زبان عمومی

در این درس هم مشابه چند سال اخیر ۱۵ سؤال زبان عمومی برای پاسخ‌گویی داوطلبان ارائه شده است که شامل ۱۰ سؤال واژگان و ۵ سؤال گرامر است. از نظر سختی می‌توان گفت که سؤالات زبان عمومی اندکی دشوارتر از سال ۹۴ بوده و نکته‌ی جالبی که می‌توان بیان کرد این است که سازمان سنجش یک سؤال (سؤال ۸) را از این درس حذف کردند. همچنین تمامی سؤال‌ها با تسلط کامل بر کتاب‌های زبان عمومی مدرسان شریف قابل پاسخ‌گویی بود. پیشنهاد می‌شود که دانشجویان محترم به کتاب زبان عمومی مدرسان شریف تسلط کافی داشته باشند و در آزمون‌های آزمایشی این تسلط را محک بزنند.
زبان تخصصی

با بررسی سؤالات زبان تخصصی می‌توان گفت که متون به کار برده شده برای این رشته، بسیار طولانی بود، لذا سبب سخت‌تر شدن و وقت‌گیر بودن برای داوطلبان شد. اما در کل می‌توان گفت سطح سؤالات متوسط بود و با این تفاسیر انتظار می‌رود میانگین درصد پاسخ‌گویی زبان تخصصی امسال نسبت به سال گذشته بالاتر باشد. به داوطلبان عزیز توصیه می‌کنم که برای آشنایی با متون و کلمات تخصصی این رشته از کتاب ۵۰۴ واژگان انگلیسی مدرسان شریف هم استفاده نمایند تا بتوانند در کنکور از رتبه‌های بالاتر و بهتری برخوردار شوند.
ریاضی عمومی ۱ و ۲

در کنکور سال ۹۵ همانند سال گذشته، تعداد سؤالاتی که برای درس ریاضی عمومی ۱ و ۲ رشته مهندسی صنایع در نظر گرفته شده بود، ۲۰ سؤال می‌باشد. از ۲۰ سؤال کنکور امسال (۹۵)، ۲ سؤال از حد و پیوستگی طرح شده است، در حالی که در سال ۹۴ سؤالی از این فصل مطرح نشده بود، در سال ۹۵ همانند ۹۴ از مباحث انتگرال ۳ سؤال، کاربرد انتگرال ۱ سؤال، دنباله و سری ۳ سؤال، از اعداد مختلط همچون سال ۹۴، ۱ سؤال طرح شده است. بنابراین از توابع چند متغیره ۲ سؤال، انتگرال‌های دوگانه و سه‌گانه ۳ سؤال و مبحث انتگرال روی خم و روی صفحه و انتگرال‌های میدان‌های برداری ۵ سؤال طرح شده است، این در حالی است که همانند سال گذشته از مباحث تابع، مشتق و کاربرد مشتق و توابع برداری سؤالی طرح نشده است.
داوطلبان با صرف یک زمان منطقی و با داشتن تسلط کافی روی کتاب‌های ریاضی ۱ و ۲ مدرسان شریف می‌توانند درصد بالایی را در این درس کسب نمایند.
اصول مدیریت و تئوری سازمان

در کنکور سراسری سال ۱۳۹۵، همانند کنکور سال ۱۳۹۴، از درس اصول مدیریت و تئوری سازمان ۲۰ سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشده است. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور ۹۵ می‌توان گفت از مجموع ۲۰ سؤال این درس، ۱۱ سؤال ساده، ۵ سؤال متوسط و ۴ سؤال دشوار طراحی‌شده بود که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات کنکور سال ۹۴ ساده‌تر محسوب می‌شود.
با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند می‌بایست به‌راحتی حدود ۵۵ درصد از نمره‌ی این بخش را کسب می‌کردند و درصد پایین‌تر از ۵۵ درصد برای این آزمون قابل‌قبول نیست. همچنین کسب درصد ۵۵ تا ۷۰ خوب و ۷۰ به بالا درصدی عالی محسوب می‌شود.
با بررسی دقیق مباحثی که مدنظر طراحان بوده و از آن‌ها سؤال طراحی‌شده است نیز می‌توان پی برد که از فصل «مکاتب و نظریه‌های مدیریت» ۴ سؤال و از فصل «سازمان‌دهی» ۶ سؤال طرح‌شده است و بر این اساس همان‌طور که انتظار می‌رفت مهم‌ترین فصول این درس محسوب می‌شوند. همچنین از فصول «تصمیم‌گیری» و «مفاهیم بنیادین مدیریت» هرکدام ۲ سؤال و از هریک از فصول «برنامه‌ریزی»، «تغییر و تحول»، «ادراک»، «کنترل»، «خلاقیت» و «رهبری» نیز یک سؤال مطرح‌شده است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد غالب سؤالات یعنی حدود ۸۵ درصد سؤالات این درس از مباحث مرتبط با مبانی سازمان و مدیریت یعنی مفاهیم بنیادین مدیریت، مکاتب و نظریه‌ها، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی طراحی‌شده‌اند و مابقی سؤالات نیز از مباحث رفتاری نظیر تغییر، ادراک و رهبری طراحی‌شده است. بر این اساس در کنکور سال ۱۳۹۵ مطابق انتظارات مباحث رفتار سازمانی، تجزیه ‌و تحلیل و طراحی سیستم و مدیریت منابع انسانی چندان مورد توجه طراحان سؤال نبوده است و داوطلبان برای سال آینده بایستی بر مباحث مبانی سازمان و مدیریت تمرکز نمایند.
درنهایت تأکید بر این نکته ضروری است که داوطلبان با مطالعه کتاب اصول مدیریت مدرسان شریف قادر به پاسخ‌گویی به ۹۰ درصد سؤالات خواهد بود. از این ‌جهت این منبع از جامعیت کافی برخوردار می‌باشد.
اقتصاد عمومی ۱ و ۲

با نگاهی به سؤالات می‌توان دریافت که تعداد سؤالات از دروس اقتصاد خرد و کلان به یک اندازه و هر کدام برابر ۱۰ سؤال می‌باشد. برای دانشجویانی که در پی حذف درس دیگری هستند و می‌خواهند آن را با درس اقتصاد جبران نمایند، توصیه می‌شود که تسلط کامل بر روی هر دو درس پیدا کنند.
از لحاظ بودجه‌بندی در سال ۹۵ در قسمت اقتصاد خرد یک سؤال از بخش عرضه و تقاضا، یک سؤال از بخش کشش، چهار سؤال از بخش تئوری رفتار مصرف‌کننده، دو سؤال از بخش رفتار تولیدکننده و دو سؤال از بخش بازارها مطرح شده است. برای درس اقتصاد کلان نیز سه سؤال از بخش حسابداری ملی و شاخص قیمت‌ها، پنج سؤال از بخش مدل‌های تعیین درآمد ملی تعادلی و سیاست‌های مالی، یک سؤال از بخش تعادل همزمان بازار کالا و پول و یک سؤال از بخش تراز پرداخت‌ها آمده است.
همان‌طور که پیداست سؤالات این درس به صورت مفهومی/ محاسباتی می‌باشد که امسال نسبت به سال گذشته جنبه‌ی مفهومی آن نیز کمرنگ‌تر شده بود و دانشجویان با تسلطی در حد متوسط قادر بودند که بسیاری از سؤالات را پاسخ دهند. اما به طور کلی سؤالات مربوط به درس اقتصاد خرد از لحاظ حل در زمان کوتاه برای سرمایه‌گذاری در کنکور صنایع بهتر می‌باشند، زیرا دانشجویان با تسلط کافی بر روی این درس به راحتی می‌توانند در زمان تعیین‌ شده به سؤالات پاسخ دهند.
