نوجوانانی که در کنکور شکست می خورند و به اصطلاح پشت درب های بسته می مانند و به دانشگاه ورود پیدا نمی کنند غافل از این هستند که زندگی در جریان است و می توانند به نوع دیگری فرصت ها را به هدف تبدیل کنند.

به گزارش  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایسکانیوز و به نقل از آستان افراد زیادی در طول تاریخ نام شان به عنوان افراد موفق ثبت شده است که مهارت علمی اندکی داشتند اما در رشته های فنی مختلف مانند کامپیوتر و…. موفق عمل کرده اند و در حال حاضر نیز در رشته فنی خود در جهان خوش درخشیده اند.

دکتر فرج حسینیان روان شناس و استاد دانشگاه در مورد بحث کنکور و این آزمون سرنوشت ساز برای برخی نوجوانان گفت:دانش آموزان باید بدانند که گذشتن از سد کنکور تنها آینده آنها را نمی سازد بلکه مسائل دیگری در زندگی وجود دارد که در کنار آزمون کنکور آنها را برای شروع یک زندگی اجتماعی آماده می کند بنابراین می توان از طرق دیگر به موفقیت های دیگر نیز دست یافت.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: قله های موفقیت در زندگی بی شمار هستند از این رو نباید شکست در آزمون کنکور را معادل شکست در زندگی تصور کرد.برنامه ریزی برای آینده ای موفق اولین گامی است که باید پس از موفق نشدن در کنکور برداشت به نحوی که نباید این طور تصور کرد که دنیا به آخر رسیده است .لذا باید دوباره تلاش کرد تا به سرنوشتی ایده آل دست یافت.

این روان شناس با تاکید بر اینکه برنامه ریزی برای مطالعه درس ها و بهره گرفتن از مشاوران تحصیلی امری سازنده در موفقیت این آزمون است ادامه داد:نقش والدین،گروه همسالان ،معلمان،مدیران،مربیان و مشاوران تحصیلی در کنکور حائز اهمیت است و این افراد می توانند عملکرد و کارکردهای مثبت و منفی به کنکوری ها القا کنند. بنابراین انتخاب درست هر یک از این افراد و همفکری با آنها نقش بسزایی در گذراندن این مرحله از زندگی دارد.

دکتر حسینیان افزود:چنانچه نوجوانانی که تصور می کنند در سال نخست نمی توانند به دانشگاه ورود کنند و یا رشته تحصیلی مورد نظرشان را قبول نمی شوند بهتر است در طول مدت یکسالی که برای کنکور سال آینده برنامه ریزی می کنند ابتدا برای رسیدن به توانایی بیشتر و کشف توانمندی های شان تلاش کنند.

به گفته این استاد دانشگاه؛برخی افراد توانمندی علمی پایین تری دارند در عوض توانایی و مهارت فنی بسیار بالایی در آنها مشاهده می شود در این مورد با درک از سوی والدین و برنامه ریزی در راستای تقویت مهارت هر چه بهتر فنی می توانند به موفقیت برسند و گام های موثری در راستای خدمت رسانی به جامعه بردارند.

حسینیان گفت:افراد زیادی در طول تاریخ نام شان به عنوان افراد موفق ثبت شده است که مهارت علمی اندکی داشتند اما در رشته های فنی مختلف مانند کامپیوتر و…. موفق عمل کرده اند و در حال حاضر نیز در رشته فنی خود در جهان خوش درخشیده اند.ناکامی در کنکور و احساس شکست در این مرحله از زندگی زمانی بر نوجوان چیره می شود که از سوی خانواده یا اقوام مورد سرزنش قرار گیرد.

او افزود:در این شرایط به طور قطع استرس و اضطراب حتی وسواس فکری به سراغ نوجوان می آید و او را در این آزمون یک گام به عقب می کشاند.صبر و بردباری اعضای خانواده و والدین و تشویق های مکرر از سوی خانواده بهترین واکنشی است که هیچ گاه نوجوانان را با تلخکامی و شکست رو به رو نمی کند.بنابراین می توان نتیجه گیری کرد روش های گوناگونی برای رسیدن به قله های موفقیت وجود دارد که یکی از آنها کنکور است و راه های زیادی برای امتحان و رسیدن به موفقیت هنوز وجود دارد.