رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: در تلاش هستیم تا مقطع کارشناسی پیوسته فنی و حرفه ای را در این دانشگاه راه اندازی کنیم اما کارشناسی در این مرکز علمی با سایر دانشگاه ها متفاوت است.

مسعود شفیعی در گفتگو با خبرنگار  کنکوری ارشد دکترا به نقل از مهر گفت: در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه کشور تصویب شده بود که حدود ۴۰ درصد دانشجویان ایران باید به عنوان تکنیسین تربیت شوند، بنابراین افزایش تربیت نیروی انسانی ماهر و به اصطلاح «آچار به دست» ضروری است.

وی ادامه داد: این نیروها همان تکنیسین‌هایی هستند که دوره‌های ۲ ساله کاردانی را با موفقیت گذرانده‌اند. تربیت این نیروها در نظام کلاسیک آموزشی کشور، بر عهده دانشگاه فنی و حرفه‌ای است وظیفه آموزش‌های غیرکلاسیک را سازمان فنی و حرفه‌ای وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی بر عهده دارد.

شفیعی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم با سایر دانشگاه‌ها موازی کاری کنیم، ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم که دوره‌های جدید دو ساله برای تکنیسین شدن کافی نیست برای همین دوره کارشناسی فنی و حرفه ای را طراحی کرده ایم.

وی افزود: بنا داریم رشته‌های کارشناسی فنی‌و حرفه‌ای را با کیفیت دانشگاه‌های مشابه در کشورهایی مانند آلمان و اتریش ارتقاء دهیم تا دانشجویان‌ به مهارت‌های سطح بالای فنی‌وحرفه‌ای دست یابند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای یادآورشد: در کشورهای پیشرفته به ازای هر ۵ نفر تکنیسین کاردان، یک کارشناس وجود دارد که در کشور ما این نسبت برعکس است. حال آن که حتی یک تکنیسین ماهر و مؤثر در چرخه اقتصادی کشور، بهتر از فارغ التحصیل دکتری است که جایگاهی در بازار کار ندارد.

وی افزود: با ابلاغیه سال گذشته سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به مراکز تحت مدیریت خود مبنی بر ضرورت استفاده از تولیدات داخلی، ۲۸۰ میلیارد ریال لوازم و تجهیزات تولید داخلی خریداری شد که ۸۰ میلیارد ریال صرفه جویی برای دانشگاه به همراه داشت.