تحقیق در عملیات ۱ و ۲

سؤالات تحقیق در عملیات سال ۹۵ بر خلاف سؤالات سال ۹۴ که نسبتاً ساده بودند از سطح بالاتری برخوردار بود و سخت‌تر بودند، و سؤالات ساده هم به گونه‌ای طرح شده بود که برای حل، وقت نسبتاً زیادی را از داوطلب می‌گرفتند. حتی می‌توان آن‌ها را از لحاظ درجه سختی در کنار سؤالات سال‌های ۹۱ و ۹۲ قرار داده و با آن‌ها مقایسه نمود. لذا انتظار می‌رود که میانگین درصد درس تحقیق در عملیات نسبت به سال گذشته افت قابل توجهی داشته باشد. متأسفانه در سؤالات امسال تعداد سؤالاتی که یا صورتشان ایراد داشته و یا گزینه‌ها شامل جواب مورد نظر نبودند خیلی بیشتر از سال‌های گذشته بوده که این نکته برای دو سؤال ۳۲ و ۳۴ می‌توان به کار برد که از بین سؤالات سازمان سنجش آن‌ها را حذف نموده‌اند، که امیدواریم این موضوع به داوطلبین عزیز لطمه بزرگی را وارد نکرده باشد. در مورد جزئیات و سهم مباحث از سؤالات نیز می‌توان گفت که همانند سال گذشته سهم تحقیق در عملیات ۲، ۸ سؤال بوده است. نکته دیگری که در کنکور امسال به چشم می‌خورد طرح سؤال از مبحث نظریه بازی‌ها بوده در حالی که در سال‌های گذشته از این مبحث سؤالی طرح نشده بود و در سال ۹۵ برای اولین بار بود که از این مبحث سؤالی طرح می‌شد. از حیث طراحی سؤال از مبحث برنامه‌ریزی عدد صحیح امسال نیز همچون پارسال، سؤالی طرح نگردید. البته در قیاس با سال گذشته در بعضی مباحث هم سؤالات نسبتاً آسان‌تری آمده بود که در این راستا می‌توان به مباحث برنامه‌ریزی پویا و برنامه‌ریزی غیرخطی اشاره نمود.
شایان توجه است داوطلبانی که از کتاب‌های تحقیق در عملیات ۱و۲ مدرسان شریف استفاده نموده و در۱۰ مرحله آزمون آزمایشی مؤسسه شرکت کرده‌اند، با نکته‌ی جدید و خارج از چارچوب کتاب‌ها و آزمون‌‌های مؤسسه مواجه نشده و قادر به پاسخ‌گویی به تمام سؤالات بوده‌اند (البته اگر سازمان سنجش در طراحی سؤالات و گزینه‌های صحیح دقت بیشتری مبذول می‌نمود). در آزمون‌های امسال، مؤسسه با رویکردی کاملاً مفهومی نسبت به سال‌های پیش دانش و مهارت داوطلبین عزیز را به چالش کشیده شده بود و بسیاری از سؤالاتی که در کنکور امسال به چشم می‌خورد دقیقاً در آزمون‌ها با اعدادی متفاوت مطرح شده بودند.
تئوری احتمال و آمار مهندسی

اگر بخواهیم تفاوت کنکور امسال و سال گذشته را در یک جمله بیان کنیم، می‌توان به پراکندگی بیشتر سؤالات امسال و تعداد سؤالات دو فصل آنالیز ترکیبی و تئوری احتمال اشاره کنیم. برخلاف پیش‌بینی بسیاری از متخصصین این رشته امسال ۵ سؤال سهم دو فصل آنالیز ترکیبی و احتمال بود. بعد از سال‌ها، دو سؤال نسبتاً مشکل از فصل آنالیز ترکیبی در کنکور ۹۵ دیده شد. همانند سال گذشته تعداد سؤالات مربوط به احتمال با تعداد سؤالات مربوط به آمار برابر بود و از هر دو قسمت ۱۰ سؤال مطرح شده بود که در مجموع ضریب سختی سؤالات قسمت دوم کنکور امسال (آمار) نسبت به قسمت اول (احتمال) پایین‌تر بود. لذا می‌توان گفت از مباحث آنالیز ترکیبی ۲ سؤال، اصول احتمال و احتمال‌های شرطی ۳ سؤال، متغیرهای تصادفی ۱ سؤال، توزیع‌ها و قضایای حدی و توزیع‌های نمونه‌ای ۲ سؤال، امید ریاضی ۱ سؤال، توزیع‌های پیوسته ۳ سؤال،‌ نظریه برآورد ۳ سؤال، آزمون فرض‌ها ۳ سؤال و از رگرسیون و همبستگی ۲ سؤال طرح شده است.
در سال ۹۵ همانند سال گذشته بحث آماره‌های ترتیبی پر اهمیت دیده شد و به دانشجویان خواندن این مبحث که در کتاب مدرسان شریف به صورت جامع توضیح داده شده حتماً توصیه می‌شود. اغلب ۱۰ سؤال اول به صورت ترکیبی می‌باشند، که این موضوع اهمیت فصول متغیرهای تصادفی و توزیع‌های آماری را بهتر نشان می‌دهد. با توجه به آنکه درس آمار و احتمال مهندسی برای رشته صنایع یکی از مهم‌ترین درس‌ها در کنکور می‌باشد و از طرف دیگر دیده شده که اغلب دانشجویان در این درس پیشینه‌ی مناسبی ندارند، خواندن این درس به صورت مفهومی به همراه تست و مثال‌های متنوع به همه توصیه می‌شود. در سال‌های اخیر حتی بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور هم نتوانستند از درصدهای ۵۰ یا ۶۰ عبور کنند که این مطلب نشانگر نوع کیفیت خواندن این درس به همراه تست و مثال است.
در این چند سال دیده شده که مفاهیم و جزئی‌نگری در این درس بسیار پراهمیت است. مباحثی مانند «ارتباط بین توزیع‌های آماری»، «آماره‌های ترتیبی» و حتی مفاهیم «توزیع‌های آماری» باید به صورت خاص مورد بررسی قرار گیرند و خواندن این مباحث به صورت کلی تضمینی برای موفقیت دانشجو در جلسه کنکور ایجاد نخواهد کرد. با توجه به مطالب گفته شده بالا با یک برنامه‌ریزی دقیق و منسجم و ارجحیت کیفیت خواندن بر کمیت آن، امکان دستیابی به درصدهای ۴۰ تا ۵۰ در کنکور ارشد (که بسیار هم معقول است) به سادگی میسر خواهد شد.
طرح‌ریزی واحدهای صنعتی

در کنکور امسال، سه سؤال از ده سؤال مربوط به طرح‌ریزی واحدهای صنعتی را سؤالات حفظی تشکیل می‌دهند. در کنکور سال گذشته نیز، دقیقاً به همین تعداد، سؤال حفظی از این درس طراحی شده بود. از آنجایی که حجم مطالب حفظی طرح‌ریزی واحدهای صنعتی نسبتاً زیاد می‌باشد، بسیاری از داوطلبان در مطالعه‌ی این مباحث سهل انگاری می‌کنند و وقت مناسبی را برای مطالعه‌ی آن‌ها اختصاص نمی‌دهند. چنین داوطلبانی، به راحتی سؤالات حفظی را از دست خواهند داد. طراحی سه سؤال حفظی از این درس، در هر یک از کنکورهای سالیان اخیر، موید آن است که داوطلبانی که قصد پاسخ‌گویی به تعداد بالایی از سؤالات طرح‌ریزی را دارند، به هیچ عنوان نباید از مباحث حفظی آن غفلت کنند.
یکی دیگر از نکاتی که در بررسی سؤالات این درس جلب توجه می‌کند، طراحی سه سؤال از فصل سیستم‌های حمل و نقل می‌باشد؛ این در حالی است که در سالیان گذشته، معمولاً حداکثر یک سؤال از این فصل مطرح می‌شد. این نکته نشان‌دهنده‌ی آن است که داوطلبان کنکور سال‌های آتی، نباید اهمیت هیچ فصلی را دست کم بگیرند و زمان کافی و مناسبی را برای مطالعه‌ی تمامی فصل‌ها اختصاص بدهند.
از هریک از فصول طراحی جریان مواد، منابع مورد نیاز، طراحی واحدهای خدمات تولیدی و روش‌های جانمایی رایانه‌ای نیز یک سؤال طراحی شده است. این سؤالات از سطح نسبتاً متوسطی برخوردار بوده‌اند و تقریباً اکثرشان دارای سؤال مشابه در سالیان گذشته بوده‌اند. در نهایت از فصل مدل‌های جایابی، همان‌طور که انتظار می‌رفت، سه سؤال طراحی شده است. این فصل را به جرأت می‌توان مهم‌ترین فصل این درس قلمداد کرد؛ چرا که همه ساله حداقل سه سؤال از ده سؤال را به خود اختصاص می‌دهد. ازطرفی با توجه به آنکه جز فصل‌های انتهایی محسوب می‌شود، ممکن است بسیاری از داوطلبان زمان کافی و مناسبی را برای مطالعه‌ی آن اختصاص ندهند. بنابراین ضروری است که داوطلبان کنکور سال‌های آینده، توجه ویژه‌ای به این فصل داشته و برنامه‌ریزی‌های خود را به نحوی انجام دهند که فرصت کافی برای مطالعه‌ی آن داشته باشند.
در کنکور امسال، از مباحث مهمی همچون طراحی خط تولید و روش‌های جانمایی دستی سؤالی مطرح نشده است. با توجه به اینکه حجم مباحث طرح‌ریزی واحدهای صنعتی نسبتاً زیاد می‌باشد، پوشش دادن تمامی مباحث آن، تنها با طراحی ده سؤال، کاری تقریباً غیرممکن است. بنابراین این موضوع نباید موجب غفلت داوطلبان کنکور سال آینده از این مباحث مهم شود.
در نهایت، سؤالات این درس را می‌توان در حد متوسط ارزیابی کرد و انتظار می‌رود داوطلبانی که با مطالعه و تمرین کافی در کنکور شرکت کرده‌اند، توانسته باشند به تعداد قابل توجهی از سؤالات این درس پاسخ بدهند.
کنترل کیفیت آماری

همانند کنکور سال گذشته، فصل نمودار کنترل برای مشخصه‌های کیفی متغیر با پنج سؤال از ده سؤال، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. این سؤالات در ارتباط با مباحث متوسط طول دنباله، خطای نوع اول و دوم، حدود کنترل و قابلیت فرآیند طراحی شده‌اند. تقریباً تمامی این سؤالات، دارای سؤال‌های مشابه در کنکورهای سالیان گذشته می‌باشند و به نظر می‌رسد که پاسخ‌گویی به آن‌ها، کار چندان دشواری نبوده است؛ به خصوص برای داوطلبانی که مطالعه‌ی کافی بر روی مباحث مختلف این فصل داشته‌اند. توزیع سؤالات کنترل کیفیت آماری در کنکورهای سالیان اخیر نشان می‌دهد که طراحان توجه ویژه‌ای به فصل مشخصه‌های کیفی متغیر دارند؛ برای مثال در دو سال اخیر، تقریباً نیمی از سؤالات کنترل کیفیت آماری، از این فصل طراحی شده‌اند. بنابراین داوطلبان سال‌های آینده، به هیچ عنوان نباید در مطالعه‌ی این فصل کوتاهی کنند.
در کنار فصل نمودار کنترل برای مشخصه‌های کیفی متغیر، فصل نمودار کنترل برای مشخصه‌های کیفی و وصفی نیز همواره مورد توجه ویژه طراحان قرار داشته‌است؛ در واقع این دو فصل در کنار هم، شاکله‌ی اصلی سؤالات کنترل کیفیت آماری را تشکیل می‌دهند. مشابه سال گذشته، سه سؤال از ده سؤال به مشخصه‌های کیفی و وصفی اختصاص داشته‌ است که در ارتباط با مباحث متوسط طول دنباله، خطای نوع اول و دوم و رابطه‌ی دانکن طراحی شده‌اند. این سؤالات از سطح نسبتاً متوسطی برخوردار می‌باشند که حل آن‌ها نیازمند به کارگیری ایده‌ی خاصی نمی‌باشد.
از دو سؤال باقیمانده، یک سؤال از فصل اصول و مبانی نمودارهای کنترل و یک سؤال نیز از فصل نمونه‌گیری جهت پذیرش برای مشخصه‌های کیفی و وصفی طراحی شده است. این سؤالات نیز نسبتاً ساده بوده و دارای نمونه‌های مشابهی در سالیان گذشته می‌باشند؛ بنابراین انتظار می‌رود که داوطلبان به راحتی از عهده‌ی این سؤالات برآمده باشند.
بنابر آنچه که گفته شد، می‌توانیم ادعا کنیم که سؤالات امسال کنترل کیفیت آماری، در زمره‌ی آسان‌ترین سؤالات سالیان اخیر قرار می‌گیرند؛ چرا که تقریباً تمامی سؤالات دارای نمونه‌ی مشابه در کنکورهای سالیان گذشته می‌باشند. نکته‌ی دیگری که موجب تأیید ادعای فوق می‌شود آن است که هیچ یک از ده سؤال، به صورت مفهومی و تحلیلی طراحی نشده بودند و تمامی آن‌ها محاسباتی بودند. بنابراین انتظار می‌رود که میانگین درصد پاسخ‌گویی به سؤالات این درس در کنکور امسال، جهش قابل ملاحظه‌ای نسبت به میانگین سالیان گذشته داشته باشد.
کنترل پروژه

سؤالات درس کنترل پروژه در کنکور امسال، از تنوع بسیار بالایی برخوردار می‌باشند و تقریباً می‌توان ادعا نمود که به جز مباحث رسم شبکه‌های گره‌ای و رسم شبکه‌های برداری، سایر مباحث دارای حداقل یک سؤال می‌باشند. البته این موضوع به معنای اهمیت کم دو مبحث فوق نمی‌باشد؛ برای مثال مبحث رسم شبکه‌های برداری تقریباً در تمامی کنکورهای سالیان گذشته دارای حداقل یک سؤال بوده است.
قبل از آنکه بررسی و تحلیل سؤالات را آغاز کنیم، لازم است اشاره‌ای به دو سؤال حفظی طراحی شده در کنکور امسال داشته باشیم؛ در کنکور سال گذشته نیز سه سؤال از ده سؤال کنترل پروژه را سؤالات حفظی تشکیل می‌دادند. تنها داوطلبانی توانایی پاسخ‌گویی به این سؤالات را خواهند داشت که مباحث را به صورت مفهومی مطالعه کرده باشند.
از هر یک از مباحث شبکه‌های پرت و شبکه‌های پیش نیازی، دو سؤال طراحی ‌شده است. سؤالات مربوط به شبکه‌های پیش‌نیازی، سؤالات نسبتاً جدیدی محسوب می‌شوند که می‌توان درجه‌ی سختی آن‌ها را در حد دشوار ارزیابی نمود. اما سؤالات مربوط به شبکه‌های پرت را در حد متوسط ارزیابی می‌کنیم؛ چرا که دارای نمونه‌های مشابه در سالیان گذشته می‌باشند.
از هر یک از مباحث برنامه‌ریزی زمان پروژه، زمان‌های شناوری، تخصیص و تسطیح منابع، شبکه‌های گرت، کنترل پروژه و موازنه هزینه ـ زمان نیز یک سؤال طراحی شده است. درجه‌ی سختی این سؤالات را می‌توان در بازه‌ی متوسط تا دشوار قرار داد؛ چرا که هم سؤالات جدید و ایده‌های جدید و هم سؤالات مشابه کنکورهای سالیان گذشته در میان آن‌ها دیده می‌شود.
بنابر آنچه که گفته شد، می‌توانیم سؤالات کنترل پروژه‌ی کنکور امسال را در زمره‌ی مجموعه سؤالات دشوار کنترل پروژه قرار دهیم. در حقیقت انتظار داریم که میانگین درصد پاسخ‌گویی به این درس در مقایسه با سالیان گذشته، مقداری کاهش داشته باشد؛ چرا که هم تنوع سؤالات بسیار بالا است و هم سؤالات جدیدی در برخی از مباحث مطرح شده است که دارای نمونه‌ی مشابهی در کنکورهای سالیان گذشته نمی‌باشد.
کنترل موجودی

همه ساله تقریباً نیمی از سؤالات درس کنترل موجودی را مباحث سه فصل اول آن به نام‌های تعاریف و مفاهیم کنترل موجودی، مدل اندازه سفارش اقتصادی و مدل تولید اقتصادی تشکیل می‌دهند. در میان این فصل‌ها، فصل دوم یعنی مدل اندازه سفارش اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد؛ به نحوی که امسال نیز مشابه سال گذشته، به تنهایی سه سؤال از ده سؤال این درس را به خود اختصاص داده است. این موضوع نشان می‌دهد که چنانچه داوطلبی زمان کافی برای مطالعه‌ی تمامی مباحث کنترل موجودی را نداشته باشد، می‌تواند تمرکز خود را بر روی این سه فصل بگذارد و با تسلط بر آن‌ها، تقریباً توانایی پاسخ به نیمی از سؤالات کنترل موجودی را به دست آورد.
از پنج سؤال باقیمانده، دو سؤال به فصل مدل‌های چند محصولی و مدل‌های محدودیت‌دار و سه سؤال دیگر به فصل مدل‌های احتمالی تعلق دارد. در میان این سؤالات، هم سؤالات آسان و هم سؤالات سخت و وقت‌گیر یافت می‌شود. نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت بوده‌است، انتخاب سؤالات با سطح‌های آسان و متوسط و پاسخ‌گویی صحیح به آن‌ها بوده است؛ چرا که بعضی از سؤالات مربوط به مدل‌های احتمالی واقعاً وقت‌گیر بوده‌اند و به نظر می‌رسد داوطلبانی که این سؤالات را حل کرده‌اند، احتمالاً زمان زیادی را صرف رسیدن به پاسخ نهایی کرده‌اند.
