بنیاد ملی نخبگان به برخی از تسهیلات ارائه شده توسط بنیاد به نخبگان تحت پوشش خود اشاره کرده و ارائه تسهیلات نظام وظیفه تخصصی، تسیهلات پسادکتری و جذب در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و جذب در نهادهای فناورانه و صنعتی را از جمله این حمایتها برشمرده است.
به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران  کنکوری ارشد دکترا به نقل از تسنیم «پویا»؛ با هدف بررسی عملکرد و مشکلات چند سال اخیر بنیاد ملی نخبگان، سلسله مصاحبه‌هایی با برخی از افراد تحت پوشش این بنیاد در قالب گفت‌وگو با تسنیم منتشر شد؛ در این مصاحبه‌ها به بررسی مشکلات نخبگان کشور، تسهیلات ارائه شده توسط بنیاد به افراد تحت پوشش، دلایل تمایل آنها برای ماندن در کشور یا اقامت در خارج از کشور برای تحصیل یا کار و … پرداخته شد.

از جمله محورها و مسائلی که افراد تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان بر آن تاکید داشتند، می‌توان به تسهیلات و حمایتهای مالی ضعیف در عین ارائه کارهای علمی و پژوهشهای بزرگ و زمان‌بر، مراحل اداری زیاد و زمان‌بر برای دریافت این تسهیلات، چارچوب بسته و محدود برای جذب نخبگان کشور، تعهد عدم اشتغال در عین مقرری ناچیز ماهیانه، عدم استفاده از توان افراد تحت پوشش بنیاد، عدم داشتن برنامه مدون و منظم بعد از فارغ‌التحصیل شدن نخبگان، تسهیلات غیرقابل مقایسه کشورهای غربی نسبت به بنیاد اشاره داشت.

در گفت‌وگوی منتشر شده با یکی از افراد تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان با عنوان بلاتکلیفی افراد تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان، به برخی از مشکلات این نخبگان پس از فارغ‌التحصیلی از زبان این نخبه تحت پوشش بنیاد اشاره شده است؛ بنیاد ملی نخبگان با ارسال توضیحاتی درباره این مصاحبه، به برخی از تسهیلات ارائه شده توسط بنیاد به نخبگان تحت پوشش خود اشاره کرده که در ادامه مشروح این توضیحات آمده است:

«همانگونه که در متن گزارشی از زبان مصاحبه‌شوندگان نیز بیان شده است رویکرد بنیاد ملی نخبگان، ایجاد مسیری برای تواناسازی مستعدان برتر کشور و هدایت آنان به سمت تأثیرگذاری بیشتر و بهتر در حوزه تخصصی از یکسو و تسهیل مسیر به کارگیری و الگوسازی از سرآمدان و نخبگان در اجتماع تخصصی خود است، به همین دلیل بنیاد برای طی مسیر نخبگی، ایستگاه‌هایی را طراحی و به منظور تشویق و ترغیب صاحبان استعدادهای برتر برای طی مسیر نخبگی و رسیدن به مرحله اثرگذاری، در هر یک از ایستگاه‌ها تسهیلاتی برای مشمولان در نظر گرفته است که هر فرد براساس فعالیتهای نخبگانی خود و با توجه به جایگاهی که در آن قرار دارد، امکان بهره‌مندی از تسهیلات مطابق ضوابط بنیاد را خواهد داشت.

براین اساس بنیاد ملی نخبگان با تصویب آیین‌نامه «شناسایی و پشتیبانی از دانش آموختگان برتر دانشگاهی» حمایتهایی را برای دانش‌آموختگان صاحب استعداد برتر، طراحی کرده است که به شرح زیر است:

۱- تسهیلات نظام وظیفه تخصصی: با توجه به اینکه گذراندن دوره خدمت نظام وظیفه باعث دور شدن دانش‌آموختگان از محیط علمی می‌شود، بنیاد با هدف استفاده بهینه از توانایی‌های دانش‌آموختگان در توسعه علمی کشور تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی را در سه شاخه دانشگاهی، فناور و غیرمقیم برای آنان در نظر گرفته است که دانش‌آموختگان در صورت احراز شرایط می‌توانند دوره خدمت خود را با اجرای طرحی پژوهشی و در محیطی علمی و فناورانه به پایان برسانند.

۲- تسیهلات پسادکتری و جذب در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها: دانش‌آموختگان برتر دوره دکتری که قصد فعالیت در یک حوزه علمی را دارند می‌توانند از تسهیلات دوره پسادکتری (جایزه شهید دکتر چمران) و جذب در مؤسسه علمی (جایزه دکتر کاظمی آشتیانی)، که هر دو به منظور جذب هدفمند فرد در دانشگاه طراحی شده است، استفاده کنند. دانش‌آموخته برتر با بهره‌مندی از تسهیلات پسا‌دکتری می‌تواند در یک دوره حداکثر دو ساله در دانشگاه به عنوان پژوهشگر فعالیت کند و توانایی‌های پژوهشی، فناورانه و آموزشی خود را ارتقا دهد و همزمان زمینه جذب به عنوان عضو هیئت علمی خود را در آن دانشگاه فراهم کند. بنیاد نیز با ارائه تسهیلاتی از قبیل پرداخت حقوق و مزایا، حق بیمه اشتغال و بیمه تکمیلی و اعطای تسهیلات فرهنگی ــ رفاهی از آنان حمایت می‌کند؛ پس از اینکه دانش آموخته‌ برتر به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه مشغول به فعالیت شود به منظور تمهید شرایط اولیه برای فعالیت پژوهشی خود می‌تواند تسهیلاتی را در قالب «راتبه پژوهش/ راتبه تجهیزات» و نیز تسهیلات فرهنگی ــ رفاهی دریافت کند.

۳- جذب در نهادهای فناورانه و صنعتی: مسیر دیگر حمایت بنیاد از اشتغال، ایجاد زمینه‌ای برای جذب دانش‌آموختگان برتر در محیطهای صنعتی و فناورانه است. به همین دلیل دانش‌آموختگان برتر دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی که قصد اشتغال و نهادی صنعتی را دارند، می‌توانند از تسهیلات جذب در نهادهای فناورانه (جایزه شهید طهرانی‌مقدم) بهره‌مند شوند. براین اساس دانش‌آموختگان برتر از تسهیلات پرداخت بخشی از کارمزد و حق بیمه شاغل برای مدت حداکثر سه سال و تسهیلات فرهنگی ــ رفاهی بهره‌مند می‌شوند.

۴- جذب در دستگاه‌های اجرایی: مسیر دیگر حمایت بنیاد برای اشتغال، ایجاد زمینه‌ای برای جذب آنها در محیطهای سازمانی و اداری است به همین دلیل دانش‌آموختگان برتر دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در صورت جذب در دستگاه‌های اجرایی ( به عنوان کارمند) می‌توانند از تسهیلات آن براساس آئین‌نامه «جذب و نگهداری نیروی انسانی نخبه و استعداد برتر در دستگاه‌های اجرایی» (مصوبه هیئت وزیران ۱۳۹۰/۱۱/۹) و تسهیلات فرهنگی ــ رفاهی بنیاد بهره‌مند شوند.

۵- ادامه تحصیل در دوره دکتری: همچنین بنیاد ملی نخبگان با هدف تسهیل مسیر تحصیل دانش‌آموختگان برتر دوره کارشناسی ارشد در دوره دکتری تخصصی در دانشگاه‌های کشور و ایجاد ارامش بیشتر ذهنی برای تحصیل و فعالیتهای علمی آنان، تسهیلات «امکان ادامه تحصیل در دوره دکتری تخصصی (جایزه شهید احدی» را به تصویب رسانده است که بر طرق آن، دانش‌آموختگان برتر می‌توانند بدون شرکت در آزمون، تحصیل خود را در دوره دکتری ادامه دهند.

۶- تسهیلات فرهنگی و رفاهی: بنیاد با هدف رفع‌بخشی از نیازهای معیشتی کسانی که از دانشگاه دانش‌آموخته می‌شوند، تسهیلات فرهنگی ــ رفاهی (از قبیل وام خرید/ ساخت مسکن هدیه ازدواج، مسکن، سفرهای زیارتی و گردشگری و… ) را برای دانش‌آموختگان برتر به تصویب رسانده‌‌ است. بدیهی است این تسهیلات زمینه‌ای را برای برخی از نیازهای دانش‌آموختگان برجسته‌ای که درصدد تشکیل خانواده هستند، مهیا می‌کند.»