دانلود رایگان دفترچه سوالات وپاسخ کنکور ارشد علوم‌ کتابداری‌ و اطلاع‌ رسانی ‌91

Untitleda8
دانلود رایگان دفترچه سوالات وپاسخ کنکور ارشد علوم‌ کتابداری‌ و اطلاع‌ رسانی ‌91

داتلود سوالات دانلود کلید

 

معرفی رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی – مقطع کارشناسی ارشد

آثار و نوشته های بزرگان علم و ادب یکی از اساس ترین عوامل شناخت و انتقال فرهنگ یک کشور یا جامعه به جوامع دیگر بوده است. کتابخانه ها از دیرباز به عنوان مراکز نگهداری و اشاعه این آثار و میراث فرهنگی شناخته شده اند. تحولات جوامع بشری در طول قرون اخیر از جمله پیدایش صنعت چاپ، انقلاب صنعتی، دگرگونی شیوه های آموزش، تاثیر نتایج تحقیقات در توسعه و رشد اقتصادی – اجتماعی و پیشرفتهای سریع و اعجاب آور علوم و فنون و پژوشهای مبوط، هریک به نوبه خود تاثیری عمیق در رشد حجم منابع چاپی و غیر چاپی اطلاعاتی داشته است. هر چند فراوانی انتشارات و اطلاعات کار آموزش و پژوهش را ساده می کند ولی در عین حال سبب بروز اشکالاتی در دسترس به منابع اطلاعاتی مورد نیاز می شود و این مسئله می تواند جریان پیشرفتهای فرهنگی و گسترش آموزش و پژوهش در زمینه های گوناگون راکند یا مختل سازد.
توجه به اهمیت افزایش سطح فرهنگ عمومی و ترویج کتابخوانی افراد جامعه ضرورت تحقیق و توسعه و شناخت بیشتر هویت فرهنگی از یک سو و افزایش سریع حجم اطلاعات از سوی دیگر، ایجاد و توسعه کتابخانه ها و مراکز اسناد و مدارک را به عنوان کانون گرد آوری و اشاعه اطلاعات ضروری ساخته است.
در شرایط فعلی که کشور ایران باید در جهت بازیابی هویت فرهنگی خویش و استقلال علمی و فنی و حصول خودکفایی اقتصادی گام بردارد کار بهره گیری درست و به موقع از اطلاعات علمی و فنی ودقیق و روز آمد و نیز استفاده از میراث غنی فرهنگ گذشته باید جدی گرفته شود. در این رابطه کتابخانه ها و مراکز اسناد و مدارک وظیفه دارند تا با توجه به نیاز ویژگیهای جامعه استفاده کننده، به انجام نقش و رسالت خویش بپردازدند. مراکز اسناد و مدارک در زمینه های مختلف موضوعی و تخصصی اطلاعات مورد نیاز پژوهندگان را گرد آوری و تجریه و تحلیل نموده و آماده استفاده میکنند. کتابخانه دانشگاهی به عنوان پیشتیبان برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، کتابخانه های آموزشگاهی به عنوان تقویت کننده برنامه های درسی و کتابخانه های عمومی در جهت افزایش فرهنگ و دانش عمومی می توانند خدمات و منابع لازم را فراهم آورند. برای ایجاد تجهیز و اداره اینگونه کتابخانه ها و مراکز اسناد و مدارک ونیز ارائه خدمات اطلاعاتی لازم، آموزش نیروی انسانی در سطح کارشناسی ارشد در گرایش های مختلف امری ضروری است.

طول دوره تحصیل

متوسط طول دوره کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی شامل 4 نیمسال تحصیلی(2 سال) بوده و حداکثر آن طبق ضوابط پیش بینی شده در آئین نامه های مصوب وزارت فرهنگ و آموزش عالی خواهند بود.
طول هر ترم 17 هفته و معادل یک نیمسال تحصیلی است، زمان هر واحد درسی از نوع نظری 17 ساعت، از نوع عملی 34 ساعت و کارورزی و کارآموزی حداقل 68 ساعت در طول ترم می باشد. کاروزیها در کتابخانه ها و مراکز اسناد متناسب با گرایش تخصصی دانشجو انجام می گیرد.

تعداد واحدها

تعداد واحدهای دروس دوره کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی 32 واحد بشرح زیر است>
– دروس عمومی 2 واحد (الزاماً دانشجویانیکه در دوره کارشناسی نگذرانده اند)
– دروس اختصاصی 4 واحد
این دروس در تمام گرایش های دانشگاهی، آموزشگاهی، عمومی و اطلاع رسانی یکسان است.
– دروس اختصاصی اجباری 12 واحد
– دروس اختصاصی اختیاری 8 واحد
– سمینار (تهیه مقاله و نقد مطالب) 2 واحد
– کارورزی 2 واحد
– رساله (پایان نامه ) 4 واحد
یادآوری: دانشجویانی که از رشته های غیرکتابداری در مقطع کارشناسی ارشد این رشته پذیرفته می شوند علاوه بر 32 واحد فوق باید طبق جدول شماره 3 دروس پیشنیاز را بگذرانند.

نقش و توانایی یا کارایی

وظایفی که قابلیت انجام آنها از فارغ التحصیلان این سطح از علوم کتابداری و اطلاع رسانی انتظار می رود عبارتند از :
1- برنامه ریزی واداره انواع کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی
2- انجام امور تخصصی، فنی و خدماتی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی
3- نظارت و کنترل فعالیتها، رفع اشکالات فنی و تخصصی
4- اجرای امور پژوهشی در مسائل کتابداری و اطلاع رسانی
5-همکاری با برنامه های آموزشی و پژوهشی،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *