گروههای تکفیری ریشه در تفکر اموی صدر اسلام دارند

به گزارش  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، حجت الاسلام سید ابومحمد مرتضوی روز دوشنبه در دهمین همایش استادان و دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور در مشهد افزود: تفکر اموی هیچ ارتباطی به تفکر نبی مکرم اسلام (ص) نداشته و ندارد و یکی از نتایج آن شکل گیری جبهه خوارج از میان رزمندگان سپاه حضرت امام علی (ع) بود.
وی اظهار کرد: علامه شهید مرتضی مطهری خوارج را دارای چهار ویژگی می دانست که عبارت بودند از فداکاری در پای عقیده، عبادت پیشگی، جهالت، نادانی و کج فهمی و تنگ نظری و کوته بینی که وقتی کسی را مطابق رای نظر خود نمی یافتند او را واجب القتل می دانستند.
وی گفت: طرفداران این الگوی فکری وقتی علیه حکومت اسلامی شمشیر کشیدند توسط حضرت علی (ع) در هم کوبیده شدند اما این فکر بعدها با تئوری ‘ابن تیمیه’ در قرن هشتم و اجرای محمد ابن عبدالوهاب در قرون یازدهم و دوازدهم احیا شد.
حجت الاسلام مرتضوی افزود: احیای تفکر خوارج در زمان معاصر یک ویژگی داشت و آن پیوند خوردن قبیله خشن آل سعود در عربستان با حکومت انگلیس بود.
وی اظهار کرد: این پیوند، وضعیت بد، مشکل و خطرناکی را تحت عناوین مختلف اسلامی و با شعار احیای تفکر اسلامی که همان سلفی گری است به وجود آورد.
وی گفت: ایجاد محدودیت های قهری به هر نحو ممکن، روشنگری و تبیین اسلام نبوی، ایجاد ارتباط و وحدت میان اندیشمندان و مصلحان جهان و تبیین وضعیت خطر افراط برای مصلحان بین المللی که فراتر از هرگونه تعصب می اندیشند، از راههای برون رفت از این وضعیت دشوار می باشد.
دهمین همایش استادان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور در مشهد برگزار شده است تا هفتم مرداد ماه ادامه دارد.
در این همایش 80 دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در 35 کشور جهان شرکت دارند.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *