سرپرست دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل قشم گفت: سال گذشته به دلیل برخی ایرادات وارد شده به این دانشگاه، پذیرش دانشجو با مشکل مواجه شد. اما با تصمیم تیم‌های بازدید مجدد، فعالیت این مرکز با جذب ۸۰ دانشجو در بخش تکمیل ظرفیت و بدون کنکور ادامه یافت.
حسین هژبریان در گفت وگو با خبرنگار کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایسنا، بیان کرد: در مهرماه امسال، بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دانشجوی جدید در مقاطع مختلف این واحد دانشگاهی جذب می‌شوند و این تعداد در ۲۵ رشته مشغول به تحصیل خواهند شد.

وی رشته‌های مرتبط با تربیت بدنی، ادبیات، تاریخ، حسابداری، مهندسی صنایع، مدیریت، الکترونیک، کامپیوتر و حقوق را از جمله مهمترین رشته‌های این واحد در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اعلام کرد.

سرپرست دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل قشم با بیان اینکه این دانشگاه اکثر رشته‌های پرمتقاضی را در خود جای داده است، افزود: به دلیل کیفیت آموزش های ارائه شده، ارزان بودن شهریه دانشگاه و نبود نیاز برای حضور مستمر در کلاس‌ها، این دانشگاه در بین اقشار مختلف مردم جزیره از مقبولیت و استقبال خوبی برخوردار است که امیدواریم با طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و همچنین افزایش کمی و کیفی رشته‌ها و خدمات آموزشی بتوانیم بیش از پیش به مردم جزیره خدمت کنیم.

وی تصریح کرد: دانشگاه واحد بین الملل قشم در برخی امکانات حتی از مراکز موجود در مرکز استان نیز در حد بالاتری برخوردار است و وجود کارگاه کامپیوتر با ۱۰۰ دستگاه رایانه، کتابخانه ۱۰ هزار جلدی و داشتن دومین ANIMALL HOUSE استان، این مرکز را از سایر ماکز دانشگاهی متمایز کرده است.

هژبریان، تعداد رشته های کارشناسی ارشد این دانشگاه را ۱۹ رشته برشمرد و اضافه کرد: رشته های مدیریت، تربیت بدنی، دو گرایش زیست شناسی، زمین شناسی، تاریخ، IT و نرم افزار از جمله این رشته های می باشند.

وی گفت: هم اکنون ۱۱۰۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه در مقطع کارشناسی و ۹۰۰ نفر نیز در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند و ۶۵ درصد دانشجویان کارشناسی را دختران و ۶۰ درصد دانشجویان کارشناسی ارشد را پسران تشکیل می‌دهند.

سرپرست دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل قشم کمبود اعضای هیات علمی را از مشکلات این دانشگاه در سالهای گذشته عنوان کرد و افزود: سال گذشته یک عضو هیات علمی به صورت بورسیه در این دانشگاه جذب شد و در حال جذب دو عضو هیات علمی دیگر هستیم و امیدواریم تا سال آینده، سه عضو دیگر هیات علمی به این دانشگاه اضافه شود تا مجموع اعضای هیات علمی به ۱۲ نفر برسد.

وی از وجود تعداد زیادی از استادان پروازی در این دانشگاه گفت و اضافه کرد: در مقطع کارشناسی ارشد بیشتر استادان از شهرهای دور در قشم حضور می‌یافتند که این موضوع علاوه بر ایجادمشکلاتی از قبیل کمرنگ شدن حضور استادان در دانشگاه، موجبات افزایش هزینه برای دانشگاه می شد که با تدابیر انجام شده، استفاده از استادان بومی هرمزگانی در دستور کار قرار گرفت و تعداد استادان پروازی به یک سوم کاهش یافت.

هژبریان، ادامه داد: سیاست بومی گرایی مورد توجه دانشگاه قرار گرفته و بدون کاهش کیفیت آموزشی، شاهد حضور استادان بومی در دانشگاه پیام نور واحد بین الملل قشم هستیم.

وی گفت: هم اکنون ۲۰ استاد پروازی ۳۰ استاد نیز بومی در این واحد دانشگاهی مشغول فعالیت هستند و خوشبختانه نیاز این واحد دانشگاهی به استفاده از استادان پروازی در مقطع کارشناسی برطرف شده است.

سرپرست دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل قشم در ادامه توجه به زیرساخت‌های عمرانی و آموزشی دانشگاه را از اولویت‌های این دانشگاه دانست و افزود: اجرای پروژه سردر دانشگاه با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار به پایان رسیده و احداث مجتمع فرهنگی شامل نمازخانه، اتاق های ویژه فعالیت‌های فرهنگی، بسیج و … با یک میلیارد ریال اعتبار و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

وی محوطه سازی را ازدیگر اقدامات عمرانی این دانشگاه برشمرد و اضافه کرد: این پروژه در دو فاز طراحی شده و در فاز نخست، تسطیح، خاکبرداری، خاکریزی و درختکاری با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال انجام شده و هم اکنون این پروژه برای سنگفرش آماده شده است.

این مسئول همچنین از ساخت ساختمان شماره دو این مرکز خبر داد و گفت: این پروژه در سه فاز طراحی شده که هم اکنون اسکلت فلزی این ساختمان اجرا شده و پیش‌بینی می‌شود این پروژه برای مهرماه ۱۳۹۶ به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه به ۲۷ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، بیان کرد: تکمیل این ساختمان می‌تواند نیازهای آموزشی، پژوهشی ریال کارگاهی و آموزشگاهی این دانشگاه را برطرف کند .همچنین ساختمان شماره دو مرکز پیام نور قشم با دو هزار و ۲۷۰ متر مربع مساحت در سه طبقه اجرا می‌شود.

وی در خصوص وضعیت نیروها و کارکنان این دانشگاه گفت: هم اکنون ۳۶ نیرو به شکل‌های شرکتی، پیمانی و قراردادی در این دانشگاه مشغول فعالیت هستند.

هژبریان در ادامه آموزش مجازی را یکی از روش های سیاستی دانشگاه پیام نور دانست و گفت: پیام نور در حال حرکت به سمت برگزاری کلاس‌ها و دوره‌ها به شیوه‌های مجازی است و در بازدید رییس دانشگاه پیام نور کشور که اردیبهشت ماه امسال از واحد قشم انجام شد، توسعه رشته‌ها در بخش آموزش‌های مجازی در دستور کار قرار گرفت.

وی ایجاد ANIMAL HOUSE به مساحت ۴۰ متر مربع برای دانشجویان زیست شناسی را یکی از نیازهای رشته های بیوسیستماتیک و زیست جانوری دانست و اضافه کرد: برای ایجاد این فضا، ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

سرپرست دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل قشم همچنین به ایجاد موزه آبزیان اشاره کرد و افزود: دانشجویان رشته شیلات، شیمی و زیست شناسی با ایجاد این مرکز می‌توانند از موجودات موجود در ان استفاده کنند و هم اکنون نیز ۳۰ گونه تاکسیدرمی شده در این موزه نگهداری می‌شود.

وی بیان کرد: این موزه، سومین مرکز تحقیقات آبزیان است که با ۲۵ متر مربع مساحت و صرف اعتبار ۶۰۰ میلون ریالی افتتاح شد و برای دانشجویان مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هژبریان، ایجاد این مرکز را راهی برای درآمدزایی این دانشگاه برشمرد و گفت: با تزریق اعتبار یک میلیارد ریالی برای توسعه این فضا، محصولاتی که ارزش اقتصادی دارند، تولید و عرضه می‌شوند.

وی اظهار کرد: با خرید تجهیزات و مواد اولیه برای این مرکز، نخستین محصولات مرکز تحقیقات آبزیان دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل قشم تا پایان سال وارد بازار می‌شوند.

سرپرست دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل قشم در ادامه به عنوان «بین الملل» این دانشگاه اشاره کرد و افزود: با مذاکرات انجام شده قرار است آموزش زبان فارسی به صورت فشرده به اتباع خارجی جزیره داده شود و پس از آن اقدام به پذیرش دانشجوی خارجی کنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه پیام نور واحد بین الملل قشم قصد دارد در عمل بین الملل باشد و برای نیل به این مقصود، آموزش زبان انگلیسی به کارمندان این دانشگاه و همچنین آغاز دوره‌های آموزشی زبان فارسی برای اتباع خارجی از تابستان امسال در برنامه کاری مسئولان این دانشگاه قرار گرفته است.

هژبریان بیان کرد: قشم با توجه به امکان ورود و خروج راحت تر دانشجویان خارجی، مکان خوبی برای جذب این دانشجویان است و این اقدام علاوه بر ارز آوری، می‌تواند ارتباط فرهنگی میان ایران و کشورهای دیگ جهان را افزایش دهد.

سرپرست دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل قشم در پایان گفت: در نخستین مرحله اخذ دانشجویان خارجی، ۱۰ تا ۱۵ نفر از دانشجویان، در ترم بهمن ماه تحصیل خود را در دانشگاه قشم آغاز خواهند کرد.