دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد اقیانوس شناسی فیزیکی 94- کد1217

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد اقیانوس شناسی فیزیکی 94- کد1217

اقیانوس شناسی فیزیکی

دانلود سوالات 94     کلید پاسخ 94

معرفی رشته فیزیک دریا (علوم دریایی و اقیانوسی):

فیزیک دریا یکی از 5 شاخه اصلی علوم دریایی است . علوم دریایی به 5شاخه کلی فیزیک دریا، شیمی دریا،بیولوژی دریا، زم ن شناسی دریا وآلودگی دریا تقسیم بندی می شود؛ هرچند سلیقه های مختلفی برای تقسیم بندی علوم دریایی در کشورمان اعمال شده است . اما آنچه مهم است داشتن یک تفکر گروهی است تا کلیه شاخه های علوم دریایی بتوانند با یک هارمونی منظم، علوم دریایی کشور را توسعه دهند. کمتر کسی است که وقتی نام فیزیک دریا را بشنود بلادرنگ درباره فیزیک دریا توضیح نخواهد. به راستی فیزیک دریا چیست؟ فیزیک دریا یکی از شاخه های علوم دریایی است که مطالعه در 4 حوزه اصلی را ایجاب می نمایند.

این 4 حوزه عبارتند از:

 خواص فیزیکی آب دریا، خصوصاً پارامترهایی مانند دما و شوری که بر روی چگالی آن تأثیر می گذارند . توزیع دما، شوری و چگالی در سراسر حوزه های دریایی اطلاعات با ارزشی بر روی انتقال جرم آب دریا، جریان های دریایی، فرآیندهای اختلاط و دیگر مؤلفه های فیزیکی در قلمرو دریا را شامل م یشود. ویژگی های خاص محیط آب دریا، به عنوان مثال دانستن این موارد که نور، صوت و الکترومغناطیس در محیط آب دریا چگونه اند و دارای چه خصوصیاتی هستند که کاربردهای زیادی در امور مخابراتی، نظامی، شیلاتی و … دارد.

 انتقال انرژی بین اقیانوس و جو، آثار معروف اِل نینو که توانایی فاجعه آفرین آن آشکار است حاصل کنش های جوی و اقیانوسی بر همدیگر است که در مجموع بر روی آب و هوای کره زمین تأثیرگذار است. امروزه پیش بینی وضعیت آب و هوایی نقش به سزایی در زمینه های حمل و نقل، کشاورزی و صنعتی ایفا م ینماید.  شناخت مکانیسم نیروهایی که حرکات آب دریا نظیر جریا ن های دریایی، جزر و مد، امواج و … را به وجود می آورند و باعث شکل گیری فرآیندهای ساحلی نظیر رسوب گذاری می شوند. اهمیت این بخش از فیزیک دریا با توجه به توسعه میدا ن های نفتی و صنایع پتروشیمی در منطقه خلیج فارس بیشتر نمایان می گردد، زیرا بر اساس استانداردهای بین المللی برای احداث یک بندر و یا یک سکوی نفتی در دریا مطالعات فیزیک دریا از ضروریات می باشد و در این زمینه باید مطالعاتی نظیر جهت امواج غالب دریا، ارتفاع امواج دریا، جهت جریان های دریایی، فرآیندهای رسوب گذاری و فرسایش و ده ها مورد دیگر مورد مطالعه قرار گیرد.  مطالعات فیزیک دریا همچنین در احداث نیروگاه های هست های که در مناطق ساحلی احداث می شود، اهمیت ویژه ای دارد.  با توجه به آنکه منابع نفتی کشور تا حدود 90 سال دیگر رو به اتمام می رود، پیدا کردن انرژی های نو که جایگزین مناسبی برای این منابع باشند ضروری است و فیزیک دریا می تواند نقش مهمی برای گرفتن انرژی از دریا نظیر ا نرژی امواج دریا، جزر و مد و اختلاف دما ایفاء نماید . در حال حاضر دانشگاه های تربیت مدرس، علوم و فنون دریایی خرمشهر،هرمزگان، خلیج فارس، اصفهان، کیش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در مقطع کارشناسی ارشد فیزیک دریا دانشجو می پذیرند و مقطع دکترای فیز یک دریا تنها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، خرمشهر و مرکز ملی اقیانو س شناسی دایر می باشد.  فارغ التحصیلان فیزیک دریا می توانند در سازمان هایی نظیر سازمان بنادر و کشتیرانی، شرکت ملی نفتکش ایران، وزارت نیرو، شیلات، جهاد کشاورزی،مرکز تحقیقات آب و انرژی، مرکز ملی اقیانو س شناسی، انرژی اتمی، انرژی های نو، نیرو ی دریایی، هواشناسی، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، شرکتهای پیمانکار سازمان بنادر و سایر سازمان ها و نهادهای دریایی کشور فعالیت داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *