27 درصد پژوهش های ایران متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، حمید میرزاده در جمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد با بیان اینکه بدون شک این میزان مشارکت افزایش هم یافته است افزود: از سال 1996 تا 2015بر اساس اطلاعات پایگاه اطلاع ‌رسانی «اسکوپوس»، ایران در تولید علم رتبه 22 را در سطح جهان دارد و در سال 2015 و به استناد همین پایگاه، رتبه علمی کشور 16 است که این رتبه باعث افتخار و نشان دهنده تلاش دانشمندان در عرصه تولید جهانی و مشارکت بالای آنان در تولید جهانی علم است این در حالی است که پبش از پیروزی انقلاب اسلامی، در هیچ‌کدام از پوسته ‌های تولید علم جهانی قرار نداشت.
میرزاده با اشاره به جایگاه دانشگاه آزاد در تولید جهانی علم، گفت: بر اساس تحقیقات مستند و علمی که در این زمینه انجام شده، در سال 2015 با در نظر گرفتن سهم دانشگاه آزاد رتبه ایران در تولید جهانی علم 16 و بدون آن رتبه ایران در تولید جهانی علم با 6 پله کاهش به 22 خواهد رسید.
وی گفت: چگونه است که در افزایش رتبه کشور در سطح جهانی، میزان عملکرد تاثیر دانشگاه آزاد اسلامی را محاسبه می ‌کنند، اما در گزارش ‌های داخلی که جنبه سفارشی دارد، نام دانشگاه آزاد که بیش از 20 درصد تولید علم ایران را برعهده دارد، حذف می‌شود؟ اگر میزان تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی حذف شود، آنچه که به آن افتخار می‌کنیم از جمله رتبه و جایگاه علمی ایران در منطقه و جهان چیزی نخواهد بود که اکنون هست.

** توسعه کیفی مقالات دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه WOS
وی با بیان اینکه در پایگاه WOS سهم دانشگاه در بازه سال‌ های 2006 تا 2015 در پایگاه جهانی علم و مقالات پراستناد 22.5درصد بود، گفت: این سهم دانشگاه آزاد در سال 2015 به 29.5 درصد رسید که نشان از توسعه کیفی مقالات دانشگاه آزاد دارد.
میرزاده با ابراز تاسف از بداخلاقی‌ های موجود نسبت به نادیده گرفته شدن سهم دانشگاه آزاد اسلامی در تولید علم کشور گفت: در گزارش ‌های منتشر شده درباره تولید علمی دانشگاه‌ ها و موسسات برتر کشور توسط یک نهاد مسئول، نام دانشگاه آزاد اسلامی حذف شده که این بی انصافی است.
میرزاده برای کسانی که مسئول دستگاه هایی هستند که باید بر اساس ویژگی کاری خود راستگو باشند ولی به ناحق نام دانشگاه آزاد اسلامی را از گزارش های تولید علمی کشور حذف می کنند ابراز تاسف کرد.
وی چنین برخوردهای سیاسی با دانشگاه آزاد اسلامی را که دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی و شجره طیبه ای است که در بیش از 400 واحد در سراسر کشور آثار عظیمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته و یک الگوی جهانی و پدیده بین المللی است غیر منصانه دانست.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد، میرزاده اظهار داشت: این بی‌انصافی در حق 68 هزار عضو هیات‌ علمی و به نوعی توهین به یک‌ میلیون و 700 هزار دانشجو، 5.7 میلیون فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی و بیش از 500 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی است.
وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 32 هزار و 500 عضو هیات علمی تمام وقت در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت دارند گفت: از این تعداد بیش از 17 هزار نفر استادیار به بالا هستند و با اعمال سیاست های درست در دانشگاه آزاد اسلامی تعداد مربیان به زیر 40 درصد رسیده است.
میرزاده با تاکید بر اینکه تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سال های آینده افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی دارای 500 هراز دانشجوی تحصیلات تکمیلی است و طبق قوانین دانشگاه این افراد باید برای فارغ التحصیلی حداقل 2 مقاله ISI داشته باشند بر همین اساس بدون شک تولیدات علمی دانشگاه افزایش پیدا می کند در آن زمان چگونه می خواهند نام دانشگاه آزاد اسلامی را از تولید علمی کشور حذف کنند.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *