آیت الله هاشمی رفسنجانی: برای برگشت رونق به کشور باید به اقیانوس مردمی مراجعه کنیم

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی روز جمعه در سومین روز سفر به استان کرمان در جمع مسئولان، اساتید، دانشجویان و قشرهای مختلف مردم رفسنجان در سالن فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ملت ایران توانست انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند و شورش های اول انقلاب را خنثی کند در غیر اینصورت اکنون مانند کشورهای یمن، لیبی و افغانستان که ظلم در آنها بیداد می کند بودیم در حالی که در فضای تروریست ها نمی شود، نفس کشید.
وی گفت: اوایل انقلاب تروریست ها در کردستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ترکمن صحرا و در سراسر کشور وجود داشتند با اینکه قربانی های زیادی داشتیم اما توانستیم آنها را شکست دهیم و ملت ایران سرافراز است.
وی اظهار کرد: بعد از آن جنگ را بر ما تحمیل کردند که اگر اقیانوس بسیجی ها ، سپاه پاسداران نبود آیا می توانستیم بر جنگی که غرب و شرق علیه ما راه انداخته بودند پیروز شویم؟
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این مردم بودند که با امواج خروشان در میدان و در حوزه پشتیبانی و بر دشمن پیروز شدند و در سازمان ملل به خاطر مقاومت ایران اسلامی رای به ما دادند و 100 میلیارد دلار غرامت برای عراق نوشتند که به ایران بپردازد.
وی اظهار کرد: در دوران سازندگی نیز دیدیم که اگر مردم به خوبی عمل نمی کردند نمی شد توسعه پیدا کنیم لذا با حمایت های مردم در مدت کوتاه زیربناهای کشور را به ثمر رساندند.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه دانشگاه متعلق به همه مردم است افزود: دولت از دانشگاه آزاد پول زیادی بابت مالیات دریافت می کند اما ممنون دولت هستیم که اجازه داد به شما دانشگاهیان فن و معماری را ارتقا دهید و شهر را آباد کنید.
وی با اشاره به نقش مردم در گسترش دانشگاه آزاد گفت: در سراسر کشور ایران، عدالت آموزشی که در هیچ جای دنیا نیست به وسیله توسعه و گسترش دانشگاه آزاد بوجود آمده است.
رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اگر بخواهیم و مصلحت بدانیم باید واحد دانشگاهی ایجاد کنیم اما بنا به دلایلی پذیرش دانشجو نداریم.
وی با اشاره به نقش دانشگاه در حوزه اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید از فنون دانشگاهی در حوزه اقتصاد مقاومتی استفاده کرد و اگر اقتصاد مقاومتی را درست بشناسید راه توسعه را نیز پیدا خواهید کرد.
آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: اقتصاد مقاومتی درونزا و برون نگر است یعنی باید خودجوش باشیم در عین حال باید با نگاه دریافت علم و تکنولوژی و پیشرفت های دنیا به بیرون نگاه کنیم لذا ارتباط و تبادلات علمی با دنیا داشته باشیم.
وی بیان کرد: در سال های تحریم علیه ایران برای صادرات، بازار را گرفتند، از جمله بازار نفت را نیز گرفتند و باید هم بازار و هم منابع را که جزء اقتصاد مقاومتی هستند را نگه داریم و حفظ کنیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: درونزایی و برونزایی به تنهایی جواب نمی دهد و به وسیله دانشگاه می توان هم بازار و هم منابع را به دست آورد و نگه داشت.
وی ادامه داد: اگر جامعه امروز از دانش و تکنیک عالی برخوردار نباشد پیشرفت نمی کند و هرچند جامعه از منابع طبیعی و پرارزش برخوردار باشد بدون تکنیک و دانش نمی تواند توسعه یابد.
وی گفت: آنچه انسان را از سایر مخلوقات خداوند جدا کرده، دانش انسان است لذا منابع طبیعی ارزشمند شخصیت جهانی را به انسان نمی دهند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: سجده جز برای خدا نیست لذا ملائکه به خاطر دانش آدم سجده کردند و این را در قرآن داریم و همه مسلمانان قبول دارند و نباید جهان اسلام دانش را از دیگران بگیرد گرچه علم را هر طور شده باید گرفت.
وی اظهار کرد: دانش در جهان اسلام پیشتاز شد و زمانی که غرب و اروپا و … در جهل به سر می برد آن تمدن عظیم اسلامی را مسلمانان در جزیره ای که چند نفر می توانستند بخوانند و بنویسند، ایجاد کردند.
وی گفت: با این برنامه از سراسر دنیا به دانش روی آوردند و امت اسلامی به سرعت، تمدن عظیم را که مادر تمدن دنیاست، ساخت یعنی هر جا کتاب علمی و پدیده علمی وجود داشت دانشمند آن در ایران و دانشگاه هایش وجود داشت و وقتی دنیای اسلام به سمت دانش رفت، این دانش بشری از طریق ترجمه به دنیای اسلام راه پیدا کرد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: ایرانی ها در تحقیقات علمی پیشتاز بودند و هستند و دلیلش این است که جندی شاپور منطقه ای در ایران بود و دانشمندان آن، از نقاط مختلف کشور از جمله هند، رم، مصر، یمن و … و همچنین عیسوی ها، مسیحی ها، زرتشتیان و … در آن منطقه بودند.
وی گفت: در مدینه هم که پیغمبر (ص) بیمار می شد طبیب پیامبر اهل جندی شاپور بود به همین ترتیب جنگ های صلیبی راه های شناخت تمدن را به اروپا داد.
وی اضافه کرد: حقیقتا یکی از نعمت های بزرگ و مهم الهی که نصیب دانشمندان کشورمان شد باز کردن سفره تعلیم و تحصیل در سراسر کشور و اخیرا هم در سطح بین الملل در فضای مجازی است.
وی گفت: وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید دانشجو به تعداد کم در چند شهر برزگ کشور داشتیم و یکی از کارهای بسیار زیبای دانشگاه آزاد اسلامی این بود که عدالت و تعادل جغرافیایی در حوزه علم و دانش را در کشور ایجاد کرد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: ما در مورد این جریان دنبال انتقاد نیستیم ولی در تمام این سی و چند سال، کسانی به دلیل حسادت، کارشکنی می کردند و نمی خواستند علم رشد پیدا کند.
وی گفت: در حال حاضر نیز برای گرفتن مجوز تدریس مقاطع تحصیلی در دانشگاه آزاد دچار مشکل هستیم و با اینکه در هیئت امنای مرکزی دانشگاه آزاد دو وزیر حضور دارند اما مشکلات در این زمینه ها وجود دارد و به زحمت حل می شوند.
وی خاطرنشان کرد: اما با همه این مشکلات و نامهربانی ها، متکی بر اقدام بسیار هوشیارانه امام راحل، در حال عبور از مشکلات هستیم.
آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: با شروع بحث ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی در کشور، امام راحل حمایت کردند مبلغی پول دادند و جلوی هر تعرضی را گرفتند.
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دانشگاه هایی است که امروز به عنوان یک مرکز قابل قبول در جهان است و ما فرصت داریم تا وارد تکنیک و دانش گداخت هسته ای شویم.
وی گفت: در گداخت هسته ای هفت کشور حضور دارند و چند کشور نیز ورود می کنند و یکی از کشورهایی که قرار است ورود کند ایران است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در مذاکرات هسته ای وقتی که می خواستند برای ایران محدودیت ایجاد کنند گفتند در بحث گداخت هسته ای وارد شوید.
وی با بیان اینکه ایران اسلامی می تواند وارد گداخت هسته ای شود خاطرنشان کرد: اگر ایران 20 میلیون متر مربع فضای آموزشی و تحقیقاتی، 2 میلیون دانشجو، 5 میلیون نفر فارغ التحصیل نداشت چنین موقعیتی پیش نمی آمد.
وی گفت: این در حالی است که ملت با فداکاری انقلاب کردند و در فضای امنیت، دانشگاه ها ایجاد شد و تحصیل و رشد علم در ایران روز به روز در حال افزایش است.
آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: در رفسنجان اگر دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس نمی شد بقیه دانشگاه ها از جمله دانشگاه دولتی ولیعصر (عج) نیز به وجود نمی آمد.
وی عنوان کرد: خواهید دید که در موج جدید دانشگاه آزاد چند پله در فضای جهانی و در دانش مبنایی برای توسعه پیش خواهد رفت.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بدو ورود به دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان از طرح در دست احداث مسجد، مرکز فرهنگی امام محمد باقر (ع) و کتابخانه بازدید کرد.
آیت الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در سفری کوتاه به بهرمان و صحبت با مسئولان در جریان اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و کشاورزی مردم این خطه قرار گرفت و همچنین در جمع صمیمی هم ولایتی ها و اعضای خانواده و فامیل با آنان به گفت و گو پرداخت.
وی بدو ورود با حضور در گلزار شهدای بهرمان به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.
آیت الله هاشمی رفسنجانی عصر امروز (جمعه) در پایان سفر سه روزه به استان کرمان، رفسنجان را به مقصد تهران ترک کرد.
نشست با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی کشور و استان کرمان، بازدید از احداث تونل انتقال آب و شرکت در نشست شورای آب استان، افتتاح دو طرح در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، بازدید از باغ تاریخی فتح آباد، دیدار با نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان در دفتر امام جمعه کرمان، بازدید از پروژه های عمران شهری و بازار بزرگ کرمان و نشست با فعالان سیاسی استان از برنامه های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سفر سه روزه به استان کرمان بود.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *