از سوی بانک توسعه اسلامی به برجسته‌ترین دستاوردها در حوزه علوم و فناوری جایزه یکصد هزار دلاری اعطا می‌کند.
علوم و فناوری

به گزارش ایسنا، فراخوان پانزدهمین دوره اعطای جایزه یکصد هزار دلاری علوم و تکنولوژی بانک توسعه اسلامی در سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام شد.

بانک توسعه اسلامی یا Islamic Development Bank “” به اختصار IDB نامیده می‌شود، یکی از موسسات بین‌المللی توسعه‌ای و از نهادهای تخصصی سازمان همکاری‌های اسلامی محسوب می‌شود.

این بانک در نظر دارد به منظور شناسائی و تشویق موسسات شایسته و ایجاد فضای رقابتی بین موسسات علمی و تحقیقاتی ۵۷ کشور عضو، حسب روال هر ساله، سه جایزه که هر یک شامل جایزه نقدی به مبلغ یکصد هزار دلار، نشان افتخار و گواهینامه است را به سازمان‌ها، نهادها، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی که دارای تحقیقات و دستاوردهای برجسته در رشته‌های علوم و فناوری هستند، اعطا کند.

این تحقیقات باید دارای تاثیرات قابل ملاحظه‌ای بر توسعه اجتماعی، اقتصادی کشورهای عضو بوده و در یکی از زمینه‌های مهندسی مواد، بیوتکنولوژی، داروسازی و پزشکی، کشاورزی، فناوری اطلاعات، علوم دارویی، میکروالکترونیک صنعتی، نانو تکنولوژی و منابع انرژی جایگزین باشند.

تشویق و افزایش رقابت موثر بین موسسات موفق در حوزه علوم و فناوری و افزایش آگاهی از اقدامات بالقوه کشورها از جمله اهداف مهم این رقابت بوده و در سه گروه شامل مشارکت‌های علمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی اعضا، تحقیق و مشارکت در علوم پایه و تحقیقات علمی موثر در کشورهای کمتر توسعه یافته عضو بانک است.

محققان می‌توانند با مراجعه به وب سایت بانک توسعه اسلامی به نشانی www.isdb.org از بخش جایزه علوم و فناوری در صفحه اول سایت، نسخه الکترونیکی فرم‌های مرتبط را تکمیل و حداکثر تا ۸ آذر ماه جاری از طریق نشانی الکترونیکی STPrize2017@isdb.org به بانک مذکور ارسال کند.

مدیریت همکاری‌های بین الملل و سازمان‌های تخصصی پس از اطلاع از ارسال مستندات، نسبت به پیگیری موضوع از وزارت امور اقتصادی و دارایی که محور ملی این بانک در کشور است، اقدام خواهد کرد.