ایران و بلاروس برای افزایش همکاری های علمی و فناوری توافق کردند

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، ژوراوکوف در دیدار با فرهادی ضمن ارزشمند خواندن پیشرفت های علمی دو کشور در سالیان اخیر در سطح جهانی و با اشاره به توانمندی های دانشمندان بلاروسی و ایرانی در عرصه های نو، خواستار تعمیق و توسعه روابط آموزشی، علمی و فناوری شد.
فرهادی نیز در این نشست که شامگاه چهارشنبه با حضور محمدرضا صبوری سفیر ایران در مینسک انجام شد، با اشاره به جایگاه برتر جمهوری اسلامی در حوزه های بیو و نانو تکنولوژی و نیز گسترش شرکت های دانش بنیان ایرانی، زمینه توافق دو کشور برای ایجاد ارتباط گسترده این موسسه ها با شرکت های بلاروسی را در چارچوب ارتقای سطح روابط مهم خواند.
وی همچنین با رو به پیشرفت خواندن روابط علمی دو کشور در طی سالیان اخیر، خواستار تلاش های بیشتر برای رساندن این روابط به حداکثر بهره دهی در زمینه های مختلف شد.
دو طرف در این دیدار بر تعریف عینی زمینه های گوناگون قابل گسترش رواط علمی و فناوری ایران بلاروس تاکید کردند و خواستار گنجاندن این موارد در تفاهم نامه ششمین نشست کمیسیون همکاری های آموزشی، علمی و فناوری و پیگیری آنها تا حصول نتایج مورد نظر شدند.
همچنین در دیدار فرهادی با شومیلین رییس کمیته دولتی علمی و فناوری بلاروس و عضو کابینه این کشور، طرفین بر اهمیت گسترش همکاری ها در حوزه های فناوری نو و استفاده از تجربیات متقابل برای افزایش توانمندی های دو کشور در تامین نیازها تاکید کردند.
براساس برنامه اعلام شده در جریان سفر سه روزه هیات ایرانی به مینسک که دیروز آغاز شد، برنامه همکاری های آموزشی، علمی و فناوری دو کشور در چارچوب ششمین نشست کمیسیون همکاری ها در این حوزه به ریاست فرهادی و ژوراوکوف بررسی و توافق ها و یادداشت های نهایی شده امضا خواهد شد.
هیات های ایرانی و بلاروسی همچنین افزون بر نهایی کردن توافق و تفاهم های در دستور کار، همکاری های آینده در این حوزه را برای تدوین دستور کار هفتمین نشست این کمیسیون که سال 1397 در تهران برگزار خواهد شد، بررسی می کنند.
بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مینسک، همچنین با توجه به حضور حدود 1600 دانشجوی ایرانی در حال فراگیری رشته پزشکی در بلاروس، اعضای هیات ایرانی در حاشیه نشست کمیسیون همکاری ها و دیدار با مقام بلندپایه این کشور با رییسان دانشگاه های برتر بلاروسی درباره گسترش روابط مذاکره خواهند کرد.
بازدید از مراکز علمی و فناوری، واحدهای دانشگاهی و همچنین موسسه های علمی و پژوهشی نیز از دیگر برنامه های کاری هیات ایرانی در بلاروس است.
حسین سالارآملی قائم مقام امور بین الملل وزارت علوم، حمید اکبری قائم مقام معاونت آموزش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سیدعلی اکرمی فر رییس مرکز همکاری های فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی نکومنش رییس پژوهشگاه پلیمر و مهندسی پتروشیمی و علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از جمله اعضای هیات ایرانی در مذاکرات بلاروس هستند.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *