کیفیت متفاوت سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان کشور در مشهد

به گزارش  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، این المپیاد به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی ورزشی دانشگاه های کشور از 28 تیر ماه امسال به مدت یک هفته در مشهد برگزار شد و دو هزار و 500 دانشجوی دختر در هشت رشته والیبال، بسکتبال، فوتسال، تنیس روی میز، بدمینتون، تکواندو، شنا و دو و میدانی به رقابت پرداختند.
در کنار فراهم بودن محیط سالم برای تخلیه انرژی در فضایی مفرح برای دختران ایران زمین، قریب به اتفاق مربیان و دست اندرکاران برگزاری این المپیاد سطح کیفی این دوره از رقابتها را نسبت به دوره های گذشته مطلوبتر ارزیابی کردند.

* محدودیت حضور ورزشکاران ملی پوش در این رقابتها
به گفته معاون فنی سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان، این دوره از نظر کیفیت در سطح بسیار خوبی برگزار شد و امکان حضور دانشجویان غیرحرفه ای نیز در این رقابتها فراهم شد.
الهه عرب عامری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دراین دوره از المپیاد سعی بر آن شد که ورود ورزشکاران حرفه ای و ملی در این مسابقات محدود شود تا انگیزه دانشجویان برای حضور در این رقابتها افزایش یابد.
وی اظهار کرد: از این رو در هر تیم ورزشی فقط یک ورزشکار ملی پوش حضور داشت تا فضا برای رقابت ورزشکاران غیرحرفه ای باز باشد.
وی گفت: باید در دانشگاه ها توجه ویژه ای به رشته تربیت بدنی شود و با علاقه مند کردن دانشجویان به فعالیتهای ورزشی نیروی انسانی سالم و بانشاط برای فعالیت در جامعه تربیت شود.
عرب عامری ضمن تاکید بر لزوم فراگیرشدن ورزش همگانی در بین دانشجویان به خصوص دختران افزود: سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان نیز با هدف همگانی شدن ورزش در بین دانشجویان برنامه ریزی شد و اولین دوره ای است که 2 هزار و 500 دانشجوی دختر در این رقابتها شرکت کردند.

* استفاده از بهترین داوران و کادر فنی و اجرایی در المپیاد
برگزاری موفق رقابتهای ورزشی و المپیادهای دانشجویی در گرو عوامل مختلف نظیر کادر فنی، کادر اجرایی، سطح کیفی تیم های حاضر در رقابتها و مکان مناسب است.
مدیر کل اداره تربیت بدنی وازرت علوم، تحقیقات و فناوری در باره کیفیت این المپیاد به خبرنگار ایرنا گفت: از داوران مجرب در این دوره از بازیها استفاده شده و از نظر فنی نیز بهترین تیم ها در این المپیاد به رقابت پرداختند.
محمد پورکیانی افزود: این المپیاد فرصتی برای نمایش توان ورزشی تمام دانشگاه های کشور بوده و تیم های شرکت کننده در این دوره از حدود یک سال گذشته با رقابت در مسابقات درون دانشگاهی و منطقه ای موفق به کسب سهمیه لازم برای ورود به رقابتها شدند.
وی ادامه داد: همچنین حضور قهرمانان ملی پوش و لیگ برتری در این المپیاد محدود به یک بازیکن ملی پوش در هر تیم شد تا در کنار عدالت ورزشی شرایط برای حضور همه دانشجویان در این المپیاد فراهم شود.
وی با بیان اینکه برگزاری چنین برنامه هایی منجر به نهادینه شدن ورزش در بین دانشجویان می شود گفت: سرانه فضای ورزشی هر دانشجو در کشور یک متر مربع است در حالی که برای رسیدن به وضعیت مطلوب این رقم دست کم باید 2 متر باشد.
پورکیانی افزود: بودجه امسال این اداره کل 52 میلیارد ریال است که نسبت به سال قبل 12 درصد افزایش داشته است ولی هنوز متناسب با فعالیتهای ورزشی و نیاز دانشگاه ها نیست.
وی با اشاره به فعالیت 120 دانشگاه و مرکز آموزش عالی در کشور اظهار کرد: با احتساب دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی هم اکنون حدود چهار میلیون و 600 هزار دانشجو در کشور مشغول تحصیل هستند که بودجه یاد شده برای این تعداد کافی نیست.
وی ادامه داد: ورزش در دانشگاه ها با سلامت جسمی و روحی دانشجویان مرتبط است لذا باید به تامین منابع بیشتر برای این حوزه توجه لازم داشت.
مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم گفت: برای ایجاد شور و نشاط و شادابی بین دانشجویان باید بودجه مورد نیاز در بخش ورزش و تربیت بدنی تامین شود.

* رکورد پرتاب نیزه در این دوره از المپیاد شکسته شد
رئیس انجمن دو و میدانی سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دختر نیز گفت: این رقابتها با کیفیت مطلوب برگزار شد و 46 تیم در آن به رقابت پرداختند.
پرستو اصانلو با اشاره به برگزاری رقابتهای دو و میدانی در پیسست تارتان دانشگاه فردوسی مشهد افزود: این پیست به بهترین شکل برای برگزاری رقابتها آماده شده بود.
وی اظهار کرد: در این دوره از رقابتها رکورد پرتاب نیزه که در دوره قبل 29 متر بود توسط دانشگاه بیرجند شکسته شد و به 37 متر رسید.
وی گفت: این رقابتها در فضایی سالم و بدون مشکل انجام شد.

* کیفیت تکنیکی المپیاد ضعیف بود ولی بازیکنان یکدست بودند
رئیس انجمن بسکتبال المپیاد مزبور هم گفت: از مجموع 179 دانشجوی شرکت کننده در مسابقات بسکتبال این المپیاد 67 نفر دانشجوی رشته تربیت بدنی، 54 نفر دانشجوی رشته مهندسی و 58 نفر دانشجوی سایر رشته های دانشگاهی بودند.
منیژه نوروزیان افزود: با اینکه کیفیت تکنیکی رقابتها به دلیل عدم امکان حضور بازیکنان حرفه ای در این المپیاد ضعیف بود ولی بازی های خوبی انجام شد.
وی اظهار کرد: فراگیر کردن ورزش بین دانشجویان یک اصل مهم است ولی کیفیت رقابتها همواره باید حفظ شود.
وی ادامه داد: قانون حضور فقط یک بازیکن حرفه ای در تیم های ورزشی حاضر در المپیاد باید اصلاح شود و با حضور ورزشکاران فعال در رده قهرمانی کیفیت این رقابتها افزایش یابد.

* لزوم گسترش المپیاد دانشجویی به بیرون از مرزها
رئیس انجمن والیبال سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دختر کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سطح المپیاد را خوب ارزیابی کرد و افزود: سهمیه حضور در این بازیها به صورت عادلانه بین دانشگاه های سراسر کشور توزیع شده بود.
منیژه منصور صادقی گیلانی گفت: در المپیاد امسال کیفیت بازیها نسبت به دوره قبل رشد چشمگیری داشت و مسئولان باید زمینه گسترش این رقابتها در خارج از مرزها را فراهم کنند.
وی ادامه داد: در صورت امکان رقابت تیم های دانشجویی در عرصه های بین المللی، ورزش دانشگاهی رشد چشمگیر خواهد داشت.

* انجام بازی بدمینتون روی فرش مخصوص برای اولین بار
رئیس انجمن بدمینتون المپیاد مزبور نیز از فراهم شدن امکان برگزاری رقابتهای بدمینتون روی فرش مخصوص بدمینتون در این المپیاد خبر داد.
فرح بانو قادری گفت: فرش بدمینتون به دلیل گران بودن فقط در اختیار فدراسیونهاست و در مسابقات حرفه ای از آن استفاده می شود ولی با همت دانشگاه فردوسی به عنوان میزبان این رقابتها ،برای اولین بار مسابقات دانشجویی بدمینتون روی فرش مخصوص انجام شد.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر المپیاد از نظر کیفیت افت کرده بود افزود: در المپیاد امسال تیم های ورزشی خوب ظاهر شدند و رقابتها در سطح قابل قبول انجام شد.

* رکوردهای مسابقات شنا در این دوره استاندارد بود
رئیس انجمن شنا در این المپیاد هم گفت: در این دوره از رقابتها رکوردها نسبت به دوره های قبل بالاتر بود.
صفورا صباغیان افزود: برای اولین بار در این دوره از المیپاد این امکان فراهم شد که ورزشکاران در استخر 50 متری به رقابت بپردازند و به همین دلیل رکوردها استاندارد بود و قابلیت ثبت را داشت.
وی ادامه داد : 39 تیم دانشگاهی متشکل از 127 دانشجو در این مسابقات حضور داشتند .
وی ابراز امیدواری کرد روند رشد کیفیت مسابقات در دوره های بعدی نیز ادامه داشته باشد.

* برگزاری متمرکز رقابتها مهمترین امتیاز المپیاد امسال / توسعه ورزش خوابگاهی
رئیس انجمن تنیس روی میز سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دختران دانشجو نیز به خبرنگار ایرنا گفت: رقابتها در این دوره باهیجان تر از دوره های قبل برگزار شد.
وجیهه گیاهی افزود: یکی از بهترین نکات این المپیاد برگزاری تمام مسابقات در داخل دهکده بازیها در پردیس دانشگاه فردوسی مشهد بود که منجر شد سالنها مملو از تماشاگر باشند و روابط دانشجویان صمیمانه تر شود.
وی اظهار کرد: تیم ها در این دوره با آمادگی بیشتر در رقابتها حاضر شدند.
وی با تاکید بر گسترش ورزش در بین دانشجویان افزود: به ورزش خوابگاهی باید توجه ویژه ای شود.
گیاهی ادامه داد: در صورت توسعه ورزش در خوابگاه ها، ورزش دانشجویی متحول می شود.

* لزوم توجه بیشتر مسئولین به توسعه ورزش دانشگاهی
رئیس انجمن تکواندو این المپیاد نیز با اشاره به حضور 41 تیم از 24 استان در این رقابتها گفت: این مسابقات از نظر کمی و کیفی سیر صعودی داشت و میزبانی مشهد در 13 دوره برگزاری این المپیاد بی نظیر بود.
مرجان طاهری افزود: تکواندو یک رشته المپیکی است و دانشجویانی که وارد این رشته می شوند به صورت حرفه ای به فعالیت می پردازند.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر با اعمال سیاستهای مدیریتی مناسب ورزش در دانشگاه ها رونق گرفته و حضور دانشجویان در عرصه های ورزشی افزایش یافته است.
طاهری اظهار کرد: انگیزه حضور در رقابتهای ورزشی بین دانشجویان وجود دارد فقط باید منابع لازم برای پرداختن به این مقوله فراهم شود.
بخش دختران سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در مشهد امروز به کار خود پایان داد.
بخش پسران این المپیاد نیز از 12 تا 19 مرداد ماه با حضور 3500 دانشجو در مشهد برگزار خواهد شد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *