قائم مقام دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی در پاسخ به معترضان آزمون دستیاری گفت: تاثیر معدل در آزمون پذیرش دستیار یک مبنای علمی داشته و هدف از آن سنجش تمام حیطه های توانمندی داوطلبان است.

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر سید حسن امامی رضوی با بیان این مطلب افزود: تاثیر معدل دوران تحصیلی و آزمون پیش کارورزی در آزمون پذیرش دستیار یک تاثیر مثبت برای انتخاب بهتر داوطلبان است.

قائم مقام دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به اعتراض برخی از داوطلبان آزمون دستیاری از دستور کار بودن طرح تحول در آزمون پذیرش دستیار از سالها پیش خبر داد و اظهار داشت: یکی از اشکالات عمده این آزمون ۴ جوابی بودن آن است که در واقع نمی توانست تمام توانمندی هایی که یک دستیار باید داشته باشد را ارزیابی کند.

وی افزود: به همین دلیل از سال ۸۶ مصوباتی را در بحث پذیرش دستیار و در سال ۸۸ یک طرح مشابه همین طرح مصوب و برای اجرا اطلاع رسانی شد. منتها اجرای آن موکول شد به ارزیابی های بیشتر و روش های صحیح تر که نهایتاً‌در سال ۹۳ این فرآیند در نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی تصویب و برای اجرا ابلاغ شد.

امامی رضوی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در این آزمون از تاثیر آزمون پیش کارورزی به میزان ۱۰ درصد و معدل دوران تحصیل قبل از کارورزی به میزان ۵ درصد در آزمون پذیرش دستیار خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: براساس این مصوبه ارزیابی صلاحیت بالینی و صلاحیت حرفه ای داوطلبان به عنوان شرط لازم برای کسی که در آزمون پذیرش دستیار نمراتش مورد محاسبه قرار می گیرد در دستور کار است که البته ارزیابی صلاحیت حرفه ای فقط برای فارغ التحصیلان سال ۹۵ خواهد بود که در این راستا داوطلبان مدارکشان را به دانشگاه ها تحویل داده و مراحل اجرایی آن در حال انجام است.

قائم مقام دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: اینکه در اجرای هر طرحی یک عده موافق و یک عده مخالف باشند طبیعی است اما نمی توانیم صرف موافق یا مخالف بودن عده ای یک تصمیم قانونی را نادیده بگیریم چرا که این تصمیم یک مبنای علمی داشته و هدف آن سنجش تمام حیطه های توانمندی داوطلبان بوده که در این خصوص معدل دوران تحصیلی و آزمون پیش کارورزی می تواند به ارزیابی جامع یک فرد داوطلب در این مورد کمک کند.

وی با اشاره به عطف به ماسبق شدن این طرح و با رد استدلال مخالفان مبنی بر اینکه اگر سه سال زودتر از این طرح اطلاع داشتیم طور دیگری خودمان را آماده می کردیم، گفت: داوطلبان آزمون دستیاری تنها کسانی نیستند که در این سه سال فارغ التحصیل شده اند بلکه ممکن است از سالهای خیلی دور فارغ التحصیل شده باشند لذا استدلال این داوطلبان در این مورد محکم نیست.

امامی رضوی تفاوت بین دانشگاهها در معدل، نحوه نمره دهی و آزمون پیش کارورزی را از دیگر استدلال های معترضان به این طرح برشمرد و افزود: به کمک مرکز سنجش آموزش پزشکی تمهیداتی در نظر گرفتیم که از جمله آن تراز کردن هر دو بخش است. هم آزمون پیش کارورزی بین دانشگاهها و هم معدل های داوطلبان به صورت همسان در نمره ای که تاثیر داده خواهد شد تراز می شوند.

وی گفت: ضمن اینکه استدلال دیگر معترضان مبنی بر عدم روایی و پایایی نمرات در معدل نمرات دانشگاههای مختلف مورد قبول نیست چرا که این افراد با این سخن در واقع هم خودشان و هم محل تحصیل خود از لحاظ کیفیت را زیر سئوال می برند.

قائم مقام دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی افزود: با توجه به اینکه افرادی در سال آخر تحصیلی شان به وظایف آموزشی خود بی توجه می شوند و به کیفیت آموزشی آنان لطمه می خورد و با توجه به تاثیر این آزمون مهم در سرنوشت افراد، اگر بتوانیم تاثیر این آزمون را به میزان معقولی برسانیم کار مطلوبی است.

وی افزود: البته این کار را به تدریج انجام می دهیم به این صورت که امسال درصد تاثیر حدود ۱۵ درصد است که طبق مصوبه قرار است درصد این تاثیر بالاتر رود تا به یک حد معقولی برسیم.

امامی رضوی با بیان اینکه جای هیچ نگرانی برای داوطلبان وجود ندارد، این تاثیر را یک تاثیر مثبت برای انتخاب بهتر داوطلبان دانست و گفت: در هر صورت یک زمانی باید طرح تحول در آزمون پذیرش دستیار را اجرا می کردیم که امیدواریم این طرح با موفقیت انجام شود.