در مجموع می‌توان ادعا کرد که سؤالات کنترل موجودی کنکور امسال، سؤالات به نسبت استانداردی بوده‌اند؛ چرا که همانند برخی از سال‌های گذشته، به این شکل نبوده است که غالب سؤالات بسیار ساده و یا بسیار سخت باشند. در نتیجه داوطلبانی که با مطالعه و تمرین کافی کنکور داده‌اند، احتمالاً قادر بوده‌اند به تعداد کافی از سؤالات این درس پاسخ بدهند.
اقتصاد مهندسی

درصد قابل توجهی از داوطلبان کنکور صنایع، مباحث بعد از استهلاک را نادیده می‌گیرند و یا توجه مورد نیاز را به این فصول نداشته و زمان مناسبی را برای مطالعه‌ی آن‌ها اختصاص نمی‌دهند. امسال نیز مشابه سال گذشته، چهار سؤال از ده سؤال مربوط به این درس، از مباحث بعد از استهلاک طراحی شده‌اند؛ بدین صورت که از هر یک از فصول تحلیل تعویض و تورم، یک سؤال و از فصل تحلیل حساسیت و نقطه‌ی سر به سر دو سؤال طراحی شده‌ است. معمولاً سؤالات مربوط به این فصل‌ها، برخلاف سؤالات مربوط به فصول اولیه‌ی اقتصاد مهندسی، از درجه سختی پایین‌تری برخوردارند و پاسخ‌گویی به آن‌ها، به خلاقیت چندان بالایی نیاز ندارد. ترکیب سؤالات درس اقتصاد مهندسی در کنکور امسال و همچنین کنکور سال گذشته، نشان می‌دهد که غفلت از مباحث بعد از استهلاک برای داوطلبان سال‌های آتی کنکور صنایع، به هیچ عنوان جایز نمی‌باشد.
از مباحث مربوط به جریان مالی و تکنیک‌های ارزیابی، مطابق انتظار پنج سؤال طراحی شده‌ است. این سؤالات از فصول جریان نقدی و تعادل، نرخ بهره، تحلیل ارزش کنونی و تحلیل جریان نقدی یکنواخت سالانه طراحی شده‌اند. در مجموع این سؤالات در سطح متوسطی طراحی شده‌اند و پاسخ‌گویی به آن‌ها برای داوطلبانی که این درس را به صورت مفهومی مطالعه کرده‌اند، کار چندان دشواری نبوده است. ذکر این نکته ضروری است که در متن دو سؤال از ده سؤال، از مفهوم نرخ تورم استفاده شده است. این نکته بار دیگر نشان‌دهنده‌ی اهمیت فصول بعد از استهلاک می‌باشد؛ داوطلبانی که فصل تورم را مطالعه نکرده‌اند، احتمالاً به راحتی این دو سؤال را از دست داده‌اند. در نهایت باید اشاره کنیم که طبق روال سال‌های گذشته، یک سؤال نیز از فصل استهلاک طراحی شده است. از زمانی که اقتصاد مهندسی به مباحث کنکور صنایع اضافه شده است، یک سؤال از مبحث استهلاک، پای ثابت سؤالات این درس بوده است. این سؤال نیز از سطح متوسطی برخوردار بوده و پاسخ‌گویی به آن نیازمند ایده‌ی خاصی نبوده است.
بنابر آنچه که بیان شد، نتیجه می‌گیریم تقریباً تمامی سؤالات درس اقتصاد مهندسی، از سطح متوسطی برخوردار بوده‌اند و داوطلبانی که وقت کافی به مطالعه‌ی این درس اختصاص داده‌اند، احتمالاً توانسته‌اند به تعداد کثیری از سؤالات این درس پاسخ بدهند. در واقع چنانچه بخواهیم مقایسه‌ای با سالیان گذشته انجام دهیم، می‌توانیم ادعا کنیم سؤالات امسال از درجه‌ی سختی نسبتاً پایین‌تری برخوردار بوده‌اند. در انتها باید اشاره کنیم که شرط لازم برای موفقیت در این درس، مطالعه‌ی دقیق آن به صورت مفهومی است. همچنین تقریباً تمامی مباحث مانند یک زنجیره به هم متصل هستند و ممکن است که به صورت غیرمستقیم، از مفاهیم مربوط به فصول انتهایی در سؤالاتی که مربوط به فصول ابتدایی هستند، استفاده شود. بنابراین مطالعه‌ی تمامی فصل‌ها نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.