دانشگاه نسل سوم به معنای واقعی در کشور وجود ندارد

به گزارش خبرنگار کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، محمد حسین امید روز یکشنبه در مراسم تودیع رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی و معارفه سرپرست این دانشگاه افزود: در این مراسم قصد اعلام وسیع برنامه هایم را برای آینده ندارم.
وی گفت: سعی خواهم کرد طی روزهای آتی در جلسات مشورتی با همکارانم در دانشگاه جامع علمی کاربردی از نقطه نظرات آنان نیز بهره مند شوم.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: این مرکز علمی تنها دانشگاه شغل محور در کشور به شمار می رود و این ویژگی نیاز امروز کشور و سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
وی ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی با تمامی سایر دانشگاه های کشور متفاوت است زیرا کارکرد آن مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است.
امید یادآور شد: دانشگاه جامع علمی کاربردی وظیفه تربیت نیروهای ماهر برای بازار کشور را دارد و نباید به سمتی رود که همان کارهای دانشگاه های نظری و تئوری را انجام دهد زیرا این کار همان تکرار بوده و به اندازه کافی در کشور دانشگاه های اینچنینی وجود دارند.
وی تصریح کرد: حکمی که وزیر علوم به بنده ابلاغ کرده مشابه حکم رئیس سابق این دانشگاه است و همین امر نشاندهنده این امر است که دانشگاه جامع علمی کاربردی باید کاملا متفاوت با سایر دانشگاه های نظری کشور باشد.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: باید به سمت دانشگاه نسل سوم حرکت کنیم و قرار نیست به جمعیت عظیم بیکاران دانشگاهی بیافزاییم.
وی گفت: یکی از معیارهای ارزیابی دانشگاه جامع علمی کاربردی این است که دانش آموختگان بیکار نداشته باشد یعنی به رسالتش درست و صحیح پرداخته باشد.
وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور، متقاضیان تحصیلات عالی کاهشی 20 درصدی نسبت به امسال خواهند داشت و در این شرایط دیگر بسیاری از دانشگاه های تئوری و نظری در جلب دانشجو موفق نخواهند بود.
امید ادامه داد: بر اساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور اکنون حتی در رشته های تحصیلی ریاضی و فیزیک نیز بیش از 400 هزار صندلی خالی در کشور داریم.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی تقاضا برای دوره هایی که منجر به مهارت شوند و بتوانند شغلی را ایجاد کنند، افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به ساماندهی مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: دلیلی ندارد مراکزی که دانش آموختگان آن بیکار هستند، ادامه فعالیت داشته باشند.
امید گفت: بطور حتم در ساماندهی مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی کوچکترین درنگی نخواهیم کرد و باید مراکزی را تقویت کنیم که نیاز بازار کار کنونی کشور و آینده جامعه را رفع سازند.
بر اساس این گزارش، امید در پایان این مراسم در پاسخ به سووال خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا اظهار داشت: هر چند که سرپرستی دانشگاه علمی کاربردی را قبول کرده‌ام، اما فقط یک حقوق مدیریتی می‌گیرم.
وی افزود: هیچ فردی بیش از یک حقوق مدیریتی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت نمی‌ کند و اکنون با توجه به اینکه سرپرستی دانشگاه را پذیرفته‌ام، فقط همان حقوق مدیریتی معاونت وزارت علوم را دریافت می‌کنم.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه در وزارت علوم فعالیت خود را ادامه می ‌دهد، گفت: من سربازی هستم که خود را وقف آموزش عالی کرده‌ام و هر جا نیاز باشد در آنجا فعالیت می‌کنم.
امید افزود: وزیر علوم اکنون به من اعلام کرده‌ که به عنوان سرپرست دانشگاه علمی کاربردی فعالیت کنم و این دانشگاه را ساماندهی کنم و من نیز پذیرفته‌ام.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری در مورد ادغام دانشگاه علمی کاربردی اظهار داشت: بحث ادغام دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای مطرح نیست، اما بر اساس برنامه ششم توسعه ممکن است هر یک از دانشگاه‌های مهارتی کشور جایگاه و مسئولیتی را برعهده بگیرند و بر اساس آن فعالیت کنند.
بر پایه این گزارش در این مراسم محمد روشن معاون حقوقی و پارلمانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از زحمات محمد اخباری رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی قدردانی کرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز گذشته(شنبه) در حکمی محمدحسین امید معاون اداری مالی و مدیریت منابع این وزارت را با حفظ سمت به عنوان سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی منصوب کرد.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *