پس از کاهش ظرفیت رشته‌های وزارت بهداشت و به‌رغم وعده‌های معاون آموزشی وزارت بهداشت، این‌بار اشتباهات فاحش ازجمله جابه‌جایی درصدها و رتبه‌ها در کارنامه داوطلبان رشته‌های بهداشت، داوطلبان را بار دیگر وادار به اعتراض کرد.

به گزارش خبرنگار کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایلنا، پس از اعتراض داوطلبان رشته‌های وزارت بهداشت به کاهش ظرفیت‌ها به‌رغم وعده افزایش ظرفیت، از ۲ روز گذشته پس از انتشار کارنامه، داوطلبان با مشکل جدی‌تر و عجیب‌تری روبه‌رو شدند. موضوع از این قرار است که داوطلبان پس از مشاهده کارنامه خود، متوجه شدند رتبه آن‌ها اشتباه یا جابه‌جا شده است.

یکی از این داوطلبان به خبرنگار ایلنا می‌گوید: پس از اعلام نتیجه ارشد بهداشت، متوجه شدیم درصد درس‌ها اشتباه خورده است، مثلا درصد ژنتیک که پاسخ داده بودیم؛ صفر بود ولی برای شیمی که اصلا جواب نداده بودیم؛ درصد درنظر گرفته شده است. به علاوه درصد درس‌ها در کارنامه با درصدی که خودمان از دفترچه با پاسخنامه بهداشت گرفته بودیم؛ خیلی تفاوت داشت.

وی ادامه می‌دهد: روز گذشته اصلاح مختصری انجام شد اما فقط مثلا جای درس‌های ژنتیک و شیمی را جابه‌جا کردند و هیچ تغییری در درصدهایی که از اول اشتباه بود؛ انجام نداده‌اند. یعنی فقط خواسته‌اند بگویند که اشتباه در حد جابه‌جایی بوده، درصورتی‌که اشتباه در درصد‌ها بوده چراکه درصد‌ها را خیلی پایین زده‌اند. به‌طور مثال من درس زبان را باتوجه به کلیدی که وزارت بهداشت داده بود، ۴۸ درصد زده بودم ولی در کارنامه ۳۰ درصد زده شده است. یا زیست سلولی را ۷۲ درصد زدم اما در کارنامه ۶۰ زده شده است.

این داوطلب معترض با اشاره به تجمع روز گذشته تعدادی از داوطلبان مقابل مرکز سنجش پزشکی گفت: مسئولان برخورد سرد و منفعلانه‌ای با این موضوع داشتند و اصلا قبول نکردند درصدگیری‌شان اشتباه بوده است. این کنکور نتیجه دو سال زحمت من بود که الان هیچ شد.

در همین رابطه یکی دیگر از داوطلبان معترض، در گفت‌و‌گو با ایلنا می‌گوید: امسال برخلاف سال‌های دیگر جواب‌های کنکور ارشد پزشکی دیر‌تر اعلام شد. در این فرصت دو مصوبه صادر شد. نخست آنکه به بچه‌های وزارت علوم که در دکتری پزشکی قبول می‌شوند، هیچ شماره نظام پزشکی اعطا نمی‌شود و دیگری مصوبه تکمیلی برای ارشد‌ها بود. دو روز قبل از آمدن کارنامه‌های عملی، دفترچهٔ ظرفیت‌ها اعلام شد که همه درس‌ها در آن کاهش سی تا چهل درصدی داشتند و بچه‌ها شوکه شدند؛ آنهم به بهانهٔ اینکه تعداد رشته‌ها زیاد شده است. در صورتی که اینطور نیست.

وی ادامه می‌دهد: زمان انتشار کارنامه عملی، هر شخصی مثل من با یک کارنامه خیلی متفاوت روبه‌رو شد. به‌طور مثال من در دو زیرگروه شرکت کرده‌ام. زیرگروه اول شامل شش تا درس می‌شود که دو تا از آنها را نباید می‌زدم. چون سه رشته مشترکا این دفترچه را داشتند. من چهار درس برای خودم زدم اما در کارنامه‌ام آن دو درسی که برای من نبوده، درصد لحاظ شده و برای درس‌هایی که من زده بودم و تخصصی‌ام بوده، هیچ درصدی که لحاظ نشده هیچ، گا‌ها برای بعضی دوستان منفی هم شده است.

این داوطلب معترض می‌گوید: در رشته شیمی دارویی با توجه به کلید اولیه، درصد درس‌ها زمین تا آسمان فرق دارد. درس‌هایی که من با هفتاد درصد زده بودم الان منفی شده است.

با بالا گرفتن اعتراضات، روز گذشته باقر لاریجانی (معاون آموزشی وزارت بهداشت) از بازبینی کارنامه اولیه داولبان رشته‌های وزارت بهداشت و تشکیل کمیته‌ای برای بررسی کارنامه‌ها خبر داد و گفت: به همین دلیل مهلت انتخاب رشته داولبان تمدید می‌شود.

همچنین شب گذشته رییس مرکز سنجش پزشکی در ارتباط زنده با بخش خبری مختلف سیما، اعلام کرد؛ مشکل حل شده و از داوطلبان خواسته شد که انتخاب رشته محل را انجام دهند. این درحالی است که هنوز قشر وسیعی از داوطلبان سوالات جدی در مورد کارنامه خود دارند و خواهان بررسی کارنامه جامع تمام کارنامه‌ها هستند.

اظهارات رییس مرکز سنجش پزشکی درحالی عنوان شد که هیچ اشاره‌ای به دستور معاونت آموزشی وزیر بهداشت مبنی بر بازبینی کارنامه‌ها نکرد و در حال حاضر داوطلبان معترض با اعلام اینکه همچنان کارنامه‌شان اصلاح نشده با این سوال رو به رو هستند که چرا اطلاعیه‌ای مبنی بر بازبینی کارنامه‌ها و تمدید انتخاب رشته‌ها در سایت مرکز سنجش پزشکی مطرح نشده است. آنها همچنان خواستار رسیدگی به اعتراض خود هستند.