‌رسان در حوزه‌های مختلف است؛ با توجه به اینکه کتابخانه مرکزی محلی برای اطلاع‌رسانی به شمار می‌رود که متقاضیان کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند از منابع علمی خوبی که در این محل قرار دارد استفاده کنند.

مدیر کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های ویژه کتابخانه مرکزی، گفت: بر این اساس مصمم شدیم تا برنامه‌های مشاوره برای داوطلبان کارشناسی ارشد علاوه بر کاهش هزینه‌های اضافی برای انتخاب رشته با نگرشی اصولی و علمی به بررسی انتخاب رشته بپردازیم.

جزئیات برنامه مشاوره انتخاب رشته در کتابخانه مرکزی

جواد عابدی، مسئول برنامه‌های کتابخانه مرکزی و مشاور تحصیلی با بیان اینکه نوبت‌دهی این برنامه از هفته گذشته به محض دریافت کارنامه داوطلبان آغاز شده، بیان داشت: البته فعالیت اصلی این کار از شنبه در محل کتابخانه مرکزی آغاز شده است.

وی با اشاره به حضور ۴ مشاور با تجربه استان در این برنامه، افزود: بنده به همراه آقایان یوسف‌زاده، زارعان و نیک‌فر در ۲ نوبت صبح و بعدازظهر در محل کتابخانه حضور یافته و به سئوالات مراجعان در زمینه انتخاب رشته پاسخ می دهیم.

تأثیر اطلاعات شخصی در انتخاب آینده فردی

وی با بیان اینکه رتبه فرد، ملاک مهمی در انتخاب رشته است، تصریح کرد: مشاور پس از بررسی کارنامه فرد و کسب اطلاعات لازم درباره خصوصیات فرد، موقعیت خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و وضعیت تاهل او اقدام به انتخاب رشته می‌کند.

عابدی با بیان اینکه مشاوران تنها بر حسب علاقه فرد و استعدادهای او رشته و دانشگاهی را بدون هیچ‌گونه تحمیلی به فرد پیشنهاد می‌دهند، اظهار داشت: دوره‌های تحصیلی پیشنهادی مشاوره در دانشگاه‌های روزانه، نوبت دوم، پیام‌نور، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی و مجازی بوده که در این دوره‌ها، افراد بر حسب توانایی و علاقه خود می‌توانند ۱۰۰ رشته را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: افراد مراجعه کننده پس از دریافت مشاوره برحسب اطلاعاتی که از مشاوران دریافت می‌کنند و برحسب اولویت خود و در گروه آزمایشی که شرکت کرده‌اند، اقدام به انتخاب رشته می‌کنند.

مشاوره با قبولی صددرصد صحت ندارد

عابدی درباره تبلیغات صورت گرفته انجام مشاوره با قبولی صد درصد، گفت: این اقدامات توسط برخی افراد سودجو در ازای دریافت هزینه بسیار زیاد انجام می‌شود و افرادی که در این مراکز اقدام به مشاوره می‌کنند تنها از تجربه شخصی خود برای این کار استفاده می‌کنند. با این حال، در این برنامه سعی شده از افراد کارشناس در رشته‌های مشاوره، علوم تربیتی، روانشناسی و مدیریت برای انتخاب رشته اصولی و علمی استفاده شود.

وی با بیان اینکه میزان استقبال دختران از این برنامه بیشتر از پسران است، اظهارداشت: در حال حاضر روزانه حدود ۳ یا ۴ مشاور در هر نوبت در حال مشاوره‌دهی هستند که با احتساب مشاوره دهی هر نفر به ۱۲ نفر در هر نوبت، تعداد مشاوره‌ها در روز ۳۶ نفر می‌رسد. با احتساب این آمار، روزانه حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر از مردم اصفهان از خدمات مشاوره بهره‌مند می‌شوند.