‘دیپلماسی علمی’ مبنای توسعه همکاری های دانشگاهی تهران – مانیل است

به گزارش  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، ‘عباس قنبری باغستان’ رایزن علمی ایران در شرق آسیا در گفت وگو با روزنامه انگلیسی زبان ‘مانیلا تایمز’ فیلپین، تصریح کرد: دیپلماسی علمی به معنای قرار دادن دانش، علم و تحقیقات به عنوان مبنایی برای روابط با کشورهای مختلف است و این دیپلماسی زمینه ای بهتر و مناسب تر برای توسعه همکاری های پایدار در حوزه های مختلف ایجاد می کند.
وی گفت: علم، دانش و تحقیقات، برخلاف سایر مولفه های سیاسی، فرهنگی، جغرافیایی و … که تاکنون مبنای توسعه همکاری های بین المللی بوده اند، از مبانی و استانداردهای جهانی و مورد قبول عموم محققان، اندیشمندان و روشنفکران برخوردار است و تغییر آن به راحتی امکان پذیر نیست، لذا اگر به عنوان مبنایی برای توسعه روابط مورد توجه قرار گیرد، کمتر دچار تغییر یا آسیب خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ‘دیپلماسی علمی’ به عنوان یک اصل اساسی برای ‘توسعه همکاری های بین المللی’ در دستور کار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران قرار دارد، گفت: توسعه همکاری های علمی و دانشگاهی بین دو ایران و فیلپین موجب تقویت همکاری های دوجانبه در سایر حوزه ها نیز خواهد شد.
رایزن علمی ایران در شرق آسیا که برای بازدید از دانشگاه های فیلیپین و دیدار با دانشجوهای ایرانی به مانیل سفر کرده بود، روز پنجشنبه و جمعه هفته گذشته از سه دانشگاه بزرگ این کشور دیدن کرد و با مقامات عالیرتبه این دانشگاه ها راه های توسعه همکاری های دوجانبه علمی و دانشگاهی را بررسی کرد.
قنبری باغستان در این دیدارها با اشاره به توانمندی های علمی و دانشگاهی ایران، گفت: ایران در سال 2015 میلادی به لحاظ تولید علمی در منطقه خاورمیانه رتبه نخست، در آسیا رتبه 5 و در جهان رتبه 16 را از آن خود کرده است که این امر نشان دهنده رشد سریع پیشرفت های علمی ایران در سال های اخیر است.
وی با اشاره به فعالیت دو هزار و 500 دانشگاه و مرکز آموزش عالی در ایران، 36 پارک فناوری، انتشار یکهزار مجله علمی و تحقیقاتی و … ظرفیت کشورمان را برای توسعه همکاری های علمی با فیلپین بسیار زیاد دانست.
وی در گفت وگو با ‘مانیلا تایمز’، نانوتکنولوژی، سلول های بنیادی، فناوری اطلاعات و … را از حوزه هایی اعلام کرد که فیلیپین به عنوان یک کشور درحال توسعه به آنها نیاز دارد و می تواند از کمک جمهوری اسلامی ایران برخوردار شود.
این روزنامه فیلیپینی در پایان ایران را جزء معدود کشورهایی معرفی کرد که توانسته است به صورت مستقل ماهواره تحقیقاتی در مدار زمین قرار دهد و تلاش دارد طی 10 سال آینده با استفاده از فناوری بومی، فضانورد به فضا اعزام کند.
در حال حاضر بیش از 400 دانشجوی ایرانی در دانشگاه های فیلیپین و در رشته های پزشکی و دندانپزشکی تحصیل می کنند.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *